Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bryssel är inte särskilt tysktalande. (c:

Vaduz var c:a 10 mil fel fågelvägen...

Hamngatan 4 i Stockholm är en rätt så bra ledtråd, om man kommer på vad som återfinns där...

Hallwylska muséet hittade jag där... känt för holländskt och belgiskt måleri... kanske även för nåt mer... tio mil från Luxemburg. Då e man ju i Frankrike o de talar banne mej inte tyska ;-)

Då vänder vi åt andra hållet o hamnar i Nürnburg ungefär... Moseldalen... Satsar på det då.

Gissar mest vilt för att hålla tråden vid liv :)

Såja... Nu är vi på rätt spår... Hallwylska muséet... Om man kan historien om Hallwylska palatset så kan man kanske träffa rätt...

Vaduz ligger i Liechtenstein om vi ska vara exakta... (c:

Ledtråd 1: Utomlands

Ledtråd 2: Hamngatan 4, Stockholm (Hallwylska muséet)

Ledtråd 2,5: c:a 10 mil väster om Vaduz, Liechtenstein

Ledtråd 3: Wilhelmina Kempe gifte sig med en schweizisk greve

Kan det vara så enkelt att platsen heter Hallwyl eftersom den aktuella grevén och konstmecenaten hette von Hallwyl.

Kijana skrev:
Kan det vara så enkelt att platsen heter Hallwyl eftersom den aktuella grevén och konstmecenaten hette von Hallwyl.

Visst kan det vara så enkelt. Slottet heter Schloss Hallwyl och ligger vid Hallwiler see strax utanför orten Seengen i kantonen Aargau. Slottet är precis som Hallwylska palatset ett museum.

Så taktpinnen går över till Kenneth.

Kul, alltid lär man sig något. Historien bakom Hallwylska hade jag ingen aaaning om.

En plats i Sverige, sjö eller stad/kommun. Kanske är en allt för enkel uppgift, men jag hoppas att jag inte får på pälsen för det. Man tager vad man haver.

Bilagor

• gissebild4.jpg
    gissebild4.jpg
    17.9 KB · Visningar: 247
Inget svar efter nästan ett dygn, då kan den inte vara för lätt i alla fall. Eller så är det ingen som upptäckt den nya frågan.*knuff*

Båtarna i sig ger ganska liten ledning till var bilden är tagen, omgivningarna/miljön däremot kanske avslöjar mer om platsen.

En kanal skulle jag gissa på, kanske Göta Kanal, men den skär genom hela landet så var går jag bet på, men det kan vara en ledtråd om det är rätt ;-)

Nej, det är inte Göta kanals slussar och sjöar. Kan väl vara så hygglig att jag begränsar området till söder om Göta kanal.

Kanske dags för (ännu) en ledtråd i bästa På spåret-stil.

I staden är de väl inte stöddigare än på andra håll, men här vill man inte stiga åt sidan.

Förmodligen var det ingen som läste inlägget när jag presenterade bilden som en ledtråd. Men formuleringen var så fin att det så att säga är på håret att den räknas som ledtråd.

Med dessa ledtrådar vet jag ju var det är, men om jag skall kunna svara måste någon annan som har en bild tillgänglig lägga ut den sedan...

Du har full koll på Tranås, tydligen. Det är helt rätt. Grattis!

Jag har någon mer bild att lägga ut så småningom efter scanning, men är det någon annan som har en bild fix och färdig så går det bra att ta tillfället i akt.

På 10 poäng:

Här startade resan som gick via vin för att sluta med annan nationalitet av princip.

Bilagor

• 050721 144.jpg
    050721 144.jpg
    47.3 KB · Visningar: 305
Av ledtråden kan jag tänka mig Sarajevo. Men jag får inte ihop det med den schweiziska flaggan på fästningen. Hmmm...

Du är rätt ute och för att förtydliga min ledtråd lite så började det som slutade i Sarajevo här i detta slott/by.

På åtta poäng:
Slottet har samma namn som en dynasti som regerade i grannlandet mellan 1273 och 1918. Äpplet var dock kärnan i detta lands grundande, Tell me about it.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar