Annons

Vidvinkelzoom som inte ger flares?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Jag gillar verkligen mitt Nikon 16-35/f4 utom på en punkt, det blir ofta flares i motljus. Ibland syns det redan i sökaren, ibland först i datorn. Mindre flares går ju med lite tur att plåstra bort medans andra är hopplösa fall. Finns det någon vidvinkelzoom till Nikon FX som är bättre på detta än det jag redan har?

Jag gissar.
Nej
Alla objektiv har beteendet, mer eller mindre.
Zoomar mer fasta mindre.
Stora bländare mer mindre bländare mindre.
Jag har en Nikon 35-70 2,8. Den är fantastisk OM man vill ha softa motljusbilder och flares.
Nikons gamla kit-objektiv 35-70 är riktigt bra på att slippa sådant. Det visar att det inte alltid är en prisfråga.
Men om jag gissar lite till så är säkert Nikons 24/1,4 o de fasta zeiss objektiven riktigt bra om man vill slippa dessa artefakter. Men det är oxå ett annat prisklass.

Jag gissar.
Nej
Alla objektiv har beteendet, mer eller mindre.
Zoomar mer fasta mindre.
Stora bländare mer mindre bländare mindre.
Jag har en Nikon 35-70 2,8. Den är fantastisk OM man vill ha softa motljusbilder och flares.
Nikons gamla kit-objektiv 35-70 är riktigt bra på att slippa sådant. Det visar att det inte alltid är en prisfråga.
Men om jag gissar lite till så är säkert Nikons 24/1,4 o de fasta zeiss objektiven riktigt bra om man vill slippa dessa artefakter. Men det är oxå ett annat prisklass.

Mitt Nikon 24-70/2.8 hanterar flares mkt bättre än mitt 16-35, jag upplever en stor skillnad. Jag kör i regel alltid med f10 till f13, det funkar bra till landskapsbilder. Jag skall testa att köra med f22 vid nästa tillfälle och jämföra det med f13. Kanske är det nyckeln till mindre flares.

Hur är Nikons fasta 20/2.8? - fixar den flares bra?

Mitt Nikon 24-70/2.8 hanterar flares mkt bättre än mitt 16-35

Hur är Nikons fasta 20/2.8? - fixar den flares bra?
Mitt spontana svar blir... självklart!
16 är mer vidvinkligt än 24.

Nikons 20 har jag bara använt med diafilm o det för väldigt många år sedan. Bättre än zoom men ingen kung på att bli av med flares. Om jag kommer ihåg rätt....

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto