Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Jpeg eller Raw

Arleklint skrev:
Tydligen ger forum stora missförstånd.

Det jag säger är att jag vill göra bilden i kameran och att det för mig vore fusk att behöva göra bilden klar i PS.

Kan det vara svårt att förstå?

Om jag vill lära mig D2X så som jag tidigare lärt mig diverse olika filmer är det min sak att vilja göra det för att slippa datorjobb.

Kan det accepteras, eller skall jag hånas?

Jag är inte ute efter att håna någon, inte dig Janne, inte någon annan som fotograferar i jpeg heller. Det finns gott om skäl att fotografera i jpeg. Jag gör det själv då och då.

Men jag försöker förklara för dig att om du tror att du kan förstå exakt hur din kamera kommer att göra om den scen du har framför dig till en färdig jpeg, då har du inte förstått hur en digital kamera fungerar.

Det fungerar inte på samma sätt som med diafilmer, kamerans inbyggda automatik träder in och gör en utvärdering av det motiv som fotograferats och anpassar konverteringen till jpg därefter. Det är som om du skulle ha olika filmer i kameran efterhand som scenen framför kameran ändras.

Och då kan du kanske förstå varför jag säger att om du håller så hårt fast vid dina »diaideal«, då skulle du behöva gå över till att fotografera i råformat och göra konverteringen med en fast inställning. Det är det enda sättet som en digitalkamera kan fungera som en diafilm.

Jag tycker inte det är att håna dig. Sedan kan jag vara oense med dig om detta om att fuska genom att bearbeta bilden i Photoshop.

Stefan
 
Jag kan lära mig hur min D2x bygger jpg i de bilder jag oftast gör. Jag har min stil.

Det är klart, att när jag börjar fota bundna nunnor, så tar jag det säkra före det osäkra.
 
Det är bara att acceptera faktum!

Jag tror inte det spelar någon roll om vad någon säger till Janne om detta ämne.
Lika mycket som att tex Kim skulle kunna erkänna en Nikon kamera bättre på någon punkt.Lika mycket som Mikael skulle säga att Canon är bättre än Nikon på ngt förutom att ha den till sänke till en båt.

Det jag frågade om du haft bilder tryckta i tidningar etc det var för att jag undrar om du upplever att du fick trycket på bilden så bra som det såg ut?Vilken storlek var det uppslag, a4 ?
För jag upplever jpg bilder sämre i tryck i a4 storlek bla jämfört med dia eller tiff fil.
Men jag tänker inte försöka omvända dig i detta ämne eller i histogramm köret.För min del får du gärna fortsätta tillverka diabilder med din D2x med jpg o utan dator.
 
Det där om Canon var orättvist, då har du inte läst mina senaste svar om problematiken med Nikon o vidvinkel zoomar och CA , eller att 1DSMK2 har bättre brusegenskaper på högre iso.
Men den är fortfarande tung som ett sänke
Tjo hopp
Mikael
 
Alla ni som av olika anledningar upprörs av detta forum kanhända borde inse att det är många som lär sig mycket av det som sägs här; även tjafset.
 
Re: Det är bara att acceptera faktum!

snap skrev:
Jag tror inte det spelar någon roll om vad någon säger till Janne om detta ämne.
Lika mycket som att tex Kim skulle kunna erkänna en Nikon kamera bättre på någon punkt.Lika mycket som Mikael skulle säga att Canon är bättre än Nikon på ngt förutom att ha den till sänke till en båt.

Det jag frågade om du haft bilder tryckta i tidningar etc det var för att jag undrar om du upplever att du fick trycket på bilden så bra som det såg ut?Vilken storlek var det uppslag, a4 ?
För jag upplever jpg bilder sämre i tryck i a4 storlek bla jämfört med dia eller tiff fil.
Men jag tänker inte försöka omvända dig i detta ämne eller i histogramm köret.För min del får du gärna fortsätta tillverka diabilder med din D2x med jpg o utan dator.

Jag tror inte du förstått vad jag sagt.

Jag VET! att Raw ger alla möjliga fördelar. Det har jag sagt. Jag väljer ändå att fota jpg för att jag anser att jag i D2X kan göra det tillräckligt bra och för att jag vill göra min bild i kameran.

Jag blir lite irriterad när folk argumenterar mot hur jag vill jobba. Någon skillnad i kunskap om RAW/jpg-formaten finns ju inte.
 
Arleklint skrev:
Jag kan lära mig hur min D2x bygger jpg i de bilder jag oftast gör. Jag har min stil.

Det är jag övertygad om att du kan göra. Testa och testa om och om igen, ändra en liten parameter i taget i dina bilder och håll på så ett bra tag. Då har du kanske sett hur bilderna byggs upp.

Jag försöker inte ändra på ditt sätt att arbeta eller dina ideal, jag försöker förklara för dig att utifrån det du har uttryckt här i denna tråd och många andra, så skulle du nå närmare fram till det idealet genom att fotografera i råformat. Då slipper du all denna automatik som ändrar dina bilder på ett sätt som i praktiken är omöjligt att lära sig.

Jag menar inte heller att du ska utnyttja de möjligheter som rå ger, om du nu anser detta som ett fuskande. Ställ in råkonverteraren på ett enda sätt och använd alltid samma metod, det är det enda sättet att komma fram till en dialiknande fotograferingsmetod med en digitalkamera.

Med vänlig hälsning/Stefan
 
Jag måste medge att du håller en rak linje i dina tankar om din fotografering sedan så kanske det inte är alla som tycker som du gör men för min del så kör på om du trivs med ditt sätt o tycker du får ut ett bra resultat.
Jag har inte försökt övertala dig ifråga om ditt sätt att jobba jag skrev bara vad jag tycker.
Man kan ju lugnt säga att du håller igång fotosidan du borde få pröjs för det.
 
Jag anser likt Janne att anledning till att jämt fota RAW är små. Jag kan förstå argumentet med att ha det som en försäkring men att JPEG förstör såpass mycket kan jag inte hålla med om.

Plus att den tid RAW tar att är lite segt. Att fota RAW och sedan bara snabbkonvertera den förtar ju lite av idén.

JPEG i maxkvalité, alltså 12 på skalan är väldigt detaljrik. Det var också någon som sade att man får bättre lågdagerteckning, tyvärr så funkar det inte så. Man har oftast bara användning för de 16 bitarna vid behandlingen, bilden slutar nästan alltid vid 8 bitar ändå. Så något bättre dynamiskt omfång gäller inte i det fallet.

Men jag kan förstå om man vill fota RAW-jämt, jag är själv kvalitéts¤¤¤.
 
Skurmedel skrev:
Jag anser likt Janne att anledning till att jämt fota RAW är små. Jag kan förstå argumentet med att ha det som en försäkring men att JPEG förstör såpass mycket kan jag inte hålla med om.

Plus att den tid RAW tar att är lite segt. Att fota RAW och sedan bara snabbkonvertera den förtar ju lite av idén.

JPEG i maxkvalité, alltså 12 på skalan är väldigt detaljrik. Det var också någon som sade att man får bättre lågdagerteckning, tyvärr så funkar det inte så. Man har oftast bara användning för de 16 bitarna vid behandlingen, bilden slutar nästan alltid vid 8 bitar ändå. Så något bättre dynamiskt omfång gäller inte i det fallet.

Men jag kan förstå om man vill fota RAW-jämt, jag är själv kvalitéts¤¤¤.


Då föreslår jag dig läsa detta så kanske du kommer på andra tankar.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-raw-files.shtml
Vänligen Mikael
 
Skulle det vara ett svar på det dynamiska "omfånget" eller, för i övrigt tar han inte upp något som vi inte redan konstaterat här.

Om jag vill ha bäst kvalité langar jag upp min F75 eller Minolta, det är mitt slutgiltiga svar på frågan om bildkvalité.
 
Bilderna är jättesnygga, men vad har dessa 2 bilder med diskussionen att göra.
De ser mycket bra ut.
Mikael
 
David: Jag tror inte det, för alla bilder slutar i 8 bitar.

Behandligen av bilden till jpg gör D2x själv med 16 bitar hela vägen, precis som du gör i PS innan den blir 8
 
clavicl skrev:
Eh? 16 bitar jämfört med 8 är väl skäl nog att kasta jpeg åt helvete!?

Härregud.

Konstruktivt värre. Det är inget skäl alls, frågan är vart dina bilder hamnar i slutändan. Och om de hamnar på t.ex webben där mina digitalfoton antagligen huvudsakligen hamnar kan man ju använda sig av ditt uttryck och kasta 16-bitar åt helvete.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.