Annons

Vilken av de olika nex-modellerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscaroscar

Ny medlem
Hejsan,
Helt ny inom detta nu. Hade tänkt köpa en kamera till flickvännen och jag hade tänkt mellan 3000-4000kr.
Har snöat in mig på Sony Nex (man måste ju börja någonstans) men behöver kolla med kunniga vilken som passar henne bäst. Hon är ju endast hobbyfotograf men tycker om att ta bilder.
Finns ju en massa olika Nex-modeller, vilken är de nyaste? Så man inte köper något som funnits på marknaden väldigt länge. Skulle det kosta mer så kan hon eventuellt lägga till pengar.

Så vad är stora skillnaden mellan Nex 3 och 5? Samt vad är skillnaden mellan de olika 5 (finns väl 5r och 5n)?

Det är alltså en spegellös systemkamera jag är ute efter, vad kan ni rekommendera i övrigt? (motsvarande modeller) Och vad behöver jag lägga för att få en bra kamera? Vill inte lägga 2-3k i onödan på en kamera som blir omodern om ett år, så kanske bäst att lägga mer än så.

Tacksam för den hjälp jag får!

enormt mycket skrivet om detta, här på forumet och på de internationella. Orkar inte dra det, men om någon annan orkar så varsågod, annars googla och du hittar enormt mycket. Lycka till

Det är nog inte helt fel att "snöa in" på NEX-systemet. Det har störst marknadsandelar bland de "spegellösa" (säljer dubbelt så mycket som världstvåan) och växer snabbast. Kvaliteten är mycket hög utan att priserna för den skull är astronomiska.

Den första siffran i beteckningen ger i grova drag en uppfattning om hur enkel eller avancerad kameran är.
3 Enklare nybörjarkamera
5 Lite mera avancerad, en mellannivåkamera.
6 En betydligt mera kapabel kamera
7 Toppmodellen f.n.

När det gäller NEX-5:eek:rna så kom först NEX-5, därefter NEX-5N med bättre sensor och vissa andra förbättringar, och nyligen har NEX-5R kommit med ytterligare förbättringar. Bland annat har den (liksom NEX-6) betydligt snabbare autofokus genom fasdetekt-AF-sensorer på chipet.

De bästa köpen i förhållande till priserna är NEX-5N, NEX-5R och NEX-6. Dock ligger alla tre lite över din angivna prisnivå.
.

Det är nog inte helt fel att "snöa in" på NEX-systemet. Det har störst marknadsandelar bland de "spegellösa" (säljer dubbelt så mycket som världstvåan) och växer snabbast. Kvaliteten är mycket hög utan att priserna för den skull är astronomiska.

Den första siffran i beteckningen ger i grova drag en uppfattning om hur enkel eller avancerad kameran är.
3 Enklare nybörjarkamera
5 Lite mera avancerad, en mellannivåkamera.
6 En betydligt mera kapabel kamera
7 Toppmodellen f.n.

När det gäller NEX-5:eek:rna så kom först NEX-5, därefter NEX-5N med bättre sensor och vissa andra förbättringar, och nyligen har NEX-5R kommit med ytterligare förbättringar. Bland annat har den (liksom NEX-6) betydligt snabbare autofokus genom fasdetekt-AF-sensorer på chipet.

De bästa köpen i förhållande till priserna är NEX-5N, NEX-5R och NEX-6. Dock ligger alla tre lite över din angivna prisnivå.
.
Hur är 3an i din mening då? Det är den jag lagt fokus på nu.
Om man jämför den med 5an, är den också prisvärd?

Till att börja med så finns även NEX-3 i tre olika årgångar: NEX-3, NEX-C3 och NEX-F3, där den sistnämnda är den senaste.

3:an är som sagt enklare än 5:an och kan väl inte sägas vara riktigt lika prisvärd, men den är ju klart billigare så den kan ju vara bästa köp i ert fall. Går antagligen att få tag i utan att du hamnar utanför ditt prisintervall.

Det är ju alltid svårt att tala om för någon annan vad som är det mest prisvärt för henne eller honom. För mig är t.ex. NEX-6 klart mest prisvärd. Den är väldigt kapabel utan att bli lika dyr som NEX-7.

Men även NEX-3:eek:rna är förmögna att producera en närmast häpnadsväckande god bildkvalitet. Generellt är alla de olika NEX:arna mycket prisvärda. En skillnad som kan vara viktig för vissa är att NEX-3:eek:rna inte är så bra på att följa rörliga motiv som NEX-5R och NEX-6.
.

Till att börja med så finns även NEX-3 i tre olika årgångar: NEX-3, NEX-C3 och NEX-F3, där den sistnämnda är den senaste.

3:an är som sagt enklare än 5:an och kan väl inte sägas vara riktigt lika prisvärd, men den är ju klart billigare så den kan ju vara bästa köp i ert fall. Går antagligen att få tag i utan att du hamnar utanför ditt prisintervall.

Det är ju alltid svårt att tala om för någon annan vad som är det mest prisvärt för henne eller honom. För mig är t.ex. NEX-6 klart mest prisvärd. Den är väldigt kapabel utan att bli lika dyr som NEX-7.

Men även NEX-3:eek:rna är förmögna att producera en närmast häpnadsväckande god bildkvalitet. Generellt är alla de olika NEX:arna mycket prisvärda. En skillnad som kan vara viktig för vissa är att NEX-3:eek:rna inte är så bra på att följa rörliga motiv som NEX-5R och NEX-6.
.

Okej, tack!
Blir nog Nex-F3, vet någon när den släpptes? Vore kul att veta hur pass ny/gammal den är.

Mediamarkt har den för 4495 med ett extra objektiv men via nätet så kan jag inte hitta något särskilt "paket" som inkluderar ett extra objektiv. Är det standard på alla F3or att de kommer med 2 objektiv eller är det något särskilt paket? CDON har den för 2990 och så stor skillnad lär det väl inte vara, så förmodligen så saknar den på CDON det här extra objektivet.

.

Jag håller inte med. Sony NEX-F3 kostar halva priset mot Sony NEX-5R, så nog skulle jag vilja kalla den prisvärd, då den ger samma bildkvalitet. Dock skulle jag inte rekommendera den till någon som vill lära sig fotografera ordentligt, då den främst är en grymt bra automatisk point and shoot, och blir bra krånglig att använda lite mer manuellt, då den saknar en del viktiga reglage. Det tycker jag dock att även 5-serien gör.
Först Nex-6 där det finns ett vettigt tumhjul för att ställa in saker och ting.

Måste hålla med om att man får mest bildkvalitet per krona med F3:an. Har en själv med mig jämt i fickan.
Jag skulle däremot inte rekommendera den om man vill lära sig använda en kamera seriöst då många inställningar är krångliga att rota fram. Risken är helt enkelt att man tröttnar på att rota fram inställningar och nöjer sig med autoläget.
Nex6 skulle jag nog satsa på om det var enda kameran jag skulle använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar