Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu bestämt mig jag ska köpa en CANON EOS 500D + 18-55 IS KIT hos Rajala de hade det bästa priset. Men nu undrar jag bara vilket minneskort ska jag köpa till?

Grattis! Du har valt ett jättebra paket till ett bra pris! Don't look back.

500D skapar rätt stora bildfiler och om du mot förmodan vill testa att filma lite försvinner 4GB rätt snabbt, så jag skulle välja minst 8GB. Lite mer framtidssäkert.

Om du inte får minnskort på köpet bör du kunna pruta 20% på Rajalas minneskortspriser. De säler 4GB SanDisk Ultra-II för 199kr, 8GB för 349kr och 16GB för 599kr.

Om man är ute efter en billig nybörjarkamera så har Elgiganten just nu extremt bra pris på Olympus E-620: under 3000 med kitzoom! Sämre än Canon 1000D/500D på några punkter, bättre på några. Men inte så dum som introduktion till den digitala systemkameravärlden.

Utmärkt köp för 3000 kr,
Cybers pris är 7500kr. Och hög-iso egenskapen är något sämre, annars är E620 väl jämförbar med 7500 kr-s kameror.
Köp. Definitivt bättre köp än 550D för dubbla pris.

Utmärkt köp för 3000 kr,
Cybers pris är 7500kr. Och hög-iso egenskapen är något sämre, annars är E620 väl jämförbar med 7500 kr-s kameror.
Köp. Definitivt bättre köp än 550D för dubbla pris.
Möjligen kan man väl anmärka på att utvecklingsmöjligheterna inte är lika goda som med t ex en Nikon- eller Canonmodell. Begränsat objektivsortiment, speciellt när det gäller lite billigare gluggar.

Möjligen kan man väl anmärka på att utvecklingsmöjligheterna inte är lika goda som med t ex en Nikon- eller Canonmodell. Begränsat objektivsortiment, speciellt när det gäller lite billigare gluggar.
Nej, men det finns 4/3 objektiv både som ny och beg. Sedan tror jag att 4/3 systemet läggs ner snart, vilket i rimlighetens namn betyder att man kan köpa riktigt fina objektiv för nästan ingenting.

Men jag utgår ifrån, att trådstartaren ännu så länge inte har proffsambitioner, utan vill lära sig fotografera. Och då är en bra kamera med kitobjektiv väldigt billigt är bra val. Och blir hon fotobiten så räcker inte heller instegsmodellen+kitobjektiv hos Canonikon heller.

Om 3 år kanske, när hon insåg att fotografering är livets mening byter hon system och köper kamera och glugg för 100000 kr... :)

Värdepaket heter värdepaket för att butiken ser ett stort värde i att höja sin marginal. Om de har 10% marginal på kameran (=400kr) och 50% på värdepaketet (=250kr) ser man snabbt att värdepaket är av stort värde -- för butiken.

Värdepaketet kostar alltså 500kr. Det enda du "behöver" utöver kamera och objektiv är ett minne. Minneskortet som ingår i ovanstående värdepaket kostar 87kr hos t.ex. InWarehouse. Detta kort är dessutom långsamt som fan (4MB/s) vilket gör en långsam 1000D om möjligt ännu långsammare.

Du kan t.ex. köpa ett SanDisk Ultra-II 15MB/s16GB minneskort hos Webhallen för 399kr, 4 ggr så stort & 4 ggr så snabbt. Inte för att du behöver ett så stort eller snabbt minne, men bara som en jämförelse.

Du skall ha max 4 GB minne, har du 16 GB och detta av någon anledning havererar, så är alldeles för mycket bilder borta, idealet är många 2 GB minne.

/ Stefan-H

Du skall ha max 4 GB minne, har du 16 GB och detta av någon anledning havererar, så är alldeles för mycket bilder borta, idealet är många 2 GB minne.
Det där är ju en närmast filosofisk fråga, som man kan vända och vrida på lite hur man vill. Har man många minneskort är risken att något ska fallera eller försvinna mycket större än om man bara har ett.

Det där är ju en närmast filosofisk fråga, som man kan vända och vrida på lite hur man vill. Har man många minneskort är risken att något ska fallera eller försvinna mycket större än om man bara har ett.

Tja,om ett 2 GB minneskort försvinner eller skulle fallera är rimligtvis mindre bilder borta än om ett 16 GB kort försvinner eller havererar. Möjligheten att 8 st 2GB kort försvinner borde vara mindre än att 1st 16 GB gör det samma.

Hälsningar
Stefan-H

Tja,om ett 2 GB minneskort försvinner eller skulle fallera är rimligtvis mindre bilder borta än om ett 16 GB kort försvinner eller havererar.
Min poäng är att om du har åtta 2 gb-kort är risken att ett kort försvinner/fallerar åtta gånger så stor som om du har ett 16 gb-kort. Risken att förlora bilder är alltså större, och det är väl det du vill undvika?

Risken att ett kort går sönder ökar ju när man hanterar kortet. Statisk elektricitet, man kan tappa det i en vattenpöl osv osv saker som ökar att risken går sönder. Har man många kort att hålla reda på ökar såklart åxå risken att man tappar eller förlägger något av dem. Det är alltså större risk ATT något går snett.
OM det däremot händer något så blir ju skadan troligen mindre med flera mindre kort. Det är ju inte så sannolikt att flera kort går sönder samtidigt.

/ Stefan-H

Håller inte med alls. Så här långt räcker 2GB i en 500D:

JPG = 370 bilder eller
RAW = 90 bilder eller
RAW+JPG = 72 bilder eller
Film = 6 minuter.

Jag fotar bara RAW och filmar dessutom ibland. Det händer att jag på en dag lyckas fräsa av mer än 45 bilder och 3 minuter film... Händer det aldrig dig?

När jag använder min 500D har jag ett 16GB Extreme-III (bilder) och ett 32GB Ultra-II (film) med mig. Till min 7D har jag ett 32GB Extreme 400x och ett 64GB SuperTalent 600x.

Tja,om ett 2 GB minneskort försvinner eller skulle fallera är rimligtvis mindre bilder borta än om ett 16 GB kort försvinner eller havererar. Möjligheten att 8 st 2GB kort försvinner borde vara mindre än att 1st 16 GB gör det samma.

Hälsningar
Stefan-H

Hur ofta pajar ett SanDisk Ultra-II SDHC-kort? MTBF på på 114 år och 10 års garanti.

Här är hela specen:
Temperature Operating: 0 to 70° C
Temperature Non-Operating: -25 to 85° C
Relative Humidity: 8 to 95% (max.) non-condensing
Altitude (relative to sea level): 24000 meter max.
Vibration: 15G peak to peak max.
Shock: 1000G max.
MTBF > 1000000 hours
Endurance: > 3 hundred thousand program/write cycles per physical block
Data Reliability: <1 non-recoverable error in 10 e 14 bits read

Hur stor är sannolikheten att kameran pajar vid lunch så att du inte kan plåta på eftermiddagen, då missar du potentiella bilder?
Hur stor är sannolikheten att kameran, runt halsen, blir stulen?
Hur stor är sannolikheten att kameraväskan, utan kamera, men med fulla minneskort blir stulen?
Hur stor är sannolikheten att fotografen blir överkörd av en buss?

Den reella risken vid normalt användande är nog att kort försvinner, inte att de går sönder. Själv har jag kört sd-kort i tvättmaskinen (kulört 60 grader) utan problem.

Exakt. Slutsatsen är alltså att det står var och en fritt att välja 4x 2GB eller 16+32GB eller bara 16GB. Alla alternativ är lika rätt, eller fel.

Ett 16GB Ultra 15MB/s för 399kr från Webhallen är mitt stalltips till en 500D. Tillräckligt stort för en dags plåtande. Tillräckligt snabbt för att avlasta 500D's RAW-buffert och filma i HD. Bra pris per GB. Högsta kvalitet.

Exakt. Slutsatsen är alltså att det står var och en fritt att välja 4x 2GB eller 16+32GB eller bara 16GB. Alla alternativ är lika rätt, eller fel.
Risken att slarva bort ett av åtta 2 gb-kort är dock avsevärt större än att slarva bort ett 16 gb-kort som mer eller mindre ständigt sitter i kameran.

Risken att slarva bort ett av åtta 2 gb-kort är dock avsevärt större än att slarva bort ett 16 gb-kort som mer eller mindre ständigt sitter i kameran.

Oj, en som resonerar som jag ;)
Sen vill jag heller inte byta minneskort under ett bröllop. 2 GB är inte så värst många bilder på en 7D och RAW.

/Stefan

Jag föredrar ett 8GB kort i kameran som jag tömmer (via usb-kabel) efter varje fotoutfärd/session. Det räcker för mig gott och väl till en utfärd, och jag föredrar att slippa handskas med korten trots att de är rätt tåliga. Men behöver jag mer kapacitet, har jag ett 4GB reservkort i kameraväskan. (Jag hade det tidigare om huvudkort, men det vara på gränsen till för litet).

Många små kort tycker jag låter jobbigt och föga säkrare pga att det är större risk att man tappar bort nåt eller att nåt skadas då det inte är monterat i kameran.

Att åtminstone ha ett extra kort kan väl inte vara fel. En del proffshus har dubbla kortplatser. Pentax har en smart förvaring av ett exrta kort i batterigreppet, där också en IR-fjärr ryms. Otroligt praktiskt och jag har inte tappat bort vare sig kort eller fjärr på några år (peppar, peppar, ta i trä).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar