Mycket skitsnack i tråden nu
Trådägaren har säkert lämnat för länge sedan. Det hade jag gjort iaf, med tanke på hur oseriös diskussionen är.
Mac-sidan får gärna komma med någon typ av BELÄGG för sitt skitsnack. Vilket kan bli svårt iom att det inte finns några.
Just NU förlorar Mac/Apple-ägare i genomsnitt tre gånger mer pengar per år (*) på data-baserad brottslighet än vad "andra" operativsystem gör. Detta tror jag dels beror dels på ren arrogans och okunskap (
"jag har en mac, alltså behöver jag inte bekymra mig!") och dels på systemets fantastiskt dåliga säkerhetsuppdateringar.
Trots att över en tredjedel av alla macar i drift just nu fortfarande kör 10.6 var det år sedan det kom en säkerhetsuppdatering till detta system. 10.7 är redan på väg att fasas ut, de lägger väldigt få utvecklingstimmar på att uppdatera detta system. Och det är inte så gammalt. Sen gnäller folk när Microsoft vill TVINGA användare av det tolv (snart tretton!) år gamla Windows XP att uppgradera för att de tänker avsluta allt supportarbette och säkerhetsuppdateringar i höst.
Enligt datasäkerhetsutredningen som görs av säkerhetsindustring varje år tillkom det ca 1200-1300 klass A risker på windows-sidan under 2012. Otroligt många fler än Mac? Njae, de hade ca 1100-1200.
Den stora skillnaden är att Windows täppte till 30% av sina hål inom 15 dagar. 90% täcktes inom 60 dagar.
Över hälften av säkerhetshålen kvarstår fortfarande nu, ett år senare, i OSX...
(för övrigt utvecklar jag till båda systemen, och har två st MBP och två Win-baserade datorer. Samtliga fungerar utmärkt.)
Trivia: Det UNIX som folk är så stolta över att OSX baserat på är i grund och botten ett styrsystem för telefonväxlar. Vilket kanske förklarar ett par av kernel-begränsningarna som finns. Linux-communityn börjar så smått tröttna på detta skräp och det höjs allt starkare röster för att det allra mesta av kärnan i både *NIX och OSX måste göras om från grunden, om systemen skall vara värda att utveckla vidare i.