Annons

Vilka brännvidder använder du oftast? (gluggar)

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Dessa nedan storformatsgluggar kan man köpa från Nikon, och dessa skulle jag vilja äga. Olika fotografer har olika behov av gluggar men vilka är dina favoriter som oftast sitter på kamerahuset? Berätta gärna vad du oftast fotar också.

14-24mm
24-70mm
70-200mm
 
En del har kallat den där kombinationen av objektiv för "the holy trinity", och det stämmer nog om man vill kunna täcka upp det mesta och jobbar som exempelvis pressfotograf. Jag har ägt alla tre (fast den gamla 70-200 då) :)

Nu kör jag nästan allt med min NEX-7, Sigma 19 mm, Sony 35 mm och Sony 50 mm - när jag behöver längre använder jag Nikon 105/2,5 och Canon FD 200/2,8 med adapter på kameran.

Vad vill du ha ut av svaren? Utan att veta vad du fotograferar blir det svårt att ge några råd ...
 
Hej, det beror ju som Anders säger helt på vad man vill fota.

För egen del använder jag ett Sigma 17-70 som allround och det sitter nästan alltid på kameran. Inte världens bästa men lagom bra och täcker de flesta behov.

Jag har haft ett 70-300 och visst var det praktiskt ibland men har sålt det, användes för sällan.

Använder då och då mitt 50-135 eftersom det är av hög kvalitet, som makro kör jag ett Sigma 180 mm som jag även använder som tele ibland.

Men ändå 17-70 används till 90% av mina bilder.
 
Har tre objektiv;
Sigma 20mm f/1.8
Nikon Nikkor AF 50mm f1.8D
Sigma 85mm f/1.4

Användningsfördelningen ser väl ungefär ut såhär:
20mm - 25%
50mm - 50%
85mm - 25%

Nu fotar jag framförallt porträtt, gärna i natur. Billigaste objektivet sitter på oftast eftersom jag inte behöver vara så rädd om det, men också för att det är litet, behändigt och en smidig brännvidd. Vid fotojobb är det snarare 70-80% 85mm. Viktigt att tillägga är väl att jag fotar i FX.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Har bara ett 135mm just nu, vilket fungerar bra till det mesta :)