Annons

Bedrägeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Blocketpaket är ju som sumpan sa en synvilla att det ska vara säkrare. Räcker ju att köparen säger att han inte fick varan. Finns inget säkert sätt förutom att träffas.
På Blocket om man väljer att göra affären via Rocker; Köparen måste först betala varan, pengarna hamnar hos Rocker och är så att säga mellan säljare och köpare. Säljaren får då en fraktetikett av Schenker och skickar paketet. Köparen hämtar ut paketet och har 24 timmar på sig att godkänna varan och då får säljaren pengarna. Om köparen låter 24 timmar passera utan att godkänna får säljaren automatiskt in pengarna in på kontot.

Köparen kan inte hämta ut paketet och hävda att han inte fick varan.
Hävdar han att paketet innehåller en tegelsten måste han reklamera.

Jag tycker det är ganska safe. Men bäst är såklart att träffas.
 
På Blocket om man väljer att göra affären via Rocker; Köparen måste först betala varan, pengarna hamnar hos Rocker och är så att säga mellan säljare och köpare. Säljaren får då en fraktetikett av Schenker och skickar paketet. Köparen hämtar ut paketet och har 24 timmar på sig att godkänna varan och då får säljaren pengarna. Om köparen låter 24 timmar passera utan att godkänna får säljaren automatiskt in pengarna in på kontot.

Köparen kan inte hämta ut paketet och hävda att han inte fick varan.
Hävdar han att paketet innehåller en tegelsten måste han reklamera.

Jag tycker det är ganska safe. Men bäst är såklart att träffas.
Finns även på FS för köp upp till 10000:-
 
På Blocket om man väljer att göra affären via Rocker; Köparen måste först betala varan, pengarna hamnar hos Rocker och är så att säga mellan säljare och köpare. Säljaren får då en fraktetikett av Schenker och skickar paketet. Köparen hämtar ut paketet och har 24 timmar på sig att godkänna varan och då får säljaren pengarna. Om köparen låter 24 timmar passera utan att godkänna får säljaren automatiskt in pengarna in på kontot.

Köparen kan inte hämta ut paketet och hävda att han inte fick varan.
Hävdar han att paketet innehåller en tegelsten måste han reklamera.

Jag tycker det är ganska safe. Men bäst är såklart att träffas.
Vad gör Rocker om köparen försöker blåsa säljaren?
 
Köparen betalar så vitt jag förstått till Rocker innan varan skickas.

Om inget skickas är saken klar, då förs aldrig pengarna över till säljaren. Problemet uppstår om säljaren skickar något i ett paket som i storlek och vikt överensstämmer med det som säljs. Eller om säljaren påstår att det var en tegelsten och ingen kamera. Då står helt plötsligt ord mot ord.

Skall man få den sista säkerheten måste paketet öppnas och kontrolleras vid ett paketutlämningsställe som har någon som tittar på och/eller filmar det hela.

Jag har alltid gjort upp affären mellan fyra ögon när jag köpt eller sålt på nätet.
 
Fast det fungerar nog endast om det är allmänt känt att motparten har kärnvapen och viljan att använda dom om det behövs.
Du får nog ganska mycket problem om det blir allmänt känt att du uppfyller dom kraven.
"Lite som". Inte "exakt som". Det var avskräckningen jag syftade på.
:cool:
 
Kan ju fortfarande innehålla något annat i paketet. Att man hämtar ut paketet säger ingenting om innehållet.
Och att få ett postombud som vittne vid öppnandet funkar nog bara på småorter. Jag frågade en gång när jag sågvtransportskador på kartongen ifall ombudet kunde vara med när jag öppnade på plats. Minns inte vad han sa, men det var tydligt att han menade "glöm det, inte en chans, jag har annat att pyssla med"
 
Eftersom köparen måste betala till Rocker i förskott på blocket avskräcker det bedragare att köpa, då de alltid är ute efter pengar.
Om en säljare försöker lura en köpare så är det osäkert om säljaren får sina pengar. Om köparen ångrar köpet inom 24 timmar så är risken stor att säljaren aldrig får några pengar. Det är nog inte värt besväret för en bedragare.
För att göra affär på blocket så måste man logga in med Bank-ID, vilket förmodligen sållar bort "yrkesbedragare".

Tvister om varans skick och funktion kan alltid uppstå efter köp. Även när man har gjort upp öga mot öga. Köplagen som gäller för privatpersoner är ganska lik konsumentköplagen (fast utan ångerrätt) men i praktiken tandlös kan jag tänka.
I princip kan en säljare säga att han inte kände till eller visste att det var något fel på varan när han sålde den. Vill köparen driva ärendet så måste han nog gå till domstol.
 
Och att få ett postombud som vittne vid öppnandet funkar nog bara på småorter. Jag frågade en gång när jag sågvtransportskador på kartongen ifall ombudet kunde vara med när jag öppnade på plats. Minns inte vad han sa, men det var tydligt att han menade "glöm det, inte en chans, jag har annat att pyssla med"
Det där har jag också råkat ut för. Kartongen i slamsor, mer eller mindre. Nu gick det bra den gången, men hur ska man egentligen göra i en sån situation? Vägra ta emot paketet och kontakta företaget man köpt prylen från?
 
För att göra affär på blocket så måste man logga in med Bank-ID, vilket förmodligen sållar bort "yrkesbedragare".
Det beror nog på. Vi har ju exempel i den här tråden på bedragare som är känd av polisen och vars bedrägeri inte kommer att utredas eftersom bedragaren redan är misstänkt för grövre brott.
 
Det beror nog på. Vi har ju exempel i den här tråden på bedragare som är känd av polisen och vars bedrägeri inte kommer att utredas eftersom bedragaren redan är misstänkt för grövre brott.
Jo, men FS kräver ingen inloggning med Bank-ID.
Blocket kan ju stänga ute bedragare på ett annat sätt än FS.
Här på FS kan ju Kalle Anka logga in som Musse Pigg kl.10:00 och som Elon Mask kl.11 osv.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.