ANNONS
Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
ehhhh... och vad kan du göra som du inte kan på en PC? Det där är bara en massa trams-snack, precis det där märkeskramandet som jag nämnde tidigare.
Köra Mac OS X, t.ex. :)

Jag kan köra POSIX-program rätt av på en Mac. POSIX-program portade till Windows fungerar i allmänhet sämre, och ibland inte alls.

Jag kan t.o.m. köra Windows på en Mac om det skulle behövas. Apple supportar dual-boot.

Åsså var det det där med fakta och att veta något om Macintosh innan man ger sig in i diskussionen ...

Om man säger som så..... har man haft en rejäl crash så inser man snabbt värdet med en NAS, det var helt klart värt pengarna :) Och så slipper man ha en massa externa hårddiskar liggandes som man aldrig kör över bilderna till ändå.

Har ett nätverk själv, byggde in det i huset dubbla cat6 i alla rum. NAS:ar och alla tänkbara datorer och OS. Jo jag är nörd och jobbar med det också.

Vad jag säger är att det inte passar alla. För vissa är en Macbook Air med en extern skärm den perfekta lösningen.

Vad är poängen? Det är bra med NAS men det har ju inte med valet av dator att göra ...

Och VAR har jag sagt att det har det? Det var en annan skribent som påståd att jag behövde en NAS för att jag har både en stationär och en laptop.... jag svarade då att jag hade behövt det i alla fall. Du har nog inte läst ordentligt.

ehhhh... och vad kan du göra som du inte kan på en PC? Det där är bara en massa trams-snack, precis det där märkeskramandet som jag nämnde tidigare.

nonsens.....

Vad kan du göra på en Wintendo som inte går att göra på en Apple?

Du är nog lite märkeskramande själv, de brukar de flesta vara som orkar ge sig in i trådar som inte ens handlas om saker de har något intresse i.

Köra Mac OS X, t.ex. :)

Jag kan köra POSIX-program rätt av på en Mac. POSIX-program portade till Windows fungerar i allmänhet sämre, och ibland inte alls.

Jag kan t.o.m. köra Windows på en Mac om det skulle behövas. Apple supportar dual-boot.

Åsså var det det där med fakta och att veta något om Macintosh innan man ger sig in i diskussionen ...

Som sagt, du kan inte göra ett skit på en MAC som du inte kan på en PC. Tvärtom så ahr du bättre utbud till PC än mac, både gällande datorer och programvara, och större firhet. Det finns en anledning till att MAc har mindre än 5 % av marknaden för datorer, kanske för att dom är så himla bra och kan så mycket mer?

Ja, du kan köra windows på en mac, eftersom att Apple släppte sitt Boot Camp 2006, eftersom de insåg att folk kanske hellre kör windows.

Vad kan du göra på en Wintendo som inte går att göra på en Apple?

Du är nog lite märkeskramande själv, de brukar de flesta vara som orkar ge sig in i trådar som inte ens handlas om saker de har något intresse i.

Ehhh... så ska jag svara på hans påstående? nu får du väl ge dig.... det är inte mitt påstående och jag har aldrig påstått något sådant, utan begärde svar på ett.....

Mac är jättebra computer for dummies om du inte kan nåt om datorer, enkelt.

För min del så jobbar jag som frilansande pressfotograf.
Gör en hel del sportjobb mot en av Sveriges största bildbyråer.

Vilket leder till att jag behöver redigera och leverera på plats under matcherna, med stark tidspress.
Vilket gör att en vettigt kraftfull bärbar är det enda alternativet för mig som är praktiskt i förlängningen.

Kan för övrigt tycka att det här med kraven på prestanda för bildredigering tenderar att överdrivas en del. Då plåtar jag ändå i RAW.

Så för mig är en bärbar, och en bra extern skärm den smidigaste lösningen.

Det här är fortfarande inte en VS-tråd, så oavsett vad man tycker om MAC/Windows är ett tips att försöka svara på TS fråga ;)

Inlägg som inte håller sig till det kan komma att tas bort ...

Senast ändrad:
Än en gång - det här är inte en VS-tråd. Tycker ni illa om Mac och/eller Windows kan ni skapa egna trådar för det.

/Mod

Mitt val skulle troligen bli någon av dessa
PC:
http://www.dustin.se/product/5010640898/lenovo-thinkpad-t430s-ci7-2-9-4gb-180-ssd-3g-hd-14-w7p/
Apple:
http://www.dustin.se/product/5010641552/apple-macbook-pro-ci7-2-9-8gb-128-ssd-13-3/

Om det är en lättare dator som önskas så blir det:

Apple:
http://www.dustin.se/product/5010747586/apple-macbook-air-ci7-1-7-8gb-256-ssd-13-3/

PC:
http://www.dustin.se/product/5010657647/lenovo-thinkpad-x1-carbon-ci7-2-0-8gb-180-ssd-3g-hd-14-w7p-w8p/

Att invänta nyare processor i macbook pro är smart, då Apple aldrig är mer prisvärt än precis vid lansering av ny modell.

Själv blir det troligen en 13" MacBook Air inom kort :)

Som sagt, du kan inte göra ett skit på en MAC som du inte kan på en PC.
Jo, det kan jag. Jag gav t.o.m. exempel på det.

För att återgå till trådens ämne, så tror jag att förslagen härovan är rätt bra.

Jag tror att trådskaparen har mer glädje/nytta av en laptop än av en stationär, och då blir det avgörande om han ska resa mycket eller lite med den. Själv har jag en 15"-mac, men jag tar den aldrig med på resor, utan den pendlar bara till och från jobbet med mig. Skulle jag resa mycket så skulle jag vilja ha en lättare och mindre laptop.

J Själv har jag en 15"-mac, men jag tar den aldrig med på resor, utan den pendlar bara till och från jobbet med mig. .

För det bruket hade både du och TS kunnat spara pengar på att skaffa en Mac Mini, även om den är stationär, så är den i högsta grad transportabel. TS hade då fått råd att skaffa sig en 24" skärm med bra färgåtergivning att ha hemma, och förhoppningsvis hade han kunnat låna någon skärm att koppla in den till när han är på skolan.

För det bruket hade både du och TS kunnat spara pengar på att skaffa en Mac Mini, även om den är stationär, så är den i högsta grad transportabel. TS hade då fått råd att skaffa sig en 24" skärm med bra färgåtergivning att ha hemma, och förhoppningsvis hade han kunnat låna någon skärm att koppla in den till när han är på skolan.

Det låter ju väldigt begränsande att ha i bästa fall två ställen att arbeta på :-/

Att vilja kunna sitta på fiket eller bussen med sin laptop är ju rätt vanliga önskemål.
[edit] rättar så det blir läsbart :)

Senast ändrad:

Men en Mac mini kan jag inte ha i knät när jag (halv)ligger i soffan och jobbar. Jag har dessutom nästan alltid med mig min dator på möten på jobbet, och det underlättar ju lite då om det är en laptop.

Men visst kan det vara ett alternativ för TS.

Det låter ju väldigt begränsande att ha i bästa fall två ställen att arbeta på :-/

Sant, men det skulle kunna göra att TS får råd att köra MacOS-X, och samtidigt ha en skärm av anständig kvalitet. Ska TS ha både bärbar mac och en hyfsad skärm, som t.ex. någon enklare IPS skärm från t.ex. Dell eller HP så är han utanför budget.

Inte klenare än att det går utmärkt att redigera bilder på den.

"Går" är ett högst relativt begrepp. Jag kör själv den mest maxad varianten man kan få, och det händer trots det att jag hade önskat mig snabbare. Sedan beror det ju lite på vad man använder för kamera. Skaffar TS någon lite äldre kamera som inte levererar så stora bildfiler som dagens kanske det fungerar OK. Jag vet dock inte om jag hade velat göra så.

Fast det blir en klen MBP och det är ju inte så roligt

I ärlighetens namn är även "instegsversionen" av MacBook Pro fortfarande en MacBook Pro, dvs den kommer tveklöst att duga utmärkt till att redigera foto på. Jag gjorde det trots allt fram tills förrförra året med en MacBook pro från 2007, utan problem faktiskt. En då förvisso maxad modell, men nuvarande instegsmodellen spöar ändå skiten ur den datorn på alla punkter. Om han sen dessutom maxar mängden ram så fort han har råd kommer den duga finfint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar