Annons

Vilka brännvidder använder du oftast? (gluggar)

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Dessa nedan storformatsgluggar kan man köpa från Nikon, och dessa skulle jag vilja äga. Olika fotografer har olika behov av gluggar men vilka är dina favoriter som oftast sitter på kamerahuset? Berätta gärna vad du oftast fotar också.

14-24mm
24-70mm
70-200mm
 
En del har kallat den där kombinationen av objektiv för "the holy trinity", och det stämmer nog om man vill kunna täcka upp det mesta och jobbar som exempelvis pressfotograf. Jag har ägt alla tre (fast den gamla 70-200 då) :)

Nu kör jag nästan allt med min NEX-7, Sigma 19 mm, Sony 35 mm och Sony 50 mm - när jag behöver längre använder jag Nikon 105/2,5 och Canon FD 200/2,8 med adapter på kameran.

Vad vill du ha ut av svaren? Utan att veta vad du fotograferar blir det svårt att ge några råd ...
 
Hej, det beror ju som Anders säger helt på vad man vill fota.

För egen del använder jag ett Sigma 17-70 som allround och det sitter nästan alltid på kameran. Inte världens bästa men lagom bra och täcker de flesta behov.

Jag har haft ett 70-300 och visst var det praktiskt ibland men har sålt det, användes för sällan.

Använder då och då mitt 50-135 eftersom det är av hög kvalitet, som makro kör jag ett Sigma 180 mm som jag även använder som tele ibland.

Men ändå 17-70 används till 90% av mina bilder.
 
Har tre objektiv;
Sigma 20mm f/1.8
Nikon Nikkor AF 50mm f1.8D
Sigma 85mm f/1.4

Användningsfördelningen ser väl ungefär ut såhär:
20mm - 25%
50mm - 50%
85mm - 25%

Nu fotar jag framförallt porträtt, gärna i natur. Billigaste objektivet sitter på oftast eftersom jag inte behöver vara så rädd om det, men också för att det är litet, behändigt och en smidig brännvidd. Vid fotojobb är det snarare 70-80% 85mm. Viktigt att tillägga är väl att jag fotar i FX.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Har bara ett 135mm just nu, vilket fungerar bra till det mesta :)

Men annars är 50mm min favorit i vardagen, det fungerar till det mesta för mig, 135an är lite klurigare när det inte går att backa tillräckligt mycket, oftast inomhus. Men utomhus är 135mm en trevlig brännvidd speciellt i naturen, men det är en kompromiss då det är lite väl vidvinkligt i naturen där jag föredrar 200mm :)
 
Har 14-24 och 24-70 till min 800. Ska jag fota i Gamla stan eller Paris är det 14-24 som gäller men går jag ut i naturen sitter 24-70 på. Båda objektiven är fantastiska och tunga. Det följer med en rund liten väska till båda dessa objektiv så det är behändigt att ha ett på kameran och ett på axeln. Fotar mest runt 24mm så båda är användbara för mig. Dock längtar jag efter det sista i min nya samling, 70-200.

Tidigare satt 10-24 på min D300 till 90% så jag är nog ett litet Vidvinkel-freak.
 
Såna här trådar är fantastiskt meningslösa, men ganska kul. Jag tycker att en brännvidd motsvarande 35 mm på FF är kul, och någon annan fotograferar bara fågel med en kortaste brännvidd på 500 mm - vem har rätt? :)
 
Kollade mina småbildsnegg för 2013 för skojs skull:

25 mm 27%
35 mm 23%
50 mm 50%

Nu brukar jag köra med samma brännvidd i perioder och normalt plåtar jag nog mer med 35 mm än med 25 mm. Däremot är 50 mm min favorit.
 
50mm FF. Fotar mest dokumentärt/gatu. 35mm kommer därnäst.

Återger på ett ungefär vad du med dina ögon ser och är lättare att rama in än med 35mm.
 
Just nu 80-400 nästan enbart. Mångsidigt och når låångt. (Ska fota från ovan med det i em) ((70-200 har jag sålt))

Före det, 16-35 som även det är mångsidigt men framförallt tar filter...

...vilket 14-24 inte gör som jag fotade nonstop med i ett par veckor och har dominerat mitt foto något år..

Nyligen återupptäckte jag 24-70. Hur kunde jag ha lagt det åt sidan???

Tidigare körde jag 60mm macro i stan i någon vecka. DET är annorlunda.

I somras körde jag tiltskift i en vecka. Kul bilder men rätt dålig % på resultatet och kameran blev nedskitad internt.

Jo jag kör i perioder men har två kameror så det är aldrig 100% med bara en brännvidd även om det verkar så ovan.
 
En standardzoom med stort omfång och stabilisering, från kraftig vidvinkel till kort tele. Hur svårt kan det vara?

T.ex Canon 24-105mm IS på fullformat.
 
Om jag fortfarande sköt Nikon skulle jag köpa glas i följande ordning:
-Medföljande kitobjektiv
-50mm f/1,4
-85mm f/1,8
-Beg 17-35/2,8 eller 16-35/4 VR
-70-200/4

Klart! ;-)

Ger följande val för min typ av fotografering (människor, barn):

Ingen väska, 1 objektiv med:
Oftast 50mm eller kitobjektivet, men samtliga uppräknade är faktiskt allround och smidiga nog för att hänga med som enda objektiv. Vilket ex en 14-24 inte är i mina ögon.

Väska, 2 objektiv med:
17-35mm + 85mm eller 70-200mm (utomhus)
17-35mm + 50mm eller 85mm (inomhus)
Kitobjektiv + 50mm (blandat inne och ute)

Väska, 3 objektiv med:
17-35, 50, 70-200

Väska, 4 objektiv med:
Nej, nästan aldrig. Jag låter helst bli. För många möjligheter kostar vikt, tid och tankekraft.

Mest buren kombination av ovanstående hade för mig blivit 17-35+85.

Jag tycker det är lite trist att 16-35:an är så stor, annars hade jag hellre satsat på den framför 17-35 som är hart när omöjlig att hitta beg.

(Sådana här trådar handlar för alla utom trådstartaren till 90% att antingen söka bekräftelse för sitt eget val, eller få utlopp för egen köplusta. I mitt fall det senare - finns inget roligare än att fönstershoppa med andras imaginära pengar ;-))
 
Normal

Är det en vanlig fotorunda blir det endast normalen Samyang 35mm/1,4, den räcker mycket långt.
Har försökt hitta någon billig kortare brännvidd som är bra, Vivitar har en 28mm som skulle vara så bra enligt tester, men inte var den bra enligt mitt tycke, så nu är jag ute efter en Kiron 28mm som också ska vara bra enligt tester, vi får se.

Till porträtt m.m har jag ett gammalt Takumar 55/1,8 som är superskarpt.
Makro kör jag med ett äldre Kiron 105/2,8
Tele är det ett Tamron 70-200/2,8 som ligger i fotoväskan.
 
  1. 24-70
  2. 70-300
  3. 600
  4. 100
  5. 18

Jag fotograferar det mesta; djur, natur, landskap, kultur, byggnader samt människor.
 
Oftast sitter ett Takumar 50/1,4 på Nexen (som i princip alltid är med). På D600:an är det Nikons AF-S 50/1,4G eller 85/1,8D.
 
Roade mig med att backa och kolla. Så här ser fördelningen - och ungefärliga användningsområden - ut sedan Halloween ungefär:

Bild 1: 10-18mm f/4 APS-C (~15-28mm FF): 15%
Kul att bryta av med helt andra perspektiv. Filmar nästan uteslutande med detta objektiv då det är tyngst och fungerar bäst handhållet. Ger lite steadykänsla då det också är stabiliserat.

Bild 2: 35mm f/1,8 APS-C (~50mm FF): 35%
Sonys stabiliserade 35:a till NEX är praktisk i obefintligt ljus. Filmar en del med detta också.

Bild 3-5: 50mm f/1,8 APS-C (~75mm FF): 50%
50mm APS-C gick som synes flitigt på Halloween, men får mycket användning annars också. Sitter i grund på kameran, med 10-18mm i väskan. Filmar mycket lite med detta, då det blir för åksjukt handhållet.

Sammanfattningsvis försöker jag bära på objektiv med ganska skilda användningsområden. Skönt att slippa tveka på vilket objektiv som ska användas, utan valen kommer väldigt naturligt:
  • Filma: Vidvinkelzoomen!
  • Porträtt: Korta telet!
  • Experimentsugen: Vidvinkelzoomen!
  • Dåligt ljus: Korta telet!

Översatt till Nikon-objektiv för småbildsformat alltså: 16-35 f/4 VR, 50mm f/1,8 och 85mm f/1,8.

(Inte f-n vet jag om du blir klokare av detta, men jag hade iaf roligt när jag gick igenom bilderna och passade på att bildbehandla Halloween-bilderna "over the top" ;-))
 

Bilagor

  • DSC04113.jpg
    DSC04113.jpg
    39.3 KB · Visningar: 386
  • DSC04025.jpg
    DSC04025.jpg
    33.4 KB · Visningar: 386
  • DSC04087.jpg
    DSC04087.jpg
    39.9 KB · Visningar: 386
  • DSC04079.jpg
    DSC04079.jpg
    60.4 KB · Visningar: 385
  • DSC04067.jpg
    DSC04067.jpg
    48.4 KB · Visningar: 383
Senast ändrad:
Statistik är en rolig grej.
Visst är det enkelt att bara räkna antalet bilder man har.
Men de senaste veckorna har 8-15 och 14mm dominerat kamerahuset gällande tid på plats. Men antalet bilder tagna leder 85mm under samma period med hästlängder och då använde jag den bara under 2 timmar.
Under bröllopstider dominerar 70-200/2.8 antalet bilder men 50 och 85 dominerar tiden och kvalitetsbilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.