Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
I ärlighetens namn är även "instegsversionen" av MacBook Pro fortfarande en MacBook Pro, dvs den kommer tveklöst att duga utmärkt till att redigera foto på. Jag gjorde det trots allt fram tills förrförra året med en MacBook pro från 2007, utan problem faktiskt. En då förvisso maxad modell, men nuvarande instegsmodellen spöar ändå skiten ur den datorn på alla punkter. Om han sen dessutom maxar mängden ram så fort han har råd kommer den duga finfint.

Det är väl just mängden RAM som är den punkt som känns lite svagt när det gäller instegsmodellerna och som gör att jag tror TS gör ett bättre val om han köper någon plastig men fungerande ASUS, där han inte betalar lika mycket för loggan, som på datorer med högre värderade varumärken. Gör han det får han råd med mer minne direkt.

Som jag skrivit tidigare så är livet med mac inte så rosenrött och livet med Windows inte det helvete somliga här vill påskina. Ska erkänna att jag tycker MacOS-X är elegantare än Windows 7, men vad det gäller enkelhet att använda kan det nog gå på ett ut. Ibland är det väl till och med så att Apples elegans ibland går ut över användbarheten.

Det är väl just mängden RAM som är den punkt som känns lite svagt när det gäller instegsmodellerna och som gör att jag tror TS gör ett bättre val om han köper någon plastig men fungerande ASUS, där han inte betalar lika mycket för loggan, som på datorer med högre värderade varumärken. Gör han det får han råd med mer minne direkt.

Som jag skrivit tidigare så är livet med mac inte så rosenrött och livet med Windows inte det helvete somliga här vill påskina. Ska erkänna att jag tycker MacOS-X är elegantare än Windows 7, men vad det gäller enkelhet att använda kan det nog gå på ett ut. Ibland är det väl till och med så att Apples elegans ibland går ut över användbarheten.

Fast 16 gb ram kostade under tusenlappen när jag köpte... det är väldigt billigt att fixa i efterhand :)

Fast 16 gb ram kostade under tusenlappen när jag köpte... det är väldigt billigt att fixa i efterhand :)

Det går inte att stoppa i mer minne i efterhand i Apples bärbara datorer av senare snitt. Man måste bestämma sig när man köper datorn hur mycket minne man vill ha.

MacBook Pro (utan retinaskärm) går fortfarande att byta minneskapsar på, men det är nog inte en vild gissning att alla bärbara i framtiden måste konfigureras med rätt mängd minne vid inköp (som det är redan nu med retinamodellerna och air-modellerna).

Det går inte att stoppa i mer minne i efterhand i Apples bärbara datorer av senare snitt. Man måste bestämma sig när man köper datorn hur mycket minne man vill ha.

MacBook Pro (utan retinaskärm) går fortfarande att byta minneskapsar på, men det är nog inte en vild gissning att alla bärbara i framtiden måste konfigureras med rätt mängd minne vid inköp (som det är redan nu med retinamodellerna och air-modellerna).

Ah! Det hade jag helt glömt, sitter på sista pre-Retina-versionen, och där gick det ju på ett smäck.

Det vore riktigt surt om det inte kommer gå att byta upp sig minnesmässigt i någon modell i framtiden.
Apple tar oerhört bra betalt för minne och jag är inte det minsta sugen på att betala för 16Gb med deras priser.

Det vore riktigt surt om det inte kommer gå att byta upp sig minnesmässigt i någon modell i framtiden.
Apple tar oerhört bra betalt för minne och jag är inte det minsta sugen på att betala för 16Gb med deras priser.

Jag tror att du kommer att bli sur i framtiden. :)

Försäljningen av datorer är sen ganska länge inte längre Apples huvudinkomstkälla. Numera är mobila apparater, samt verksamhet och tjänster kring dem, huvudinkomstkällan.

Man kan ana en vilja hos Apple att strömlinjeforma sin produktlinje. OS X 10.7 för Macintosh medförde en del som gör datorn mer lik en iPhone/iPad att använda. Jag tror att Apple vill att deras kunder ska se på bärbara Macintoshar på samma sätt som på iPhone/iPad, dvs en apparat som man köper och använder. När den blir för gammal så köper man en ny. Någon förlängning av brukartiden genom uppgraderingar är det inte tal om.

Det värsta är att även de gamla MacBookPro, är ganska kinkiga med vilka minnen de accepterar, så det vill till att man köper rätt, om man vill uppgradera. Hade själv problem med ett par Kingston minnen som om man tittade på alla tillgängliga specificatoner på såväl mac som minnen borde ha fungerat, men trots det gav upphov till timing problem. Fick bli Apples dyra minnen till slut.

Var det en speciellt kinkig version av MacBook Pro? ;-)

Jag har utökat minnet från 4GB till 8GB i min MacBook Pro. "Billiga" icke-Apple-minnen fungerar bra här.

Jag har utökat minnet från 4GB till 8GB i min MacBook Pro. "Billiga" icke-Apple-minnen fungerar bra här.

Samma för mig, funkade fint att uppgradera min dator med ful-minnen också.
Det finns ju flera tillverkare som säljer Apple-kompatibla minnen också.

Det var en MacBook Pro av 2010 års modell. Kingstonminnena köptes i butik som enbart sålde Apple produkter och skulle enligt dem vara kompatibla. Jag lyckades få en minneskapsel att fungera men så fort man satte i två 4GB Kingston miinnen var det stopp. Så jag stannade på 6GB, hade inte tid att låta Apple titta på det eftersom jag behövde min maskin och Apples service verkstad kunde inte garantera att den inte stod på deras hylla i åtminstone en vecka.

Så det är tydligen lite en fråga om tur eller otur om man lyckas uppgradera minnet billigt eller inte

Troligare en dålig minnesmodul, vilket inte är helt ovanligt.

Ganska ovanligt från bättre märken som t.ex. Kinston, Dessutom kunde jag få 6GB genom att kombinera ett gammalt 2G Samsungminne med 1 nytt Kingstonminne oavsett hur jag kombinerade minneskretsarna. Naturligtvis misstänkte även jag att någon modul var defekt, så jag gick tillbaka till butiken där jag köpt dem och fick dem bytta. Även de nya minneskretsarna fungerade lika dåligt, såg sedan på nätet att jag inte var direkt ensam.

Tja, saken är ju den att laptops inte är nåt vidare allts för foto. Man behöver ju helst en kalibrerad skärm, helst matt, själv har jag en Eizo-skärm, 24 tum. Visst kan man plugga in en skärm till en laptop med, men då missar man ju lite grenej med en laptop? och gör MAC stationära datorer alls?? I så fall mycket begränsat utbud.

Jag tycker mest det verkar som att Apple-förespråkare är fast på sitt märke bara och oftast förespråkar det oavsett vad verkligheten i övrigt säger, som små mac-kloner i en sekt... :) man ska bara hålla fast vid det, mycket värre än canon - nikon fantaster.

Mac är computers- for dummies..... det funkar men är enkelt och begränsande.

Haha, du har just bevisat vad lite du kan om datorer.

Skrik till den dagen du har läst på lite så ska jag ge dig mer utbildning :)

...
Även de nya minneskretsarna fungerade lika dåligt, såg sedan på nätet att jag inte var direkt ensam.

Det finns någon version av MacBook som har en begränsning som gör att det inte går att köra med mer än 6GB. Kommer tyvärr inte ihåg vilken.

Själv kör jag med 16GB Kingston i min MPB 2011.
Funkar hur bra som helst.
Kan tilläggas att jag köpte den billigaste varianten som fanns då, uppgraderade både hårddisk och minne själv.
Fungerar utmärkt för bildredigering.

Det finns någon version av MacBook som har en begränsning som gör att det inte går att köra med mer än 6GB. Kommer tyvärr inte ihåg vilken.

Själv kör jag med 16GB Kingston i min MPB 2011.
Funkar hur bra som helst.
Kan tilläggas att jag köpte den billigaste varianten som fanns då, uppgraderade både hårddisk och minne själv.
Fungerar utmärkt för bildredigering.

Det verkar vara lite lurigt med minnesuppgraderingar. Skiljer en del från år till år, det gäller att köpa rätt.

Mycket skrikande från personer som inte ens vet vad de talar om, i denna tråden.

En sista grej, Apples datorer heter inte Macintosh (längre). Det var ett tag sedan de droppade det namnet. Sedan heter det inte MAC utan det heter Mac. De som har skrikit högst i denna tråden och utgett sig från att kunna så mycket borde veta bättre. MAC är något helt annat, nämligen Media Access Control. Det är en unik identitet som alla nätverkskort har.

Jag önskar trådskaparen lycka till med sin dator framöver.

Mycket skrikande från personer som inte ens vet vad de talar om, i denna tråden.

En sista grej, Apples datorer heter inte Macintosh (längre). Det var ett tag sedan de droppade det namnet. Sedan heter det inte MAC utan det heter Mac. De som har skrikit högst i denna tråden och utgett sig från att kunna så mycket borde veta bättre. MAC är något helt annat, nämligen Media Access Control. Det är en unik identitet som alla nätverkskort har.

Jag önskar trådskaparen lycka till med sin dator framöver.

Jösses

[edit] http://en.wikipedia.org/wiki/Mac

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto