xandx skrev:
Okej men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Även om jag tar jpg bilder så måste jag in i PS och korrigera level, beskära osv..
Nej, nej, jobbar man i Rawshooter Premium gör man allt det där blixtsnabbt i den utan att blanda in Photoshop.
Jag kommer ofta hem med cirka 100 RAW bilder från fotbollsmatch och då gör jag så här:
Jag ställer in dom globala "Processing Parameters" på första bilden.
Dom parametrar man kan ställa in där är bl.a.:
Exponeringsjustering
Skuggkontrast
Färgmättnad
Skärpa
Detaljskärpa ställd mot brusreducering
Färgbrusreducering
Hot pixelborttagning
När man gjort det gäller det som grundvärde för alla dom 100 bilderna som grundinställning för det ISO värde som bilderna är fotade med. Ändrar man ISO-inställning måste motsvarande göras i tabellen för det nya ISO-värdet.
När det är klart kan man omedelbart titta på alla bilderna med justerade värden i 1:1 och ta bort alla dom bilder som inte skall vara med.
Vitbalansen kan blixtsnabbt justeras automatiskt i varje bild genom att trycka på ALT+W.
Om man t.ex. vill öka "Vibrance" (smart färgmättnadsjustering) på alla 100 bilderna kan man trycka på CTRL+C (kopiera) och sedan på CTRL+A (alla) och CTRL+V (skriv in) så överförs alla dessa inställningar automatiskt till dom 100 bilderna.
Nu är det dags att beskära och rätta upp dom bilder som skall användas. Det gör man med en färdig mall, i mitt fall med en WEB-mall. Storleksjusteringen av bilden sker automatiskt om man prickat för det.
Nu använder jag en ny specialfunktion i Rawshooter Premium "tillverka PROOFS i JPG-WEB-format i lämplig kvalitet".
Jag aktiverar alla dom bilder som skall in på Websida och trycker på Proofsknappen och ett 5 till 20-tal sekunder senare är dom utvalda bilderna JPG-tillverkade med alla gjorda inställningar och med gjorda beskärningar och upprättningar. Jag behöver aldrig gå in i Photoshop och göra funktionsmakron och editeringar.
Det är bara ett problem, Adobe har insett hur bra Rawshootern är och har köpt den, så nu kan inga nytillkommande köpa den utan man får vänta på Adobes Lightroom som man får hoppas byggs med Rawshooterns förnäma arbetsflöde som bas.
Det är bara vi lyckliga, som hade turen att köpa Rawshooter Premium innan Adobe köpte den och utvecklingsteamet och satte stopp, som kan använda den.
Men du kan gratis hämta hem och använda Rawshooter Essentials, men där fattas bl.a beskärnings-, upprättnings- och proofsfunktionerna.