Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Jan-Olof!
Mitt bidrag är jag ganska säker på att vi finner närmare Zürich än både Amsterdam och Paris...
 

Bilagor

  • giss.jpg
    giss.jpg
    70.9 KB · Visningar: 113
...för att förtydliga (såg själv att mitt förra inlägg kan tolkas lite olika): platsen ligger alltså närmare Zürich än Paris men Paris ligger närmare Zürich än vad platsen gör...

I bland förklarar jag så att jag själv inte begriper vad jag säger
 
...enligt legenden 2500 år gammal men det torde falla på sin egen rimlighet med tanke på de årtal som figurerar i en i sammanhanget viktig persons liv och död...

...jag är i dag inte säker på om denna byggnad finns kvar längre...
 
mer ledtrådar: en av stadens invånare och tillika Nobelpristagare har engagerat omvärden i tjugo år..

...man får rätt för vilken som helst av stadens (för byggnaden finns i en stad) namns olika stavningar...

...och för något av landets två(!) namn...
 
Landets namn är Myanmar, eller Burma. Nobelpristagaren är Aung San Su Qi (osäker på stavningen), Fredspriset och staden är Rangoon. Fast det sista är ju bara en chansning, har aldrig varit där.
 
Kijana skrev:
Landets namn är Myanmar, eller Burma. Nobelpristagaren är Aung San Su Qi (osäker på stavningen), Fredspriset och staden är Rangoon. Fast det sista är ju bara en chansning, har aldrig varit där.

Allt rätt! Bilden föreställer den mäktiga och märkliga Shwedagonpagodan som dominerar (dominerade (?)) stadsbilden.

Din tur Kenneth!
 
Ja, nog kan man säga att Fredspristagaren som sitter i husarrest hos militärjuntan har engagerat omvär(l)den länge.

Någon Nobelpristagare finns säkert från den här staden också, även om denna byggnad varken är särskilt känd vad jag vet eller dominerar stadsbilden. Men jag gillade arkitekturen.
 

Bilagor

  • gissebild32.jpg
    gissebild32.jpg
    83.6 KB · Visningar: 151
hmm, känns europeiskt, högertrafik,ser ut som en Renault närmast korsningen...för att få igång spekulationerna så gissar jag på Paris...
 
Som någon skrev: "det är gissa tråden går ut på" så jag gissar vidare. Längs norra delen av Barcelonas kustlinje finns det byggnader som byggdes till olympiaden och har stark karaktär. Jag tror att det t.o.m anvädes till olympiabyn. Kan det vara där?
 
Arne S skrev:
Finns ju inte så värst många Europeiska OS-städer.

Jag drar till med... Berlin?

Några finns det ju att välja mellan :Rom, Athen, Insbrûck x2, Oslo, Lillehammer, Helsingfors, Stockholm, München, Antwerpen, Alberville, London, Sarajevo, Grenoble, Turin och Moskva kommer jag på spontant (obs, detta är ingen garderad gissning). Kanske finns det fler(?)

..någon som känner igen sig?

jag gissar mellaneuropa med tanke på ljuset...

München?
 
London har ju haft ett par gånger, 1908 och 1948. Helsingfors glömde jag faktiskt när jag gick igenom OS-städer på sommaren. Men det spelar ingen roll, för det var Berlin som var rätt. Grattis, Arne!

Vill minnas att kåken stod på Friedrichstrasse, inte långt från Gendarmer Markt.
 
Ska nog köpa en lott idag, ren tur att den gissningen gick hem.

Nu ska jag precis köra till jobbet och är inte hemma förrän vid 20-tiden ikväll.

Vill någon lägga in en ny bild innan dess är det fritt fram.

Anders: Helt rätt att det finns en del OS-städer. Jag låste helt på sommar-OS trots att det inte stod något om det...
 
Ingen som tog chansen?
Då så, har dålig tid att leta i arkivet så det blir en lätt. Vill inte bara veta staden utan även platsen vi ser.
 

Bilagor

  • london-07.jpg
    london-07.jpg
    73.6 KB · Visningar: 82
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.