Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var ett ovant besök för mig. De andra 80900 besökarna var betydligt mer erfarna av detta spektakel. Vad heter staden/orten/landet där denna anläggning ligger?

Guldstjärna för anläggningens namn utdelas också!
 

Bilagor

  • platssthk.jpg
    platssthk.jpg
    75.1 KB · Visningar: 126
Snufkin skrev:
Ajdå, borde ha gissat att det var för lätt. Tillbaka till dig Anders.

Tackar!

Jag har en moster i San Fransico och därför kunde jag detta. Det är ju ett riktmärke var man än är i staden.

Vem är snabbast på min nya (men suddiga) bild? Vad heter PLATSEN (scenen) där detta utspelas?
 

Bilagor

  • gilplal.jpg
    gilplal.jpg
    57.4 KB · Visningar: 95
I Karlsruhe har jag campat i tidig ungdom och blivit jagad med en vattenslag av en ilsken campingföreståndare. Vi var ju naturligtvis "helt" oskyldiga till dennes ilska...

Jag provar något som alla har sett men kanske inte från detta perspektiv.
 

Bilagor

  • top.jpg
    top.jpg
    74.5 KB · Visningar: 324
Inga gissningar ens!?!

OM jag hade tagit bilden omvänt dvs från marken och upp mot där jag faktiskt står så hade ALLA klarat det direkt. Detta ens utan att ha varit där.

Jag antar att någon resonerar så här ungefär: hmm...sommarklädda människor, grovhuggna stentrappor (förmodligen mycket gamla), hög byggnad, slitet gräs (knappast i en stad alltså), förmodligen en varmare breddgrad, var kan det finnas höga och kända stenbyggnader som inte är omgivna av sand eller gatsten?

Lycka till!
 
Snart tjugosex timmar och inte en enda gissning. Här behövs en ledtråd!
 

Bilagor

  • cnza.jpg
    cnza.jpg
    55 KB · Visningar: 264
...närmare bestämt mayaindianernas stad Chichén Itzá, el Castillo är det namn byggnaden senare fått av spanjorerna..
 
janolof skrev:
Mexico, Yucatan-halvön?

Javisst är det det!

Bilden föreställer Kukulcan pyramiden i Chitzen Itza både uppifrån och nerifrån. Den är mycket flitigt exponerad i olika sammanhang, men den nämns nog aldrig vid namn och därför var det nog svårare än vad jag tänkt.

Din tur igen Jan-Olof!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.