Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vid konsert har arrabgören rätt att ta mina bilder?
- Trådstartare RG
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Kort svar: Nej.
Långt svar: Sök på forumet och bland Fotosidans artiklar.
Ännu längre svar: Din fotolärare bör inte hålla lektioner om sånt om han inte har bättre koll.
Långt svar: Sök på forumet och bland Fotosidans artiklar.
Ännu längre svar: Din fotolärare bör inte hålla lektioner om sånt om han inte har bättre koll.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Men får jag använda dessa bilder jag tagit hur jag vill, alternativt sälja?
Samma lagar gäller för dessa bilder som för alla andra. Du kan tex sälja dina smygtagna konsertbilder till en tidning som skriver en recension av konserten. Men du kan (indirekt) råka i trubbel om du säljer bilderna till reklam för något annat än gruppen du avbildat.
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, något brott är det knappast. Du bryter mot konsertarrangörens hemmagjorda ordningsregler om du plåtar, men värre än så är det inte.
Däremot ska man vara noga med att göra precis som ordningsvakterna säger när de kommer och kör ut en. Vill de sno kameran från en ska man påpeka att de inte har rätt till det, men ändå lyda deras instruktioner.
Däremot ska man vara noga med att göra precis som ordningsvakterna säger när de kommer och kör ut en. Vill de sno kameran från en ska man påpeka att de inte har rätt till det, men ändå lyda deras instruktioner.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Nu är det ju en viss skillnad på att "bootlega" (antar att du menar avfilmning av en biografduk med inspelning av ljud samtidigt) jämfört med att stillbildsfotografera under ett uppträdande.
Avfilmningen i sig kan nog vara laglig (dvs. det är upp till arrangören att kasta ut dig) även om jag nu inte har kollat upp det, men att sedan sälja vidare kopiorna är en annan femma...
Avfilmningen i sig kan nog vara laglig (dvs. det är upp till arrangören att kasta ut dig) även om jag nu inte har kollat upp det, men att sedan sälja vidare kopiorna är en annan femma...
Saxdalen
Aktiv medlem
Det är inget "brott" att fota om du inte vet om det. Men om ex en vakt kommer å säger till dig att du inte får fota så är det bara snällt att lägga ner kameran.
OBS! De får INTE radera dina redan tagna bilder eller ta kamera i beslag. Kan endast göras med hjälp av Polis (som måste ha domstolsen med sig, eller kanske... åklagaren).
OBS! De får INTE radera dina redan tagna bilder eller ta kamera i beslag. Kan endast göras med hjälp av Polis (som måste ha domstolsen med sig, eller kanske... åklagaren).
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Robin Gyllander skrev:
Men väktare är ju rätt kända att inte ha någon hjärna....
Och man vill inte mopsa upp sig mot en 100 kilosklump på 2 meter.
Stämmer nog precis.Att hävda sin rätt leder sannolikt till mer problem än nödvändigt även om man har lagen på sin sida.
Thunderbird
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Men väktare är ju rätt kända att inte ha någon hjärna....
Och man vill inte mopsa upp sig mot en 100 kilosklump på 2 meter.
För detta ändamål har jag en litet minneskort som är fyllt med bilder på hundbajs och liknande. Detta är det kort som lämnas över vid eventuella hot.
/ E
RG
Avslutat medlemskap
Smart idéThunderbird skrev:
För detta ändamål har jag en litet minneskort som är fyllt med bilder på hundbajs och liknande. Detta är det kort som lämnas över vid eventuella hot.
/ E
Man kan annars ha bilder på smygbilder av väktare.
growingart.se
Aktiv medlem
Har din fotolärare sagt fler felaktiga saker?
henq
Aktiv medlem
Hur gör du detta rent praktiskt? Har du behövt använda idén?Thunderbird skrev:
alf109
Aktiv medlem
Det ni säger är att man i princip kan skita i alla fotoförbud som råder vid exempelvis vissa konserter. Jag tycker inte att det låter speciellt rimligt, skulle vara kul om någon som verkligen kan det juridiska runt detta gick in och skrev hur det verkligen är. Vad jag har förstått är det tillåtet att fotografera på allmän plats. Om platsen är privat kan arrangören sätta upp regler om han vill. Men om det inte går att beivra så är de ju tämligen meningslöst.
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Vad jag förstått av tidigare diskussioner här på fotosidan är det så att om arrangören, på privat område, förbjudit fotografering, kan arrangören avvisa dig om du bryter mot förbudet.