Annons

Vilka köper Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har man inte använt 500mm eller ännu värre 700mm i dåligt ljus så tror jag faktiskt inte man förstår hur värdefullt IS är...

...om det sedan är värt pengarna eller är något man verkligen behöver är väl personligt och efter var och ens plåmbok.
 
Anders Östberg skrev:
Har man inte använt 500mm eller ännu värre 700mm i dåligt ljus så tror jag faktiskt inte man förstår hur värdefullt IS är...

...om det sedan är värt pengarna eller är något man verkligen behöver är väl personligt och efter var och ens plåmbok.

Eller antiskak i huset.
 
JanOlofHärnström skrev:
Javisst Anders, håller med om detta.

Den som är intresserad kan läsa exempelvis Photodo.com och deras recensioner. De har testat bl.a. Sigmas 500:a.


sigmas telen är helt ok, i alla fall om man får ett bra ex, lika bra som original är dom dock inte,

ser man ingen skillnad så spelar det förståss ingen roll, själv har jag aldrig lyckats behålla nåt piratobjektiv längre än ett år, det sista lilla extra saknas,

sen e ju som sagt inte alla fågel/sportfotografer...
 
Om vi skulle prova att gå tillbaka till trådskaparens fråga och lämna VS diskusitionerna i VS tråden hi hi ; )


Jag väntar med spänning på att se om Sony släpper en efterföljare till 7D med fullstor sensor, isåfall kommer jag offra alla sparpengar och lite till på den.
Släpper dom inte en "7D" med FF så kommer jag nog satsa på en begagnad 7D och se vad som kommer ännu längre fram.

A100´n är säkert trevlig, men liksom 5D är den för liten för mig, min anaolga 7´a är liksom perfekt både med och utan sitt VG.

A100 kan ju kanske funka om Sony trollar fram ett VG till den med, men det gick det väl inte några rykten om vad jag förstått : (

Mvh.
 
tozz skrev:
Antiskak i huset på 500mm hade jag inte lagt någon tillit till över huvud taget.

Det finns användarrapporter här på FS där AS sägs fungera minst lika bra som VR eller bättre på brännvidder upp till 800mm.

Jag har själv bara testat på 400 mm och där fungerar det ner till ca 1/15 sek med Pentax SR.
 
Senast ändrad:
De nackdelar som brukar framföras mot antiskak i kameran, framförallt för långa teleobjektiv, är att det inte stabiliserar bilden i sökaren och heller inte för autofokussensorn. Jag har ingen egen erfarenhet av stabilisering i kamerahuset men kan föreställa mig att detta är en verklig skillnad som är till fördel för stabilisering inbyggd i objektivet.
 
Det framförs många teorier varför det skulle vara bättre att ha det i objektivet men de som har testat båda (som jag sett) föredrar att ha det i huset. Bl.a slipper man den ställtid som tydligen finns då VR:en aktiveras.
 
Tråden handlar om vilka som köper Sony.
Antiskakfunktionen är av väldigt central betydelse och jag tycker att det är bra att få ett hum om hur det funkar. För min del kvittar det egenligen om det står Sony, KM eller Pentax på huset. Däremot är det intressant att veta skillnaden mellan de olika stabiliseringssystemen.

T.ex så skulle jag vilja se en kompetent testning av Sigmas 500:a på ett antiskakhus. Både uppmätta värden och praktiskt i "fält".
 
Kul med många svar på denna tråden!

Det skall bli mycket intressant att följa försäljningssiffrorna framöver.

Personligen kommer jag som många andra fortsätta på Sony spåret - frågan är bara när? Har i dagsläget en D5D och den är jag helnöjd med. Fortsätter att bygga ut en gluggsamling för att på så vis låta kameran "växa". När man sedan vuxit ur kameran så är det ju en annan femma - frågan är bara vad som finns på marknaden då...
 
Det har blivit många svar sen igår!
Det som slår mig är alla som är så bergsäkra på "sitt märke" att dom utan omsvep och oprovat dömer ut allt annat! Det är känslor i stil med att man skulle påstå att dom inte duger som människor eftersom dom har gjort ett annat kameraval än vad jag gjort.



Sen har ju vi MAF-bajonettägare tänkt till lite mer än andra innan vi valde kamera.. tycker jag ;)
 
arnenym skrev:
Det har blivit många svar sen igår!
Det som slår mig är alla som är så bergsäkra på "sitt märke" att dom utan omsvep och oprovat dömer ut allt annat! Det är känslor i stil med att man skulle påstå att dom inte duger som människor eftersom dom har gjort ett annat kameraval än vad jag gjort.



Sen har ju vi MAF-bajonettägare tänkt till lite mer än andra innan vi valde kamera.. tycker jag ;)

Med andra ord - du är bergsäker på ditt val? ;-)
 
arnenym skrev:
Egentligen borde jag inte svara en canonist, men,,
Jäpp
Idiotsäker!
;)

:)

Inte för att jag egentligen bryr mig men för protokollets skull vill jag få med att jag ser mig själv som (hobby)fotograf snarare än "canonist". Det råkar stå Canon på min utrustning just nu men det kunde ha varit något annat, jag identifierar mig inte med prylarna. Jag har använt många fabrikat (cirka femton olika eller så) under årens lopp och just nu åtminstone tio olika om man räknar kameror och objektiv... ;-)
 
FILM) (Anddje skrev:
varför?
Läste dpreviews test och enligt dom har du redan vid 75mm sämre resultat med in house vs objektivstabilisering. Det är stor skillnad på att säga "det fungerar" på ett objektiv och göra en faktiskt jämförning mellan IS/VR och AS.

Om du kör med AS på 400mm och du får bättre resultat än utan betyder det inte att det fungerar lika bra som med IS/VR på 400mm.

Jag har själv en 7D och vet att AS är en bra funktion, men jag kan inte påstå att det skulle ersätta objektivstabilisering, så mycket lärde jag mig på fysiklektionerna :)
 
Är det bara jag som insett att stabilisering av senssor eller otik bara än en parantes i historien för utvecklingen? Om 5år så är senssorerna så brusfria att man kan squisa upp iso till 6400 utan att bruset blir besvärande, då behöver man inte stabilisera avbildningen eftersom slutartiderna blir pinsamt korta, även vid skymmning med ljussvaga gluggar :)
 
Nome Nescio skrev:
Är det bara jag som insett att stabilisering av senssor eller otik bara än en parantes i historien för utvecklingen? Om 5år så är senssorerna så brusfria att man kan squisa upp iso till 6400 utan att bruset blir besvärande, då behöver man inte stabilisera avbildningen eftersom slutartiderna blir pinsamt korta, även vid skymmning med ljussvaga gluggar :)

Personligen så tar jag bilder i nutid. ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.