Annons

Vilken fotoskrivare rekommenderas!

Produkter
(logga in för att koppla)

lena.mg

Ny medlem
Min skrivare gick sönder och behöver nu köpa mig en ny. (konstigt att allt går sönder när plånboken är som sämst!)

Skulle gärna vilja ha en som kan skriva ut i A3 men få då inte kosta för mycket.
Har tittat lite på Canon Pixma iX6550. Är det någon som har erfarenhet av denna?

Lena

Min skrivare gick sönder och behöver nu köpa mig en ny. (konstigt att allt går sönder när plånboken är som sämst!)

Skulle gärna vilja ha en som kan skriva ut i A3 men få då inte kosta för mycket.
Har tittat lite på Canon Pixma iX6550. Är det någon som har erfarenhet av denna?

Lena

Det är lite luriga med billigare skrivare är att de innehåller mycket små färgpatroner som tar alltför snabbt slut efter några sidor.

Den du tittar på har bara 5 seperata färgpatroner medan en dyrare A4 skrivare har 6 färgpatroner. Då kan man undra om det är värda att köpa den ?

Jag har IX6550 och har inget att klaga på än, jag skriver inte ut så mycket heller men så man kan skriva ut när man behöver.
Den har 5 färgpatroner men en är svart pigment som används för text. För foto använder den en annan svart samt cul, cyan och magenta.
Enligt canon ska CMY klara ca 200st 10*15cm bilder och det räknade jag att kostnaden blir runt 1,50 kr/bild. A4 blir då ca 50st med en kostnad på ca 6kr och 25 A3 för 12kr/st för bläck.
Antalet som canon uppger borde vara ganska när sanningen enligt min uppfattning.

Jag har IX6550 och har inget att klaga på än, jag skriver inte ut så mycket heller men så man kan skriva ut när man behöver.
Den har 5 färgpatroner men en är svart pigment som används för text. För foto använder den en annan svart samt cul, cyan och magenta.
Enligt canon ska CMY klara ca 200st 10*15cm bilder och det räknade jag att kostnaden blir runt 1,50 kr/bild. A4 blir då ca 50st med en kostnad på ca 6kr och 25 A3 för 12kr/st för bläck.
Antalet som canon uppger borde vara ganska när sanningen enligt min uppfattning.

Jag har skrivit ut ca: 60 bilder på min IX6550 som jag är otroligt nöjd med gällande utskriftkvaliteten, och cyan är i stort sett slut medans dom andra har över hälften kvar. Patronerna är också förvånandsvärt billiga för att vara till en billig skrivare.

Har du bara väldigt bra som krav och inte perfekt så kommer du vara jättenöjd med IX6550.

/Karl

Det skulle inte gå att skriva ut 25 sidor på A3. Det kanske skulle räcka upp till 10 tills det är dags att köpa nya färgpatroner.

Det har jag haft tidigare en rätt bra skrivare Canon IP5000 format A4, slukade rätt fort efter 10 bilder på A4.

Det skulle inte gå att skriva ut 25 sidor på A3. Det kanske skulle räcka upp till 10 tills det är dags att köpa nya färgpatroner.

Det har jag haft tidigare en rätt bra skrivare Canon IP5000 format A4, slukade rätt fort efter 10 bilder på A4.

Jag har skrivit ut 2st A3+, 20st A4 och ca 40st 10x15 och har som sagt över hälften kvar i alla patroner förutom en.

/Karl

Tack för alla svar.

Har idag en HP officejet 8500A och den skrivaren har fått fnatt. Klagar över papperstrassel och inget trassel finns. Har nu visat sig att det är ett kugghjul som dra runt pappersvalsarna som inte gör det den ska.

Tycker det är en djungel bland alla skrivare. Kvalite på utskrifter, vad kostar färgpatroner, hur mycket färg dra den osv.....

Om man bortser från A3 format och enbart håller sig till A4, vilken skrivare är då att rekommendera?

Tack för alla svar.

Har idag en HP officejet 8500A och den skrivaren har fått fnatt. Klagar över papperstrassel och inget trassel finns. Har nu visat sig att det är ett kugghjul som dra runt pappersvalsarna som inte gör det den ska.

Tycker det är en djungel bland alla skrivare. Kvalite på utskrifter, vad kostar färgpatroner, hur mycket färg dra den osv.....

Om man bortser från A3 format och enbart håller sig till A4, vilken skrivare är då att rekommendera?

Kika efter de som har flesta färgpatroner, minst 6.
Då har du en bra färgskrivare. Canon och Epson rekommenderar jag.

Enligt mig är antalet färgpatroner inte så viktigt längre när upplösningen är så pass hög att dietheringen löser problemet tillräckligt bra i alla fall.

/Karl

Jag tänkte på att det är en fördel ju flera färgpatroner man har, då håller de längre. Slippa byta ofta.

Du kan ju kolla varför de dyrare skrivare har flera färgpatroner ? Epson R3000 har 9 patroner medan Canon X-pro har 12 st!

Billigare har ofta bara 3-4 färgpatroner, de tjänar genom att sälja den billigt och håvar därefter genom att sälja färgpatroner!

Canon MG6250 är en skrivare som får mycket fina omdömen i både tester och av användare. Tyvärr verkar den vara slut hos de flesta leverantörer i norra Europa...

Jag tänkte på att det är en fördel ju flera färgpatroner man har, då håller de längre. Slippa byta ofta.

Du kan ju kolla varför de dyrare skrivare har flera färgpatroner ? Epson R3000 har 9 patroner medan Canon X-pro har 12 st!

Billigare har ofta bara 3-4 färgpatroner, de tjänar genom att sälja den billigt och håvar därefter genom att sälja färgpatroner!

3 stora håller längre än 9 små.

Gällande ix6500 så är patronerna osedvanligt billiga för en så pass billig skrivare men många gånger stämmer det du skriver.

Man måste skriva ut väldigt mycket för att börja få ekonomi i tusentals kroner extra i skrivarinköpet. Lägger du 3000kr extra på skrivaren och skriver sedan bara ut 1000 bilder så blir det 3kr extra per bild.

Jag kommer nog kanske komma upp i 500 utskrifter med min skrivare, så 3000kr extra för skrivaren hade blivit 6kr extra per bild.

/Karl

3 stora håller längre än 9 små.

Gällande ix6500 så är patronerna osedvanligt billiga för en så pass billig skrivare men många gånger stämmer det du skriver.

Man måste skriva ut väldigt mycket för att börja få ekonomi i tusentals kroner extra i skrivarinköpet. Lägger du 3000kr extra på skrivaren och skriver sedan bara ut 1000 bilder så blir det 3kr extra per bild.

Jag kommer nog kanske komma upp i 500 utskrifter med min skrivare, så 3000kr extra för skrivaren hade blivit 6kr extra per bild.

/Karl

Problemet är ju att det inte finns 3 stora färgpatroner, bara små som tar fort slut, runt 6-7.9ml.

Då lika bra ta de som har flera färgpatroner att dela på så håller det längre delvis bättre ändå!

Jag upplevde min Canon IPX5000 som en slukande trots jag inte har skrivit ut så många.

Nu med Epson R3000 som jag köpte nyligen upplever jag mer lugnare och håller mycket längre! Det blir även en otroligt skillnad om jag jämför med min gamla skrivare Canon IPX5000 när det gäller bildkvalitet och på svartvitt syns det direkt att IPX5000 ger typ "lila färg/blå nyans" trots jag trodde det var grå/svart på bilden. Så chockerade jag blev!

Jag hittade denna på Epsons hemsida.
http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/11173
en A3+ med Durabrite bläck för 2000:- . Jag hade tidigare en A4 med durabritebläck som jag skrev ut en hel del s/v med som jag var nöjd med. Skrivarprofilerna i dag är rätt bra men jag har inte prövat någon som är tillräckligt bra för att jag skulle kunna tänka mig använda dom. Så vill man ha neutrala bilder får man skaffa en egen. Pigmentbläck har mindre färgrymd som man kompenserar med flera bläckpatroner men jag tyckte oftast att det blev bra med Durabrite även i färg.

Min MG 8150 har fem patroner för foto, svart, grått, cyan, magenta och gul samt en stor svart med pigmentbläck för text. Totalt sex alltså. Har dessutom en riktigt bra scanner, även för för film och dia. Aktuell version heter nog MG 8250 skulle jag tro.

Patronerna är rätt små och den drar rätt mycket bläck tycker jag. Men utskrifterna blir riktigt bra.

Enligt mig är antalet färgpatroner inte så viktigt längre när upplösningen är så pass hög att dietheringen löser problemet tillräckligt bra i alla fall.

/Karl

Där håller jag inte riktigt med. Du kan ju inte få större gamut än vad du har tillgång till i bläcket. Inte heller löser du ju matt/blank utan att ha olika bläck.

Jag skulle skaffa en crimson. www.crimson.se. Extremt utrymmessnål.

Haha... precis vad jag tänkte föreslå. :0)

Du når aldrig det resultatet hemma med en skrivare "som inte får kosta så mycket", helt omöjligt att räkna hem en egen A3-skrivare om du inte gör otroligt många utskrifter, med tanke på olika papperssorter du bör ha liggande hemma, för att inte tala om igenkladdade patroner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto