Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk att dessa jävla Mac diskussioner kan dras igång precis när som helst av vem som helst. Sanslöst!

Var finns regeln som säger att folk inte får be om råd när de vill köpa en Mac? För övrigt är det lättare att förstå att nån skapar en tråd för att be om köpråd än att någon som hatar ett visst ämne genast måste dit och läsa och reta upp sig. Är du undersysselsatt, eller?
 
Hitills har jag aldrig haft något supportärende hos Apple där de ens varit i närheten av den servicenivå som Fujitsu och IBM erbjudit. Att Apple vinner priser för support är en gåta, kanske är de bättre på hemmaplan, eller så är folk inte medvetna om vilken servicenivå som erbjuds på andra ställen. Ni andra får gärna väga upp med solskenshistorier om Apple support om ni har några.

Jag tror att det som Apple får pris för är support till privatpersoner. Sedan är det säkert som du skriver, att folk inte vet vad som ges av andra i branschen. Apple framstår ofta väldigt glänsande och bäst när de själva får sköta beskrivningen :)

De är dock väldigt trevliga att ha med att göra i Apple-store i Täby :)

[edit] jag har ju inte haft problem med datorgrejor, men LG slutade supporta min TV med mjukvara så fort nästa årsmodell kom ut.
Det innebar bl.a att den inte får stöd för Netflix i Sverige, mjukvaran finns tillgänglig i andra länder. Där är uppenbart supporten bättre.
 
Jag tror att det som Apple får pris för är support till privatpersoner. Sedan är det säkert som du skriver, att folk inte vet vad som ges av andra i branschen. Apple framstår ofta väldigt glänsande och bäst när de själva får sköta beskrivningen :)

De är dock väldigt trevliga att ha med att göra i Apple-store i Täby :)

[edit] jag har ju inte haft problem med datorgrejor, men LG slutade supporta min TV med mjukvara så fort nästa årsmodell kom ut.
Det innebar bl.a att den inte får stöd för Netflix i Sverige, mjukvaran finns tillgänglig i andra länder. Där är uppenbart supporten bättre.

De är alltid väldigt trevliga på Apples support också, både här i Sverige, och de amerikaner de brukar koppla vidare till, men det hjälper ju inte så mycket om de inte löser problemet.

Att företag överger sina kunder och slutar supporta sina produkter är alltid irriterande, tyvärr har Apple inte så bra track record på det området heller. En gång i tiden använde vi Apple Workgroup servers en produkt som helt plötsligt lades ned och ersattes av IBM RS6000 maskiner med Apple logga och Apple brandad AIX utan någon som helst "upgrade path". AIX servrarna dumpades sedan två år senare, igen utan någon vettig upgrade path. Livstiden för de här serverprodukterna var kortare än en enda operativsystemversions livstid hos konkurrerande tillverkare som t.ex. Sun Microsystems (idag Oracle), och priserna låg väl i klass med konkurrenterna Hade man specialutvecklad inhouse mjukvara blev de en dyr affär.

Även de som har satsat på Apple på serversidan på senare tid har anledning att vara missnöjda. Deras hårdvarumässigt utmärkta X-serve fick även den en väldigt kort livstid, och idag har Apple i princip inget att erbjuda sina kunder på serversidan, så återigen har de övergivit sina kunder. Även vad det gäller OS:et har det varit problem på serversidan, man har t.ex. bytt underliggande komponenter som mail utan egentlig anledning och därmed skapat problem för folk som byggt speciallösningar. Ofta gör man dessutom ändringar i den open source mjukvara som används utan att detta reflketeras i dokumentationen vilket gör felsökning svårare, speciellt som Apple inte ger någon support på något som inte har ett grafiskt användargränssnitt.
 
Lol, OS är väl viktigast av allt?
Personligen ogillar jag Windows oavsett hur snabb dator det körs på, jag antar att du helst ser att TS kör Windows.

Köper man en Macintosh så kan man välja att köra Mac OS X eller MS Windows. Det är rätt praktiskt. Det finns ingen annan PC där det är lika enkelt, och supportat av tillverkaren.

F.ö. tyckar jag att alla som ogillar Apple och Macintosh-datorer ska hålla sig borta från den här tråden. Det finns redan för många trådar som har urartat till Mac vs. Windows.
 
Inne på min tredje Mac, precis lika nöjd som jag var dag 1. Något som inte direkt tycks vara en unik upplevelse. Majoriteten av Mac-hatet tenderar att komma från folk som har ytterst begränsad, om ens någon, erfarenhet av maskinerna själva. Väldigt mycket hörsägen etc. Operativsystemet är BSD-baserat, vilket bådar för såväl stabilitet som säkerhet. Dessutom anser åtminstone jag att det är klart mer intuitivt, och då kommer jag dels från en Windows-bakgrund. Skulle du sätta två personer som aldrig använt en dator framför en Mac och den andra framför en Windows-baserad historia, då kan jag garantera dig att förstnämnda personen utan större svårigheter skulle kunna dra igång en webserver inom en kvart, detsamma kan definitivt inte sägas om personen som fick använda Windows. Nu är detta givetvis en enorm parantes då trådskaparen bevisligen har suttit framför en dator, men det är inte speciellt komplicerat att lära sig OS X. Så att påpeka att det är "onödigt" att lära sig ett nytt operativsystem känns en gnutta missvisande. Jag kör personligen 3 olika operativsystem (OS X, Windows och FreeBSD), och det är inte mycket snack om vilket av dem som är minst stabilt. Vilket operativ som sen är standard bland fotografer eller övrigt branschfolk känns däremot inte superrelevant, båda fungerar onekligen utmärkt med Lightroom och Photoshop. Med det sagt tycker jag inte majoriteten av laptops på marknaden ligger inne med samma kvalitetskänsla som Apples datorer gör. Givetvis med vissa undantag, bl.a. Sony Vaio. Prismässigt ligger de dessutom inte direkt högre än jämförbara alternativ (såsom tidigare nämnda Sony Vaio och möjligen IBM/Lenovo och några av HP's värstingmodeller), funkar inte riktigt att jämföra en MacBook Pro med random Acer eller Dell. Sådär, nu har jag nog retat upp tillräckligt många irrationella Mac-hatare ;)

Ansvarsfriskrivning: Texten ovan beskriver mina åsikter endast, och representerar inte nödvändigtvis den av hela jordens befolkning.
 
Köper man en Macintosh så kan man välja att köra Mac OS X eller MS Windows. Det är rätt praktiskt. Det finns ingen annan PC där det är lika enkelt, och supportat av tillverkaren.

F.ö. tyckar jag att alla som ogillar Apple och Macintosh-datorer ska hålla sig borta från den här tråden. Det finns redan för många trådar som har urartat till Mac vs. Windows.

Vettig poäng. Är ju faktiskt ingen som hindrar en från att dual-boota såväl OS X som Windows, om man av någon anledning behöver program i Windows som inte lirar bra i Parallels/Fusion.
 
Köper man en Macintosh så kan man välja att köra Mac OS X eller MS Windows. Det är rätt praktiskt. Det finns ingen annan PC där det är lika enkelt, och supportat av tillverkaren.

F.ö. tyckar jag att alla som ogillar Apple och Macintosh-datorer ska hålla sig borta från den här tråden. Det finns redan för många trådar som har urartat till Mac vs. Windows.

Sant, finns ju folk som köper Apple hårdvara och kör windows. OS X passar inte alla och hårdvaran Apple gör ar faktiskt riktigt bra.
 
Sedan har vi problemet med servcietiderna, En enkel sak som att uppgradera minne kan utan vidare ta en vecka hos en auktoriserad Apple verkstad.
Då är du nog kund hos fel serviceverkstad. De jag haft att göra med (tre gånger på 20 år) har varit snabba och pålitliga.

Senast var det en vit Macbook som hade de bekanta sprickorna i plasten. Inlämnad på auktoriserad verkstad torsdag lunch, verkstaden hade beställt reservdel, fått leverans och gjort arbetet till måndag lunch.

Allt täcktes förstås av Apples förlängda garanti, eftersom det var ett känt problem, och åtgärdades utan kvitton och liknande byråkrati.
 
Man sitter inte och redigerar varken bilder eller video "på språng" så storleken på den inbyggda skärmen är av underordnad betydelse.
Jo, ganska många av oss gör det ibland. Då är faktiskt den "vanliga" MacBook Pro 13 ett bra alternativ: acceptabel gamut och hyfsad jämnhet.
 
Är jag inte hemma redigerar jag bilder utan problem med min 15.6" MacBook Pro (ej retina O_O), och det går alldeles utmärkt tro det eller ej.
 
bra starta en varningstråd då för mac. du får en helt egen för denna ska handla om vilken mac ts ska köpa.

Njae, det handlade om vilken bärbar dator han ska köpa. Definitivit inte om "vilken Mac" han ska köpa...

OS-krig och märkeskrig har vi redan tillräckligt av, så lägg ner den biten. Den tar knappast trådägaren vidare. Lägg lite alternativ i stället... Förutsättningarna är ju klart definierade. 15 papp, gärna mindre. Ska tåla bildbehandling och lite till.

Grundkravet tycker jag är en IPS-skärm, vilket begränsar urvalet lite. Sen hade i7 inte varit fel, men en snabb i5 fungerar ju också bra.

Här är en grundlista på kraven från prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s132871712
(hoppas den funkar...)

totalt 61st datorer, varav jag kanske hade strukit Lenovo och Sony - inte för att de är sämre, utanför att de har lägre skärmupplösning.

Först och främst hade jag tittat på antingen i7-QM eller den nya 4-serien, dvs Haswell. Haswell är inte snabbare, men drar mindre ström. Nackdelen med den här typen av dator är att man får aldrig något gratis - vill man ha prestanda kortas batteri-tiderna.
 
Mina två råd när det gäller bärbara Macar (eller andra bärbara för den delen).

1. SSD-disk då det gör underverk för batteritid och snabbhet. Blir inte lika varm heller. Inte hela världen att den inte är så stor. Kommer att göra dig duktig på att inte ha så mycket info och bilder i din dator. Backup/arkivering och molnlagring är da shit. Att bli av med sin dator är en sak, att bli av med bilder som man aldrig kan återskapa är en helt annan...

2. Ska du bära runt på den mycket så välj en 13-tummare. Det är en vanesak att redigera på liten skärm när man är på språng (det är bara att gömma menyer och paletter och jobba mycket med förstora mha Apples utmärkta touchpad) och ska du redigera seriöst så kan du köra en extern skärm eller köra på någon stationär dator på skolan. Retinan är smidigare än den förra MB Pro'n. Men dyr, tyvärr. Dock med väldigt bra batteritid och jag älskar iallafall skärmen.

Till sist, grattis till skolan och lycka till med studierna!

/ P
 
Kul att arbeta i? Inte så kul om man är en van windowsanvändare, som TS är.

En bildbehandlingmöjlighet som OS X saknar men som Windows har är support av 10-bit färgdjup. Ytterligare en anledning att välja Windows dator framför mac.

Jag var van Windows-användare sedan 15 år innan jag hoppade över till Mac OS. Efter två dagar kändes det hyfsat hemtamt, efter en vecka förbannade jag mig själv att jag inte hade bytt tidigare.

Var finns regeln som säger att folk inte får be om råd när de vill köpa en Mac? För övrigt är det lättare att förstå att nån skapar en tråd för att be om köpråd än att någon som hatar ett visst ämne genast måste dit och läsa och reta upp sig. Är du undersysselsatt, eller?

Mycket bra poänger.


Jo, ganska många av oss gör det ibland. Då är faktiskt den "vanliga" MacBook Pro 13 ett bra alternativ: acceptabel gamut och hyfsad jämnhet.

Jag skrev det med trådskaparens användningsområde i fokus. Det är en utbildning han ska gå, inte använda det som ett yrkesverktyg på språng. Man kan göra det men det är mycket bättre och smidigare med en extern monitor.
 
Njae, det handlade om vilken bärbar dator han ska köpa. Definitivit inte om "vilken Mac" han ska köpa...

OS-krig och märkeskrig har vi redan tillräckligt av, så lägg ner den biten. Den tar knappast trådägaren vidare. Lägg lite alternativ i stället... Förutsättningarna är ju klart definierade. 15 papp, gärna mindre. Ska tåla bildbehandling och lite till.

Grundkravet tycker jag är en IPS-skärm, vilket begränsar urvalet lite. Sen hade i7 inte varit fel, men en snabb i5 fungerar ju också bra.

Här är en grundlista på kraven från prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s132871712
(hoppas den funkar...)

totalt 61st datorer, varav jag kanske hade strukit Lenovo och Sony - inte för att de är sämre, utanför att de har lägre skärmupplösning.

Först och främst hade jag tittat på antingen i7-QM eller den nya 4-serien, dvs Haswell. Haswell är inte snabbare, men drar mindre ström. Nackdelen med den här typen av dator är att man får aldrig något gratis - vill man ha prestanda kortas batteri-tiderna.

det står väl som huvudämne
VILKEN MAC SKA JAG KÖPA eller?
sedan att det står att han kan tänka sig en pc längre ner är en annan femma. Vill du jaga märkeskrigare hoppa inte på mig då tack.
 
Hade jag varit TS och en laptop är ett måste så hade jag köpt en begagnad Macbook Pro.

Man sitter inte och redigerar varken bilder eller video "på språng" så storleken på den inbyggda skärmen är av underordnad betydelse. Däremot hade jag maxat mängden RAM i den samt sett till att där är en bra SSD internt. Därefter hade jag lagt pengarna på en kompetent extern monitor.

Detta klarar du för 15.000 kr. Då får du ett riktigt bra OS samt en riktigt kompetent arbetshäst som dessutom är kul att arbeta i. Ytterligare ett plus är att du slipper Windows (som visserligen går att köra på Mac'en, om du tvunget vill).



för 15000 kr så får man inte allt på en gång men jag tycker att du ska köpa en så bra mac du har råd med med så mycket ram som möjligt. Du får inte en extern skärm på en gång oavsett om du ska köra pc eller mac så den skulle jag tagit i steg två. Däremot ska du leva på bilderna så hade jag köpt en pro skärm annars kan du lika gärna vänta för Rom byggdes inte på en dag.
varför jag tycker du ska köra mac är att det är stabilt funkar jämnt jag har aldrig haft strul med det själv o läser du tråden så är det många som gått från pc till mac o är nöjda o vill aldrig gå tillbaka. Jag skulle lätt kunna byta från mac till pc om nu inte mac var stabilt o fungerade men för mig så funkar dom utan problem hade dom inte så hade jag lätt kunnat byta.
Ang märkeskrig jag gick från Canon till Nikon för jag ansåg att Nikon fungerar bättre till det jag jobbar med men jag är knappast helt nöjd med Nikon finns mängder med saker jag tycker canon är bättre på men ingen är bäst på allt utan man får hitta det som passar en bäst.
Sedan om det är mac eller pc för dig det får du ta reda på själv men jag hade valt mac alla dagar i veckan o skulle inte ta emot en pc gratis oavsett pris för mac funkar o jag är nöjd. Vad jag inte är lika nöjd med är iphone ibland undrar jag om den överhuvud taget kommer från samma företag;-)
 
för 15000 kr så får man inte allt på en gång men jag tycker att du ska köpa en så bra mac du har råd med med så mycket ram som möjligt. Du får inte en extern skärm på en gång oavsett om du ska köra pc eller mac så den skulle jag tagit i steg två. Däremot ska du leva på bilderna så hade jag köpt en pro skärm annars kan du lika gärna vänta för Rom byggdes inte på en dag.
varför jag tycker du ska köra mac är att det är stabilt funkar jämnt jag har aldrig haft strul med det själv o läser du tråden så är det många som gått från pc till mac o är nöjda o vill aldrig gå tillbaka. Jag skulle lätt kunna byta från mac till pc om nu inte mac var stabilt o fungerade men för mig så funkar dom utan problem hade dom inte så hade jag lätt kunnat byta.
Ang märkeskrig jag gick från Canon till Nikon för jag ansåg att Nikon fungerar bättre till det jag jobbar med men jag är knappast helt nöjd med Nikon finns mängder med saker jag tycker canon är bättre på men ingen är bäst på allt utan man får hitta det som passar en bäst.
Sedan om det är mac eller pc för dig det får du ta reda på själv men jag hade valt mac alla dagar i veckan o skulle inte ta emot en pc gratis oavsett pris för mac funkar o jag är nöjd. Vad jag inte är lika nöjd med är iphone ibland undrar jag om den överhuvud taget kommer från samma företag;-)

Både mac och PC fungerar stabilt och problemlöst idag. Att det ibland framstår som att det är fler problem med PC beror på att de oftare används i mera komplicerade nätverksmiljöer. Sätter man in macar i samma miljöer får även de problem. Jobbar man själv på en dator, är det inga märkbara skillnader i driftsäkerhet. Möjligen upplever jag Microsoft som aningen bättre vad det gäller hantering av säkerhet det kan gå ganska länge innan Apple täpper till farliga buggar. Lyckligtvis är det ganska få som kör mac, vilket gör buggarna mindre lönsamma att exploatera för dem som inte har rent mjöl i påsen.

Om vi bortser från windows 8, så har både Windows och MacOS bra och ganska snarlika användargränssnitt. Mest effektiv blir man i det system man är van att arbeta i, vilket för TS del är windows. Ditt råd att sätta i så mycket minne som möjligt är även det mycket bra, men återigen väljer TS windows får han råd till mera minne.

Eventuellt kan han även få in en större skärm i priset. Även om många här bedyrar att det är möjligt att redigera bilder på en liten 13 tummare, vilket jag inte betvivlar, tror jag det är väldigt få av dem som slänger ut sin 24 eller 27 tums skärm hemma för att det går så bra att redigera på den lilla skärmen. Större är helt enkelt bättre i det här fallet. Bäst är det dock om den större skärmen är extern, eftersom man då även kan få bättre färgåtergivning än vad man får i dagens laptops oavsett märke. Man behöver inte gå till esoteriska specialskärmar för grafikbruk för att skillnaden ska bli enorm. Det räcker med en ganska ordinär 24 tums IPS-skärm för kontorsbruk för att få markant bättre färg.

Har man en extern skärm behöver datorn inte heller vara så stor och den blir lättare att ta med sig, även om skärmen är väl liten för bildredigering , är den säkert stor nog för att läsa e-mail när man sitter på bussen eller tåget hem.

Även om jag i princip är nöjd med min egen MacBookPro, och även om jag bortser från mina väldigt dåliga erfarenheter av Apple som företag, så kvarstår faktum att TS kommer att få mer för sina pengar om han väljer PC.
 
Både mac och PC fungerar stabilt och problemlöst idag. Att det ibland framstår som att det är fler problem med PC beror på att de oftare används i mera komplicerade nätverksmiljöer. Sätter man in macar i samma miljöer får även de problem. Jobbar man själv på en dator, är det inga märkbara skillnader i driftsäkerhet. Möjligen upplever jag Microsoft som aningen bättre vad det gäller hantering av säkerhet det kan gå ganska länge innan Apple täpper till farliga buggar. Lyckligtvis är det ganska få som kör mac, vilket gör buggarna mindre lönsamma att exploatera för dem som inte har rent mjöl i påsen.

Finns ca inget argument i världen som stödjer påståendet att Windows skulle vara bättre ur säkerhetssynvinkel än OS X. Den överlägsna majoriteten av säkerhetsbuggar som dykt upp för OS X över åren har dessutom varit ett resultat av tredje part, snarare än operativet i sig. Det är f.ö. inte "ganska få" som kör OS X, men givetvis klart färre än som använder Windows. Detta talar dock till OS X:s fördel i avseendet att det utvecklas långt fler virus och exploits för Windows. Men i grund och botten väljer jag ett UNIX-baserat system före Windows vilken dag som helst i veckan om högsta prioritering är säkerhet. Det faktum att ett program i Windows, utan någon direkt input från användaren, kan göra i princip vad som helst talar inte riktigt för vattentät säkerhet heller. I ett *NIX-system har du ett annat säkerhetstänk i grund och botten, i det att ett program inte ens kan installeras utan att lösenord anges, än mindre ställa till med speciellt mycket kaos.
 
Finns ca inget argument i världen som stödjer påståendet att Windows skulle vara bättre ur säkerhetssynvinkel än OS X. Den överlägsna majoriteten av säkerhetsbuggar som dykt upp för OS X över åren har dessutom varit ett resultat av tredje part, snarare än operativet i sig. Det är f.ö. inte "ganska få" som kör OS X, men givetvis klart färre än som använder Windows. Detta talar dock till OS X:s fördel i avseendet att det utvecklas långt fler virus och exploits för Windows. Men i grund och botten väljer jag ett UNIX-baserat system före Windows vilken dag som helst i veckan om högsta prioritering är säkerhet. Det faktum att ett program i Windows, utan någon direkt input från användaren, kan göra i princip vad som helst talar inte riktigt för vattentät säkerhet heller. I ett *NIX-system har du ett annat säkerhetstänk i grund och botten, i det att ett program inte ens kan installeras utan att lösenord anges, än mindre ställa till med speciellt mycket kaos.


Inga operativsystem är säkra, Windows och MacOS har ungerfär samma nivå av tekniska skydd mot intrång. För användaren spelar det ingen roll om buggen kommer från OS:et eller från tredje part.

Säkerhet är inte någon egenskap hos systemet, det är en process. Alla system kommer förr eller senare att bli hackade, vad som avgör säkerheten är hur man hanterar den situationen. Här har Microsoft ett övertag med sina regelbundna uppdateringar. Apple är ofta extremt långsamma att släppa buggfixar, se bara på alla javabuggar på senare tid. Det tog Apple 50 dagar att åtgärda problemet efter det var löst. Hitills har Apple användarna klarat sig på grund av att ingen orkar skriva malware för så få användare, men antalet macar växer och Apples huvudet i sanden attityd kommer förr eller senare att straffa sig, och risken ökar med ökande användarbas.
 
Inga operativsystem är säkra, Windows och MacOS har ungerfär samma nivå av tekniska skydd mot intrång. För användaren spelar det ingen roll om buggen kommer från OS:et eller från tredje part.

Säkerhet är inte någon egenskap hos systemet, det är en process. Alla system kommer förr eller senare att bli hackade, vad som avgör säkerheten är hur man hanterar den situationen. Här har Microsoft ett övertag med sina regelbundna uppdateringar. Apple är ofta extremt långsamma att släppa buggfixar, se bara på alla javabuggar på senare tid. Det tog Apple 50 dagar att åtgärda problemet efter det var löst. Hitills har Apple användarna klarat sig på grund av att ingen orkar skriva malware för så få användare, men antalet macar växer och Apples huvudet i sanden attityd kommer förr eller senare att straffa sig, och risken ökar med ökande användarbas.

BS.

Apple har tvärt emot vad du skriver varit i framkant på senare tid, t ex vad det häller Java. Plugin'en har disablats tills en senare, fixad, version var tillgänglig.

För övrigt har du rätt. Vi användare klarar oss tack vare den låga marknadsandelen men så kommer det att vara framöver också, det ska sjukt mycket till för att kunna ta något nämnvärt från Microsoft där. Det är heller inget som Apple strävar mest efter, där ligger inte de största pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.