ANNONS
Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra support?

Här visar du att du är ute och cyklar.

Är det något som Apple är bra på så ä det supporten och deras lösningar. Deras support vinner för övrigt priser som toppklass varje år. Skulle man sedan önska utbildning i någon av deras mjukvaror eller lösningar så håller de workshops och andra utbildningar som man kan delta i.

Sedan tycker jag det är fel ordval när man uttrycker deras produkter som "dyra". De kostar mer, ja, men för den sakens skull behöver de inte anses som dyra. Man får vad man betalar för.

Lite OT, men...
Apples support är fantastisk, om man betalar för den.
Har sedan flera år tillbaka använt mac-prylar. De lirar bra med varandra men är säkert inte bättre än div pc-alternativ. Kylningen på min MacBook Pro tröttnade efter lika lång tid som på mina tidigare pc, då är det inte roligt med mac. Laga, fixa uppdatera och bli supportad. Allt är dyrare med mac, men det känns roligare att använda. Jag blir glad när jag sätter mig med deras prylar.

Jag kan ju bara referera till egna erfarenheter. Inte vid något tillfälle har jag kunnat ringa svenska apple och få svar på någon fråga. De som sitter i supporten är väldigt trevliga och artiga men deras kunskaper är svaga. Det brukar sluta med att de konfererar med någon kollega i bakgrunden någon kvart, innan de kommer fram till att han inte heller vet något, varefter de kopplar samtalet vidare till någon expert i USA som vanligtvis inte heller har mycket till lösning men gör sitt bästa för att förklara att det är mitt och inte Apples fel. Vad gör folk som inte talar engelska. Jag bara undrar.

Dessutom gäller deras support bara det du ser som GUI på skärmen, MacOS-X är ett certifierat UNIX system och kan väldigt mycket under skalet som Apple vägrar hjälpa till med oavsett hur mycket Apple Care du betalt. Vill man vara elak skulle man kunna säga att bara ca 10% av systemet är supportat. Jämför detta med tillverkare av Andra Unix system som IBM eller Oracle som inte bara kan skrapa fram en expert som kan varenda liten bit av deras system, utan även varit med om att de faktiskt skrivit buggfixar för existerande system över dagen som resultat av supportförfrågan.

Sedan har vi problemet med servcietiderna, En enkel sak som att uppgradera minne kan utan vidare ta en vecka hos en auktoriserad Apple verkstad.

Jämför detta med t.ex. Fujitsu jag fick problem med att BIOS hängde sig och ringde support, 15 minuter senare kommer en kille och hämtar datorn och innan kvällen är den tillbaka med nytt moderkort. Inte så mycket som en fråga om jag hade något serviceavtal, fokus låg på att lösa mitt problem. En annan jämförelse var min IBM fileserver som gick sönder en nyårsafton, jag ringer IBM som beklagar att de inte kan skicka någon förrän dagen efter, men några minuter senare ringer de igen och frågar om de kan komma om en halvtimme. Visserligen en server men inte så mycket dyrare än de dyraste Apple prylarna, och återigen ingen uppläsning av serienummer eller dylikt för att verifiera att jag är behörig att få service.

Ett annat IBM exempel som dock är rätt många år gammalt nu, det var på den tiden IBM fortfarande gjorde persondatorer. En bekant till mig hade fått fel på sitt nätverkskort till sin Thinkpad. han ringer IBM och förklarar läget och de lovar att skicka ut någon med ett nytt kort.
Problemet var bara att han är på väg till Barcelona och IBMs bud fastnar i trafiken. När budet kommer fram har min bekant redan åkt, ochj budet lägger kortet i min bekants brevlåda. IBM ringer sedan för att försäkra sig om att kortet kommit fram, min bekant meddelar att han redan är på väg till flygplatsen, varefter IBM föreslår att de ska möta honom på flygplatsen i Barcelona och att han kan skicka tillbaka kortet som han fått hemlevererat när han kom hem. Och nej inga speciella service avtal här heller.

Hitills har jag aldrig haft något supportärende hos Apple där de ens varit i närheten av den servicenivå som Fujitsu och IBM erbjudit. Att Apple vinner priser för support är en gåta, kanske är de bättre på hemmaplan, eller så är folk inte medvetna om vilken servicenivå som erbjuds på andra ställen. Ni andra får gärna väga upp med solskenshistorier om Apple support om ni har några.

Har kört mac sedan i dryga 10 år o har aldrig behövt någon support har heller aldrig haft virus eller något annat i maccarna. Eller jag har faktiskt ringt en gång o det var efter att jag fått mail ang att batteriet i en av mina mac book skulle bytas ut pga dom upptäckt något fel på mitt serienummer. Då ringde jag o fick veta vart jag skulle lämna in datorn för att få batteriet utbytt.

Vore bra om ni kunde hålla er till trådens ämne, VILKEN MAC SKA JAG KÖPA?
alla trådar om mac ska alltid virus drabbas av pc innehavare. Jag ska ge några bra skäl till mac
1 stabilt funkar jämnt inget strul
2 klart mer vanligare bland fotografer o övrigt branschfolk.

dyrare i vissa fall men vem bryr sig? inte jag för mig är det viktigaste att det alltid funkar. Så åter till TS jag hade köpt en mac book med så mycket minne du kan o sedan en extern skärm för ingen bärbar skärm är 100% till bildbehandling inte ens macs ;-)

Har kört mac sedan i dryga 10 år o har aldrig behövt någon support har heller aldrig haft virus eller något annat i maccarna. Eller jag har faktiskt ringt en gång o det var efter att jag fått mail ang att batteriet i en av mina mac book skulle bytas ut pga dom upptäckt något fel på mitt serienummer. Då ringde jag o fick veta vart jag skulle lämna in datorn för att få batteriet utbytt.

alla trådar om mac ska alltid virus drabbas av pc innehavare. Jag ska ge några bra skäl till mac

dyrare i vissa fall men vem bryr sig? inte jag för mig är det viktigaste att det alltid funkar. Så åter till TS jag hade köpt en mac book med så mycket minne du kan o sedan en extern skärm för ingen bärbar skärm är 100% till bildbehandling inte ens macs ;-)

Windows datorer är vanligare bland fotografer och branschfolk. Eftersom TS är van med Windows och ska gå på fotoskola så tycker jag att det är fel att rekommendera mac. Men om nu TS bara vill ha en mac för att det är en Apple produkt så kör på. Jag gjorde själv det misstaget för 3 år sen. Men jag vill ju inte att någon annan ska göra samma misstag som jag gjorde.

Håller med om att Apples support är okunniga. Jag tror att det sitter 18 åriga studenter där som läser allt från en Apple skärm. Och ljudet i samtalet när man ringer dit är verkligen burkigt. Det är inte något som man förväntar sig från ett företag som producerar världens populäraste telefon.

Och sen att få rätt mot företaget Apple är helt omöjligt. Som exempel har alla iMac från sena 2009 fel design i den optiska enheten. När man sätter i en cd-skiva så repas den hur man än gör. Detta problem fixade Apple på 2:an generationens iMac 2010. Men att få Apple att erkänna detta är helt omöjligt. Jag har försökt och även försökt att få pengar för skadade cd-skivor.

Nä, Apple är inte vad de var för 20 år sen. Om man ska köpa en ny dator i dag tycker jag att man ska bygga en PC.

har bränt mängder med cd o har fått max 2st som inte funkat korrekt o då har jag bränt typ 900 skivor däremot kunde man få ett felmeddelande att skivan inte skulle vara helt ok i vissa fall men efter kontroll så funkade skivorna utan problem. Om du får repade skivor så är det väl bara att inse att just den optiska enheten inte är ok o byta ut den o har du garanti kvar så ska väl inte det vara något problem.

Windows datorer är vanligare bland fotografer och branschfolk. Eftersom TS är van med Windows och ska gå på fotoskola så tycker jag att det är fel att rekommendera mac. Men om nu TS bara vill ha en mac för att det är en Apple produkt så kör på. Jag gjorde själv det misstaget för 3 år sen. Men jag vill ju inte att någon annan ska göra samma misstag som jag gjorde.

så gott som alla mina kollegor kör mac, går du in i yrkesbutiker eller pro labb så är det överlägset mest mac. Min flickvän som gick på fotokurs på folkuniversitetet där hade dom imac på deras foto/data kurs.
Varför var det ett misstag med mac? jag har aldrig haft något strul o jag har jobbat med dom i dryga 10 år.

har bränt mängder med cd o har fått max 2st som inte funkat korrekt o då har jag bränt typ 900 skivor däremot kunde man få ett felmeddelande att skivan inte skulle vara helt ok i vissa fall men efter kontroll så funkade skivorna utan problem. Om du får repade skivor så är det väl bara att inse att just den optiska enheten inte är ok o byta ut den o har du garanti kvar så ska väl inte det vara något problem.

Det är inte direkt den optiska enheten som repar skivorna utan det är chassit, de hård kanterna där man matar in skivan. Men jag lämnade in datorn och fick den optiska enheten utbytt, till ingen förbättring alls. Då ringde jag servicestället och sa att skivorna fortfarande blir repade. Då erkände servicekillen jag talade med att det är ett känt problem som inte beror på den optiska enheten, utan det är kanterna på chassit som repar skivorna. Det man kan göra är att sätta dit tejpbitar på kanterna så att inte skivorna blir repade.

Helt klart är Mac ett givet val om man vill ha en dator som funkar i ur och skur.
Angående er som skriver om servicen, behovet är ju som en del skriver betydligt mindre när man har en Mac, iom att OS'et och hårdvaran har så mycket bättre kvalité så blir det sällan problem. Jag har använt PC dator så länge det funnits och bytte för några år sedan över till Mac och ångrar mig inte en sekund, efter en vecka var jag fast och övertygad "Macian".
Och ja, jag har fortfarande erfarenhet av Windows då jag använder på mitt vanliga kontorsjobb, och där finns alla problem jag slipper hemma numera :)

Det är inte direkt den optiska enheten som repar skivorna utan det är chassit, de hård kanterna där man matar in skivan. Men jag lämnade in datorn och fick den optiska enheten utbytt, till ingen förbättring alls. Då ringde jag servicestället och sa att skivorna fortfarande blir repade. Då erkände servicekillen jag talade med att det är ett känt problem som inte beror på den optiska enheten, utan det är kanterna på chassit som repar skivorna. Det man kan göra är att sätta dit tejpbitar på kanterna så att inte skivorna blir repade.

har aldrig haft det problemet trots jag brände mängder med cd innan jag började skicka allt via nätet. Om du vill varna för mac så kan du dra i gång en egen tråd för denna ska handla om vilken mac jag ska köpa.
Så du vill varna alla för mac pga du repor på cd skivor utav en mac som var tillverkad 2008 eller var det något annat som inte funkade?

Dessutom har Apple ganska dålig support om man jämför med andra stora märken som Fujitsu eller HP. Jag förmodar det har att göra med att Fujitsu och HP är mera fokuserar på att sälja lösningar än att sälja burkar. Så även det är ett skäl att hålla sig borta från Apple.

Nja, det beror på var man bor. Jag vet inte vad du har för erfarenhet, men jag tycker att den näst intill obegränsade personliga support du kan få i Apple Store (oavsätt ålder på datorn) är ganska bra...
Bara att knalla fram till genius bar, eller boka en tid.

Dessutom har de ett utmärkt supportforum på nätet. Jag har både wintel (2st) och mac (1st) hemma, och har absolut lättast för att hitta bra hjälp till min Mac. I Wintel-världen finns det för många varianter för att jag skall hitta specifika lösningar på nätet.

/D

Helt klart är Mac ett givet val om man vill ha en dator som funkar i ur och skur.
Angående er som skriver om servicen, behovet är ju som en del skriver betydligt mindre när man har en Mac, iom att OS'et och hårdvaran har så mycket bättre kvalité så blir det sällan problem. Jag har använt PC dator så länge det funnits och bytte för några år sedan över till Mac och ångrar mig inte en sekund, efter en vecka var jag fast och övertygad "Macian".
Och ja, jag har fortfarande erfarenhet av Windows då jag använder på mitt vanliga kontorsjobb, och där finns alla problem jag slipper hemma numera :)

kan bara hålla med

har aldrig haft det problemet trots jag brände mängder med cd innan jag började skicka allt via nätet. Om du vill varna för mac så kan du dra i gång en egen tråd för denna ska handla om vilken mac jag ska köpa.
Så du vill varna alla för mac pga du repor på cd skivor utav en mac som var tillverkad 2008 eller var det något annat som inte funkade?

Det är en iMac 27" tillverkad 2009/2010.

Hade jag varit TS och en laptop är ett måste så hade jag köpt en begagnad Macbook Pro.

Man sitter inte och redigerar varken bilder eller video "på språng" så storleken på den inbyggda skärmen är av underordnad betydelse. Däremot hade jag maxat mängden RAM i den samt sett till att där är en bra SSD internt. Därefter hade jag lagt pengarna på en kompetent extern monitor.

Detta klarar du för 15.000 kr. Då får du ett riktigt bra OS samt en riktigt kompetent arbetshäst som dessutom är kul att arbeta i. Ytterligare ett plus är att du slipper Windows (som visserligen går att köra på Mac'en, om du tvunget vill).

Tänk att dessa jävla Mac diskussioner kan dras igång precis när som helst av vem som helst. Sanslöst!

Tänk att dessa jävla Mac diskussioner kan dras igång precis när som helst av vem som helst. Sanslöst!

Det är väl ingen Mac-diskussion? Inte heller är det väl en Windows-diskussion?

Däremot är det en tråd där alla kan dela med sig av sina erfarenheter och rekommendationer så att TS kan få en bättre inblick i vad han bör skaffa.

Svaret är väl ganska uppenbart, INGEN.

Inte för jag tycker att din lösning med MacbookPro med så mycket minne som möjligt och en extern skärm på något sätt är tekniskt dålig, Jag kör ju själv på det viset.

Men för det första ligger dock den lösningen utanför TS budget vilken mac och extern skärm han än väljer, och för det andra så är det inte alla som haft så stor tur som du så att de sluppit ringa Apples support. Själv har jag huvudsakligen jobbat med Mac sedan de första fågelholksmacarna kom ut 1984, och har haft min beskärda del av supportärenden.

Jag är inte heller säker på att du har rätt i att fler i branschen använder mac Det var väl så en gång i tiden men idag är det mera tveksamt. Idag finns relevanta program för såväl mac som PC och filformaten är de samma, så det kan nog gå på ett ut vad man kör i det avseendet.

Även om jag i princip är nöjd med min 15" MacBookPro Retina hade jag nog inte valt Apple igen om jag skulle ha en dator för bildbehandling. Anledningen är inte produkterna utan företaget. Förutom att supporten suger är all kontakt med företaget är byråkratiskt och strulig. Att försöka få rätt mot dem om något inte fungerar är näst intill omöjligt. Man får en känsla av att kunderna är till för Apple och inte tvärtom.

Då får du ett riktigt bra OS samt en riktigt kompetent arbetshäst som dessutom är kul att arbeta i. Ytterligare ett plus är att du slipper Windows (som visserligen går att köra på Mac'en, om du tvunget vill).

Kul att arbeta i? Inte så kul om man är en van windowsanvändare, som TS är.

En bildbehandlingmöjlighet som OS X saknar men som Windows har är support av 10-bit färgdjup. Ytterligare en anledning att välja Windows dator framför mac.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar