Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar!

Var finner man så här fina tunnelbanestationer?

Jag vet inte om det går att uppfatta på denna bild men på orginalbilden står det klart och tydligt att det är HOYAglas i dörrarna!
 

Bilagor

  • tispt.jpg
    tispt.jpg
    65.1 KB · Visningar: 230
Ledtråd: Mr. Ngiam Tong Boons skapelse ligger bakom att platsens namn nämns på lokal många gånger varje kväll världen över.
 
Ledtråd: Mr. Ngiam Tong Boons skapelse ligger bakom att platsens namn nämns på lokal många gånger varje kväll världen över.
 
chry skrev:
Singapore

Rätt!

Det är ju böter på både nedskräpning och tuggumituggande (och att pussas!)i Singapore så det är ju minst sagt rent där.

Jag vet inte varför min ledtråd lades in en gång till 04.12 i morse (?). Det blev ju rätt svar första gången. Singapore Sling skapades på Hotell Raffles av Mr. Ngiam Tong Boons på 1910-talet (som du ju också fick med).

Din tur!
 
Inte så svårt som det kan verka...

En grå, trist och intetsägande byggnad som dock var på allas läppar för trettiotre år och nitton dagar sedan (om jag räknat rätt)
 
Kijana skrev:
Västtyska ambassaden i Stockholm, och gisslandramat. ("Lägg ut, lägg ut, lägg ut..")
Ja, och det blev klassisk och historisk TV av detta. "Ebba Grön" var ju polisens kod för att Norbert Kröscher var tillgänglig för gripande vid efterspelet till gisslandramat. Bandet Ebba Grön hette The Haters från början men bytte till Ebba Grön efter detta. Undrar varför(?).

På skylten ovanför entren står det faktiskt att det är Tysklands Ambassad men det syns nog dåligt i denna upplösning.

Trea från vänster i övre raden med grå slips är min son Patrik för övrigt.

Din tur Kenneth!
 
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Får se vem som lärt sig mest här eller vem som är steget efter.
 

Bilagor

  • gissebild33.jpg
    gissebild33.jpg
    81.8 KB · Visningar: 99
Om detta är Carl Eldhs "Löpare" så är det någonting som säger mig att det finns en kopia (eller orginalet) vid Stockholms Stadion också. Detta kan dock var något som jag inbillat mig.
 
"Alltid lär man sig någonting nytt" Om detta är Carl Eldhs "Löpare" eller "Löparna" från 1937 så står orginalet vid Stockholms Stadion och en replika vid Gränna (har kollat upp det). Denna bild ser, om så är fallet, då som sagt ut att vara tagen i Gränna.
 
"I Olofströms kommun finns skulpturen placerad i foajén på Nordenbergskolan.
Den finns även vid Ingången till Stockholms Stadion och i Gränna, vid E4:an. "
 
Ante J skrev:
"Alltid lär man sig någonting nytt" Om detta är Carl Eldhs "Löpare" eller "Löparna" från 1937 så står orginalet vid Stockholms Stadion och en replika vid Gränna (har kollat upp det). Denna bild ser, om så är fallet, då som sagt ut att vara tagen i Gränna.

Det är alldeles riktigt, att bilden är tagen vid Gränna (söder om Gränna, intill Statoilmacken för att vara exakt). Så det är bara att gratulera till "vinsten".
Tog bilden för något år sedan, och har inget skarpt minne av vad skulpturen heter eller vem som gjort den även om det står angivet.
Men nu sitter det som berg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.