Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

yovvvan

Avslutat medlemskap
Hej!

Är i köpastankar till att köpa ett vidvinkelobjektiv.

Någon som har tips på ett bra objektiv med så bra bildvinkel som möjligt?

/Johan

Om du med bra bildvinkel mena mycket vidvinkel är nog Sigma 8-16 mest åt det hållet. Det är i och för sig ett ganska extremt objektiv.
Kan hända är ett Sigma 10-20 mer användbart? Kan varmt rekomendera ett sådant, jag har tagit tiotusentals bilder med det.

Om du med bra bildvinkel mena mycket vidvinkel är nog Sigma 8-16 mest åt det hållet. Det är i och för sig ett ganska extremt objektiv.
Kan hända är ett Sigma 10-20 mer användbart? Kan varmt rekomendera ett sådant, jag har tagit tiotusentals bilder med det.

//

tack för tipset. Kollade på ett sigam 10-20 och det såg bra ut :)

Jag kan bara intyga att Sigma 10-20 är mycket bra. Tog massor med bilder på arkitektur, landskap och interiörer med ett sånt på den 40D jag hade tidigare, ofta med mycket bra resultat. Det påstås att kvaliteten kan skifta, mitt ex var i alla fall väldigt bra.

Tokina 11-16 kan jag intyga är ett trevligt objektiv. Tokskarpt och ger kanonbilder. Fint med f/2,8.
Har inte provat Sigmat så kan ej jämföra med det.

Canon EF-S 10-22 mm är ett annat alternativ som jag gillar. Har inte jämfört med några andra objektiv med samma brännviddsspann.

Är själv intresserad av ett vid vinkel objektiv och läste om Tokina 11-16 objektivet som rekommenderas i tråden och jag citerar
" Motsvarar ca 18-26mm på en kamera med APS-C sensor, och passar endast Nikon och Canon"

Innebär det att jag inte får mycket mer vidvinkel än vad jag har i mitt Canon EFS18-55? Kameran är en Canon 650D.

Är själv intresserad av ett vid vinkel objektiv och läste om Tokina 11-16 objektivet som rekommenderas i tråden och jag citerar
" Motsvarar ca 18-26mm på en kamera med APS-C sensor, och passar endast Nikon och Canon"

Innebär det att jag inte får mycket mer vidvinkel än vad jag har i mitt Canon EFS18-55? Kameran är en Canon 650D.

11 mm kontra 18 mm är stor skillnad i bildvinkel. Det kan jag lova dig. Även 12-24 kommer öppna nya världar. Bägge är mycket bra. 12-24 II är ju en mycket prisvärd glugg, fast 11-16 är nog snäppet vassare. Ljusstyrkan tycker jag har mindre betydelse med vidvinklar än normal och tele, men jag skulle föredra något med fast ljusstyrka genom hela zoom-omfånget.

Nej, du missförstår.

Detta "motsvarar" är bara till för folk som inte vet hur brännvidden funkar på en kamera som din. Du som vet det, inser hur mycket större bildvinkel 11mm är jämfört med de 18mm du redan har.

Strunta i allt detta om "motsvarar", det bara förvirrar dig.

Per.

De jämför mot småbildsformatet som en sorts referenspunkt, kanske man kan säga. Med en APS-C sensor så tar du brännviden gånger 1,6 för att få ut vad det skulle motsvara i småbildsformatet.

Men detta är bara krångligt och inget du behöver bry dig om, är du intresserad så finns det massor att läsa.

Men kort och gott. Kortare brännvid ger alltid mer vidvinkel. Så 11mm ger en hel del mer vidvinkel än 18mm. Du kommer uppleva stor skillnad mot kitobjektivet. Både vad gäller vidvinkel och bildkvalité. Jag upplever nästan att tokina 11-16 var skarpare och gav trevligare bilder än mitt nuvarande Canon 16-35. Anledningen att jag sålde Tokinat var övergången till fullformat, annars hade jag aldrig sålt det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar