Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu gäller det att revanschera sej när jag missade Mem , som ligger på cykelavstånd efter kanalen från mej.

Jag slår till med Västervik.

( för sent ser jag )
 
Håkan Svensson är helt rätt ute.
Bilden är tagen från södra hamnen och norrut. Tändsticksfabriken är numera riven till förmån för bostäder. Till höger vid vita huset har vi Västerviks gästhamn. Björn Ulvaeus sägs ha varit inblandad i uppkomsten av västerviks visfestival som årligen äger rum i slottsruinen strax utanför bild till vänster.

Ok, över till dig Håkan.

Stefan
 
Jag har aldrig provat innan att lägga in bilder i inlägg. Får seom jag lyckas.
 

Bilagor

  • img123b_web_small.jpg
    img123b_web_small.jpg
    37.2 KB · Visningar: 506
Nej, en svensk kyrka.

Ledtråd (författaren till detta har anknytning till kyrkan):

Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs:
Så gör en Last-lös Man, som ährliga lefwer i stillo;
Leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
 
Författaren är Georg Stiernhielm.

Han var en tid i Uppsala, men nog mer i Västerås, om vi håller oss till nuvarande Sverige.

Så med denna utgångspunkt (med sedvanlig hjälp av google) får det bli en gissning på en kyrka jag inte varit i... Västerås Domkyrka?

Men den ser lite liten ut för det, och det stämmer inte med ledtråden om färgen för mig... grå?
 
OK, Georg Stiernhielm var född som Göran Olofsson i Svartskärs by, Vika församling (nuvarande Falu kommun).

Bilden uppvisar påtagliga likheter med en bild i Vika församlings webbplats, så nu är det mindre gissning: Vika kyrka.

Fortfarande har jag inga inskannde ortsbilder, så den som känner sig hågad... varsågod (om detta är rätt).
 
Bra, Rätt.

När man kommer in i kyrkan så är de röda färgerna dominerande (de andra har nog bleknat). Vika ligger ett par mil söder om Falun (jfr Falu rödfärg) så det var den ledtråden.

När de skulle renovera kyrkan i början av 1900-talet så hittade de alla dessa fantastiska målningar (med motiv från evangelierna) som då hade varit övermålade sedan reformationen. Dessutom hade de listiga dalkarlarna gömt alla helgonfigurer undan reformationen genom att mura in dem i en ett dolt utrymme.

Så över till dig Bengt.
 
BAn skrev:
Fortfarande har jag inga inskannde ortsbilder, så den som känner sig hågad... varsågod (om detta är rätt).

Ok, då hoppar jag in här.

Vilken stad är detta? Extra plus om du vet vad den gula byggnaden är.
 

Bilagor

  • fd-5.jpg
    fd-5.jpg
    46.3 KB · Visningar: 424
Ledtråd: Det finns en koppling till förra bilden. Den gula byggnaden har anknytning till en verksamhet med säte i Falun.
 
bam skrev:
Ferlin tappade sin papperslapp eller om det var hans alterego och borde stå staty i Filipstad.

Just precis. Vid Skillerälven i Filipstad sitter Nils Ferlin på en parksoffa.
Den gamla bergmästargården används som kårhus till studenterna på Bergsskolan, en "filial" till Högskolan i Dalarna.


Då får vi se vad Björn hittar på åt oss att klura på nu.
 
Om jag inte minns fel är detta en kopia av ett arabiskt tehus och det passar ju bra för det mellansvenska slott där det är placerat och som jag söker namnet på .
 

Bilagor

  • tehus2.jpg
    tehus2.jpg
    27.8 KB · Visningar: 450
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.