Annons

Vilka köper Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej alla glada

En liten enkel undersökning bara. Vilka här på Forumet har för avsikt att köpa Sonys nya och vilket hus har du i dagsläget?

/Nyfiken
 
Skulle kunna tänkga mig att köpta efterföljaren till D7D om något år. Har en sådan idag, men önskar att det dynamiska omfångat blir lite bättre.
Jag är suoernöjd med min D7D och hoppas att det inte ändras allt för mycket på designen till efterföljaren, en ny BRA sennsor är enda förändringen som jag behöver.
 
Enl någon länk ifrån japan som döck upp på Nikon forumet så är A100 på femte plats, långt före D70, D200, D30, D350. endast pentax och några hus om jag inte kände till låg före. Så det verkar gå bra för Sonys A100.
 
Jag kommer definitivt fortsätta på KM/Sony spåret.

D7D har allt som jag vill ha utav en kamera i dagsläget.
Det ska verkligen bli intressant att se vad uppföljaren har att erbjuda. En framtida investering kommer den säkerligen att bli. På önskelistan finns en 10Mp censor med BRA bruskontroll främst. snabbare serietagning är också önskvärt.

Jag har byggt upp en objektivsamling som inte är värd att byta bort mot någon av de andra märkena.
 
Sålde min gamla D70 och köpte en Sony Alpha. Gillar hög upplösning i ISO 100 läge för studiofoto och bildstabilisering och snabb serietagning för resefoto och sport.
 
Förstår inte? Varför ska alla köpa Sony? Det är en konica minolta 5D med en högupplöst och väldigt brusig sensor och massa oprisvärd optik?

Finns ju pentax liksom...
 
Idag har jag en D5D och Jag tror inte att jag är ensam som kört in på KM-spåret och tycker att man vore väl rätt slösaktig om man byter märke nu. Man har några gluggar, en blixt, fjärrutlösare och lite till som inte ser så mycket ut för världen men kostar 15 - 20.000 om man ska byta märke. Sen tycker jag om min D5D och tror och hoppas att det fortsätter att komma bra grejer.
Sen tycker jag ju att Sony verkar ha axlat manteln bra hittills, även om jag hellre hade sett ett utökat dynamiskt omfång än 10 megapixel.
Sony verkar ta det här på allvar. Det var det enda kameraföretaget som hade svarat på open raw undersökningen.
Kommer att köpa en när det är dags att byta hus.
 
Kommer eventuellt att köpa D7D's efterföljare, eller möjligtvis efterföljaren till den.

Fortsätta på Minolta/Sony kommer jag definitivt att göra. Frågan är bara när jag byter hus härnäst. D7D trivs jag otroligt bra med och jag har inte behov av fler pixlar. Lägre brus och större dynamiskt omfång är väl det jag önskar, precis som Larsa (.Z.).
 
ESS skrev:
Förstår inte? Varför ska alla köpa Sony? Det är en konica minolta 5D med en högupplöst och väldigt brusig sensor och massa oprisvärd optik?

Finns ju pentax liksom...
Vad är fel med att den är baserad på 5D? 5D är en väldigt bra kamera som blivit ännu bättre med A100, om man bortser från bruset, som blivit sämre.
Har testat både A100 och K100D och måste säga att jag gillar A100 mycket bättre, K100D påminde för mycket om en 350D, greppet var lite för litet och sökaren var inte i klass med Minolta/Sony även om den var mycket bättre än Canon/Nikon (bortsett från D80/D200).

Oprisvärd optik? Du menar nya Sony-optiken antar jag, har du aldrig varit med om att nya produkter lanserats någon gång? Det är alltid så att det är dyrt direkt, priserna kommer sjunka! Alla objektiv finns inte ens att köpa än.
Prisvärd optik till MAF-bajonetten finns det gott om, även om priserna har stigit och det blivit lite tommare på marknaden nu pga. A100, och den ökade omsättningen på 7D och 5D pga A100. Man kan fortfarande göra fynd.

Edit: Förövrigt är det väl samma högupplösta och brusiga sensor som Pentax kommer använda? Usch då kan man ju inte köpa Pentax heller, o Nikon har den med, det får bli Canon.
 
FILM) (Anddje skrev:
Har testat både A100 och K100D och måste säga att jag gillar A100 mycket bättre, K100D påminde för mycket om en 350D, greppet var lite för litet och sökaren var inte i klass med Minolta/Sony även om den var mycket bättre än Canon/Nikon (bortsett från D80/D200).
A100 verkar vara fin rent ergonomiskt men vi ska nog inte jämföra den med K100D då den ju är klart billigare.

Själv så kör jag min D7D tills den rasar (tror jag) & sen så byter jag till efterföljaren märkt Sony, om den tilltalar mig vill säga...

Jag har en del fotouppdrag framöver (spinningfotografering) där lågt brus vid höga känsligheter är önskvärt, m.a.o. så köper jag inte nåt som brusar mer än min D7D. Jag kan t.o.m. tänka mig att byta märke om det kniper, har gjort det så många gånger & har inte lagt några nämnvärda pengar på optik så där har jag pengarna tillbaks om jag skiftar. Köpte nämligen Minoltaoptik när den var billig, ser idag att värdet fördubblats & i nåt fall tredubblats men det kan ju i & för sig vända?

Älskar dock D7D:s ergonomi så jag hoppas på Sonys efterföljare, Pentax är fina men dom har idag inget som jag vill byta till, vi får se hur K10D blir...

Kan t.o.m. tänka mig att köra Canon igen (FF), Nikon intresserar mig dock inte i dagsläget än fast dom idag har det finaste huset i en någotsånär rimlig prisklass. Däremot så har dom inget som lockar mig typ bildstab. i huset, FF eller det som lockar hos de andra.

Ja ja, mycke surr...

//Larsa
 
Tyvärr kom Konica/Minolta lite sent in i gamet. Canon och Nikon hade ett rejält försprång på DSLR ett tag.

Att byta system helt och hållet när man har en massa gluggar och tillbehör tar emot.

Om inte om fanns och jag skulle starta från början så blev det nog Sony.

Jag antar och hoppas att Canon kommer med IS eller antiskak i sina hus snart. Helst snarast.
 
JanOlofHärnström skrev:
TJag antar och hoppas att Canon kommer med IS eller antiskak i sina hus snart. Helst snarast.
Man kan ju bara gissa men jag tror att Canon blir de sista att göra detta, Nikon däremot får nog fundera på det...

Canon är så våldsamt starka men Nikon är den som Sony & kanske Pentax siktar in sig på att gå om, Nikon bör nog fundera på stabilisering i huset för att inte tappa fotfästet.

Självfallet så gissar jag...

//Larsa
 
Det kanske är så.

Jag funderar ändå på att byta system.
Sigma och Minolta gör så fina telen och zoomar. Att byta system är nog bättre än att köpa Canons överreklamerade svindyra IS-telen.

He he, man kan ju byta ut hela sk*ten och ända tjäna på det i stället för att köpa ett enda långt Canon IS-tele.
 
JanOlofHärnström skrev:
...
Jag funderar ändå på att byta system.
Sigma och Minolta gör så fina telen och zoomar. Att byta system är nog bättre än att köpa Canons överreklamerade svindyra IS-telen.
...

Canons IS-telen var ett tungt skäl till att jag valde Canon när jag dumpade mitt analoga system. Vad som är prisvärt är nog en personlig bedömning. Jag vet inte vad du baserar "överreklamerade" på, Canons supertelen (300/2.8, 400/2.8, 500/4, 600/4) är några av de bästa objektiv du kan hitta oavsett fabrikat.

Hela kedjan räknas... andra kanske har likvärdig optik men Canons sensorer och kamerahus, helheten med deras system, är i mitt tycke starkare än andra märken. Möjligen med undantag av Nikon som i princip är likvärdigt, i alla fall om man inte t.ex. är i stort behov av ISO 1600 för sport.
 
JanOlofHärnström skrev:
Det kanske är så.

Jag funderar ändå på att byta system.
Sigma och Minolta gör så fina telen och zoomar. Att byta system är nog bättre än att köpa Canons överreklamerade svindyra IS-telen.

He he, man kan ju byta ut hela sk*ten och ända tjäna på det i stället för att köpa ett enda långt Canon IS-tele.

vad har sony i objektiv-väg över 300mm??
Nåt spegelreflex har jag sett, men det är ju knappast det som dom flesta vill ha.

när behoven växer, finns det nåt att växa i när det gäller Sony? det återstår att se,

köpa sony idag verkar rätt osäkert,
detsamma gäller pentax och olympus,
olympus har ju inte släppt nåt nytt hus på väldigt länge,

e bara att hålla tummarna att dom får ihop sina system,
 
Tycker också att detta är den tråkiga biten, själv så skulle jag vilja ha en fast 300 2.8, ny är inte att tänka på. Begagnat marknaden är väldigt begränsad.
Har varit inne på att byta system, men dynax huset rockar fett. Har allt jag vill ha och lite till.
Men hoppas på att sony och övriga tredjeparts tillverkare för upp ögonen för sony och gör lite mera gluggar till bra priser.
 
Vi måste inse att alla inte är fågelfotografer.

Själv så har jag aldrig haft behov av nåt över 200mm, nu när det blev DSLR så räcker ju 200mm ännu längre...

Men självfallet så har C & N en fördel i sitt objektivutbud, frågan är bara hur många amatörer som behöver det & kommer att utnyttja det?

Har dock full förståelse för er kritik...

//VidvinkelLarsa
 
Tja, allt är ju relativt.
300mm är ganska långt. Även om det ofta inte räcker till för den inbitne fågel- eller naturfotografen.
Jag tycker definitivt att Canons telen är överreklamerade. Framförallt prismässigt men ofta även optiskt sett. Sigma gör fina långa telen. Många objektiva och uppmätta tester visar att deras zoomar och långa telen håller klass.

Jag är övertygad att många seriösa och duktiga fotografer uppskattar t.ex Sigmas 500:a på ett antiskakhus. Eller 120-300mm zoomen. (Det finns fler gluggar)

Men jag har full respekt för de som vill, kan eller behöver ha Canons och Nikons toppgluggar.
 
JanOlofHärnström skrev:
Tja, allt är ju relativt.
300mm är ganska långt. Även om det ofta inte räcker till för den inbitne fågel- eller naturfotografen.
Tycker att de flesta bra bilder på vilda djur jag sett är tagna med 300mm 2.8, räcker inte det och man inte vill köpa Sigma så finns det 1.4x och 2x telekonvertrar, då kan du få ett 600/5.6 av hög kvalitet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.