macrobild
Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Jo jag fotar på diavis genom att anpassa mig till D2X så som jag anpassat mig till Velvia och 100 VS..
Visst gör jag visst PS jobb! Fotosidan tillåter inte att lägga upp fullstora bilder från D2X, då måste jag skala ner dom. Nerskalningen gör att jag måste skärpa upp med oskarpa masken.
Men...
Jag gör inte bilder i kameran med utgångspunkten att de skall göras klara i PS. Jag gör bilder i kameran med kunskap om hur D2X beter sig.
Vill ni tillåta mig att jobba så känns det bra för mig.
Efter att läst 30 spännande sidor så undrar jag hur du Janne kan påstå att du styr din fotografering mer och får i kameran ett av dig bestämt resultat ?
Eller har jag missuppfattat dig?
En digitalkamera kan inte jmf med diabildstagning, förutom exponeringen. Efter att du har valt exponering gör alltså kameran ett stort arbete åt dig genom evaluering av motivet och bilduppbyggnad . Motivet evalueras mot ett antal förprogrammerade värden. Kontrastförhållanden, svartpunkt,vitpunkt mäts upp. Nikon D2x har värden inlagda som motsvarar ca 300000 bilder
Skall du ha full kontroll skall du därför välja att fotografera i raw. Exponera bilden så rätt som möjligt. Därefter kan du själv välja hur bilden skall se ut, välja vilken kurva som du vill ha i din specifika bild. Allt från en linjär eller förprogrammerad till att lägga en egen kurva som bestämmer hur den bilden skall se ut.
Fördelen är också att i en raw bild finns det information som rawkonverterare i en dator kan räkna fram mer sofistikerat och bättre än den lilla prosessor som finns i kameran
Du kan därför , beroende på kamerans oförmåga till uppräkning/interpolering och inbyggda skärpning få mer detaljer ut från en rawfil som hanteras av exv Photoshop eller annan rawfilsuppräkning.
Du tror mao att du styr din fotografering genom hänvisa till ditt exponeringsförfarande. Tvärtom kamerans förprogramerade tonkurvor styr din bilds framtagande mer än om du fotograferar i raw där du själv bestämmer över bilden.
Nu har D2x utmärkta tonkurvor och färgegenskaper , direkt från kameran, kanske de bästa av alla kameror vad det gäller en färdig jpg bild.
Men varför inte kosta på dig en kurs, Stefan Olsson ger utmärkta sådana. Då kommer du till fullo kunna utnyttja din kamera och dess fantastiska egenskaper. Vad det innebär att arbeta i flera bitar än 8 och den klara fördelen vid färgkorrigering, och att du själv faktiskt bestämmer mer över framkallandet av din tagna bild
Mvh Mikael
Senast ändrad: