Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Önskar bara att vi fick resa utanför sverige. Då skulle mitt bildurval vara större..

Ändra reglerna till norden kanske?;)
 
Äh, jag hittade en från Sverige till detta inlägget. men nästa gång blir det knepigare.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    39.4 KB · Visningar: 2,441
Kan det vara Östra bron i Karlstad, som skall vara Sveriges längsta stenvalvsbro?

Jag har förvisso varit i Karlstad men kommer inte ihåg hur bron ser ut, google hittade dock ett vykort från 1905 som såg misstänkt likt ut :).
 
Helt rätt Anders. Bron som är längsta i Sverige blev f.ö färdigbyggd år 1770.

Min bild gör inte längden rättvisa förresten..
 
Nåja, man ser att det är mer än två valv iaf och det betyder att det är en ganska lång bro. (Och ledtråden hjälpte ju också :).

Får se vad jag kan hitta för bild med lagom svårighetsgrad.
 
Mannen bakom den här borgen skulle enligt en medeltida skribent "få sin lön i helvetets pot" (fast det var dock inte för just den här borgen). Bonusfrågan är följaktligen vem var han och när gjorde han sig skyldig till den här borgen.
 

Bilagor

  • crw_6714.micro.crop.jpg
    crw_6714.micro.crop.jpg
    48.7 KB · Visningar: 2,168
Underbart! Det verkar som om tråden spunnit loss lite. Dessutom kul att se att mer information än just bara platsen tas upp!

/ep
 
Får jag dra en finsk eller norsk bild?
I annat fall vill jag ha en halvtimme på mig att rota djupare i arkivet eller så får någon anna ta över..
 
Äsch, någon annan kan ta över ändå. Har ju en fin middag som väntar så jag kommer ändå inte hänga med på svaren..

Varsågod nån annan:)
 
Svensk trots bristen..

Eller förresten, ni kan ju ta denna medan jag stylar mig så hinner jag kolla om ni fixat det efter det:)

Vilken kyrka och vilket år byggdes den om?

(Vet att bilden borde ligga i tråden "Min sämsta bild..." men va sjutton, något kanske ni ser ändå;))
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    41.4 KB · Visningar: 2,025
Ingen?

Byggdes om senast kanske jag borde skrivit? Kyrkan har nämligen restauerats ordentligt tre gånger enligt skrift. När ursprungliga kyrkan byggdes är inte känt exakt.
 
Svårt... om man nu inte varit exakt på platsen. Stilen drar tankarna år Dalarna, men liknande kyrkor har jag sett långt ner i Västergötland och Småland. Den mest kända i denna stil är väl Seglora gamla kyrka som nu står på Skansen i Stockholm? Kan det vara den?
 
Nej, den är det inte..
Visst påminner den om en del andra. Jag associerade till Kalix kyrka första gången jag besökte denna..

Några ledtrådar: Kyrkan här ligger jättevackert vid en sjö och kyrkan fick orgel först i slutet på 1800-talet.
Själv blev jag mest "såld" på en målning som hänger över altaret i den, men den infon hjälper antagligen inte er förstås;)
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    42.6 KB · Visningar: 2,020
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.