Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mac ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
BS.

Apple har tvärt emot vad du skriver varit i framkant på senare tid, t ex vad det häller Java. Plugin'en har disablats tills en senare, fixad, version var tillgänglig.

För övrigt har du rätt. Vi användare klarar oss tack vare den låga marknadsandelen men så kommer det att vara framöver också, det ska sjukt mycket till för att kunna ta något nämnvärt från Microsoft där. Det är heller inget som Apple strävar mest efter, där ligger inte de största pengarna.


Var inte så säker på det. Windows 8 och ökad användning av molntjänster samt BYOD kommer att gynna Apple och jag förväntar mig fortsatt ökade marknadsandelar för Apple.

Vad jag säger är inte att Apple inte gör något, vad jag säger är att det tar för lång tid.

Och vad det beträffar disablandet av Java pluginen så resulterade det i att ett annat hål öppnades, så att Java Webstart istället kunde ställa till förtret. Vet inte hur många uppdateringar de egentligen behövde för att fixa det där.
 
Inga operativsystem är säkra, Windows och MacOS har ungerfär samma nivå av tekniska skydd mot intrång. För användaren spelar det ingen roll om buggen kommer från OS:et eller från tredje part.

Säkerhet är inte någon egenskap hos systemet, det är en process. Alla system kommer förr eller senare att bli hackade, vad som avgör säkerheten är hur man hanterar den situationen. Här har Microsoft ett övertag med sina regelbundna uppdateringar. Apple är ofta extremt långsamma att släppa buggfixar, se bara på alla javabuggar på senare tid. Det tog Apple 50 dagar att åtgärda problemet efter det var löst. Hitills har Apple användarna klarat sig på grund av att ingen orkar skriva malware för så få användare, men antalet macar växer och Apples huvudet i sanden attityd kommer förr eller senare att straffa sig, och risken ökar med ökande användarbas.

Nej, inga operativsystem är säkrare än användaren som nyttjar dem, det är sant. Men OS X har likväl fortfarande en del fördelar. Märk väl att jag aldrig påstått att skillnaden skulle vara enorm, men ditt påstående att Windows skulle vara SÄKRARE är fortfarande felaktigt. Windows har blivit avsevärt mycket bättre i och med 7:an och 8:an, men säkerhetstänket i grund och botten lämnar fortfarande en hel del övrigt att önska.

Det finns några punkter som gör att OS X överlag är ett säkrare system, om vi ponerar två likvärdiga användare, och inte att den ena är helt dum i huvudet och installerar allt denne hittar på internet utan någon som helst eftertanke.

1) Kodbasen för OS X är klart mindre och lättare att granska/revidera.

2) Kodbasen i fråga kommer i grund och botten från UNIX-världen, snarare än MSDOS-världen, och saker såsom multipla användare, multipla processorer samt skyddat virtuellt minne har funnits i UNIX-världen bra mycket längre än den har i MSDOS-världen.

3) Du har fortfarande ett upplägg där det ständigt krävs lösenord för att installera program, vilket innebär att en process inte kan starta i bakgrunden och installera eller göra vad helst det behagar. Något som fortfarande i mångt och mycket är sant för Windows.

4) Som du själv var inne på är användarbasen mindre (ej synonymt med liten, bör betonas), så givetvis fokuserar utvecklare av malware mer på Windows-baserade exploits snarare än sådana till OS X.

Så, för att förtydliga; det jag reagerade på var ditt påstående att Windows skulle vara säkrare än ett UNIX-system, vilket helt enkelt inte är korrekt. Hade du sagt att skillnaden inte var enorm mellan systemen hade jag inte reagerat, men ditt påstående som det står är helt enkelt inte sant.
 
Säkerhet är inte någon egenskap hos systemet, det är en process. Alla system kommer förr eller senare att bli hackade, vad som avgör säkerheten är hur man hanterar den situationen. Här har Microsoft ett övertag med sina regelbundna uppdateringar. Apple är ofta extremt långsamma att släppa buggfixar, se bara på alla javabuggar på senare tid. Det tog Apple 50 dagar att åtgärda problemet efter det var löst. Hitills har Apple användarna klarat sig på grund av att ingen orkar skriva malware för så få användare, men antalet macar växer och Apples huvudet i sanden attityd kommer förr eller senare att straffa sig, och risken ökar med ökande användarbas.
Apple har frånsagt sig ansvaret för Javabuggar med den senaste Javauppdateringen som deaktiverar Java i Safari. Det är upp till användaren att aktivera säkerhetshålen igen om hon vill.
 
2) Kodbasen i fråga kommer i grund och botten från UNIX-världen, snarare än MSDOS-världen, och saker såsom multipla användare, multipla processorer samt skyddat virtuellt minne har funnits i UNIX-världen bra mycket längre än den har i MSDOS-världen.

Windows NT är inte baserat på MS-DOS. Windows NT är baserat på VMS.
 
Jag kan bara instämma med vad som stod tidigare, hellre en 2år begagnad Mac än en flong ny Windows PC.

-Johan (TS): har du blivit något klokare av kommentarerna här?
 
Så, för att förtydliga; det jag reagerade på var ditt påstående att Windows skulle vara säkrare än ett UNIX-system, vilket helt enkelt inte är korrekt. Hade du sagt att skillnaden inte var enorm mellan systemen hade jag inte reagerat, men ditt påstående som det står är helt enkelt inte sant.


Att man behöver skriva lösenord för att installera in ger inte så mycket extra säkerhet. Ber man användaren installera någon illasinnad browserplugin för att titta på en film eller spela ett spel så kommer användaren snällt att göra det.

Som andra redan påpekat så har nuvarande Windows sina rötter i VMS som har minst lika god renome för sin säkerhet som UNIX och är över 30 år gammalt. VMS står föresten för Virtual Memory System.

Huruvida kodbasen för windows är större eller mindre för MacOS-X kan jag inte uttalla mig om, men visst är det sant att en mindre kodbas är mer hanterlig och lättare att göra code review på, men det fordrar ju att man faktiskt gör det. Inte heller det vet vi något om.

Oavsett om det är UNIX eller något annat system så kommer det alltid finnas buggar och hur säkra användarna är beror på hur bra man kan reagera på säkerhetsproblem.

Problemet med långsam respons är inte på något sätt begränsat till java buggarna. Senast hade vi en bugg i opendirectory som möjligjorder remote exploits som upptäcktes i januari men inte fixats förrän nu, och det är inte enda exemplet.

Hur som helst är det här väldigt långt från TS ursprungliga fråga.
 
Du är van vid Pc men ska köpa mac? Då är väl frågan varför?

Som jag ser det finns det ingen anledning alls att välja en mac, du får betala mer för samma prestanda och du är mer låst till Apples grejor.

Men du bör ställa dig själv frågan, varför har du bestämt dig för Mac fast du inte har någon erfarenhet av den? Vad är poängen? varför säger du att MAC är ett bättre alternativ när du ska fota? Och vad har du för system i övrigt?
 
Vet inte om TS blivit så mycket klokare av den här tråden:)

Men som en del skrivit innan; jag skulle kika på en MacBook Pro 13" 2,9 GHz med 128 eller 256 GB SSD. Är du student har du ju rabatt och hamnar troligtvis under 15 lapp. Jättefina datorer som tål det mesta.

Väljer du att fortsätta med en Windowsmaskin vet jag inte vad som finns, men att hålla sig till SSD tror jag är ett fiffigt tips.
 
Du är van vid Pc men ska köpa mac? Då är väl frågan varför?

Som jag ser det finns det ingen anledning alls att välja en mac, du får betala mer för samma prestanda och du är mer låst till Apples grejor.

Men du bör ställa dig själv frågan, varför har du bestämt dig för Mac fast du inte har någon erfarenhet av den? Vad är poängen? varför säger du att MAC är ett bättre alternativ när du ska fota? Och vad har du för system i övrigt?

Vi har redan haft den här diskussionen... och nej. överlag betalar du inte mer för en Mac än för motsvarande PC (i.e. Sony Vaio, HP's värstingmodeller och IBM/Lenovos värstingmodeller). Du kan alltså fortfarande inte jämföra en MacBook Pro med en Acer eller Dell. Om något är du dessutom mindre låst med en Mac, då du faktiskt kan köra Windows alldeles utmärkt på dem också, inte fullt så simpelt att köra OS X på en PC.
 
Vi har redan haft den här diskussionen... och nej. överlag betalar du inte mer för en Mac än för motsvarande PC (i.e. Sony Vaio, HP's värstingmodeller och IBM/Lenovos värstingmodeller). Du kan alltså fortfarande inte jämföra en MacBook Pro med en Acer eller Dell. Om något är du dessutom mindre låst med en Mac, då du faktiskt kan köra Windows alldeles utmärkt på dem också, inte fullt så simpelt att köra OS X på en PC.


Håller med, men med TS budget får han kanske avstå från motsvarande PC.

Väljer han PC kan han byta lite byggkvalitet mot nyttig funktionalitet. Han kan t.ex. välja större skärm, extern skärm eller mera minne beroende på vad han prioriterar.

Väljer han Apple eller någon motsvarande PC kommer han dessutom att betala mer för ett känt varumärke, som inte ger honom några funktionella fördelar.
 
Det är nog tämligen individuellt huruvida man får funktionella fördelar med en Mac eller med en Windows-dator. Själv får jag rätt många funktionella fördelar med en Mac, men för andra kan det vara tvärtom.

Your milage may vary. Innehållet i påsen kan ha sjunkit ihop under transporten.
 
Once you go Mac, you can never go back!

Om vi bortser från windows 8 som Microsoft bygggde den veckan interaktionsdesignern hade semester, så är moderna användargränssnitt bra och lätta att använda. De är ganska lika och det är ganska lätt att byta mellan systemen. Å andra sidan gör detta att det inte finns så många anledningar att flacka fram och tillbaka mellan system. Man kan lika gärna köra på med det man är van vid vare sig det är Windows eller Mac. Då slipper man dessutom en massa kostnader för att köpa ny mjukvara.
 
I went Mac, but then I went back!

du är väl den första jag hört det så grattis:)
men åter till frågan du var missnöjd med att din mac repade dina cd skivor o mac ville inte åtgärda det trots garanti kvar? eller var det något annat skäl till ditt byte till pc igen?

Jag har aldrig haft strul med mac utom att jag fått ett batteri utbytt på garanti för att dom tydligen hittat fel på några. Jag jobbar många gånger ca 7-10 timmar per dag o den är ruggigt driftsäker. För mig så får gärna ts köpa pc så får vi mac ägare köra i virusfri miljö för jag har aldrig blivit drabbad av det knappt ens själv, väldigt sällan förkyld;-) är säkert pga jag kör mac.
 
du är väl den första jag hört det så grattis:)
men åter till frågan du var missnöjd med att din mac repade dina cd skivor o mac ville inte åtgärda det trots garanti kvar? eller var det något annat skäl till ditt byte till pc igen?

Jag har aldrig haft strul med mac utom att jag fått ett batteri utbytt på garanti för att dom tydligen hittat fel på några. Jag jobbar många gånger ca 7-10 timmar per dag o den är ruggigt driftsäker. För mig så får gärna ts köpa pc så får vi mac ägare köra i virusfri miljö för jag har aldrig blivit drabbad av det knappt ens själv, väldigt sällan förkyld;-) är säkert pga jag kör mac.

Kört Mac i snart 10 år (3 st), har inte heller jag haft några som helst problem. Och då har samtliga datorer varit igång större delen av tiden jag haft dem, och använts väldigt mycket.
 
Ojojoj, har kört Mac i 5 år nu och idag var jag med om en ny händelse. Fick en deja vu från PC tiden. Datorn gick trögt och jag blev badbollad så pass länge att jag var tvungen att starta om datorn. En kompis känner en annan som också har fått göra det en gång. Direkt efter uppstart så krånglade den igen. Det visade sig att det var uppdateringsprogrammet till Office som strulade. Ångrade att jag besudlat min Mac med programvara från Microsoft och avinstallerade genast hela Office.
 
Mycket skitsnack i tråden nu :) Trådägaren har säkert lämnat för länge sedan. Det hade jag gjort iaf, med tanke på hur oseriös diskussionen är.

Mac-sidan får gärna komma med någon typ av BELÄGG för sitt skitsnack. Vilket kan bli svårt iom att det inte finns några.

Just NU förlorar Mac/Apple-ägare i genomsnitt tre gånger mer pengar per år (*) på data-baserad brottslighet än vad "andra" operativsystem gör. Detta tror jag dels beror dels på ren arrogans och okunskap ("jag har en mac, alltså behöver jag inte bekymra mig!") och dels på systemets fantastiskt dåliga säkerhetsuppdateringar.

Trots att över en tredjedel av alla macar i drift just nu fortfarande kör 10.6 var det år sedan det kom en säkerhetsuppdatering till detta system. 10.7 är redan på väg att fasas ut, de lägger väldigt få utvecklingstimmar på att uppdatera detta system. Och det är inte så gammalt. Sen gnäller folk när Microsoft vill TVINGA användare av det tolv (snart tretton!) år gamla Windows XP att uppgradera för att de tänker avsluta allt supportarbette och säkerhetsuppdateringar i höst.

Enligt datasäkerhetsutredningen som görs av säkerhetsindustring varje år tillkom det ca 1200-1300 klass A risker på windows-sidan under 2012. Otroligt många fler än Mac? Njae, de hade ca 1100-1200.

Den stora skillnaden är att Windows täppte till 30% av sina hål inom 15 dagar. 90% täcktes inom 60 dagar.

Över hälften av säkerhetshålen kvarstår fortfarande nu, ett år senare, i OSX...

(för övrigt utvecklar jag till båda systemen, och har två st MBP och två Win-baserade datorer. Samtliga fungerar utmärkt.)

Trivia: Det UNIX som folk är så stolta över att OSX baserat på är i grund och botten ett styrsystem för telefonväxlar. Vilket kanske förklarar ett par av kernel-begränsningarna som finns. Linux-communityn börjar så smått tröttna på detta skräp och det höjs allt starkare röster för att det allra mesta av kärnan i både *NIX och OSX måste göras om från grunden, om systemen skall vara värda att utveckla vidare i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.