Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte heller du har någon anledning att ha dåligt samvete, du har på intet sätt varit värre än någon annan.
 
EKA skrev:
Bättre då att spara bilden i psd medan man arbetar med den, då har man kvar alla inställningar, om man nu jobbar i PS och använder lager...

Numera stöder TIFF i Photoshop också lager, så skillnaden mellan TIFF och psd har blivit mycket mindre.

MVH/Stefan
 
Estethia skrev:
jag kunde dock helt klart låtit bli att brusa upp. ;o)
skulle följt mitt eget råd jag brukar ge.
"ta en paus, gå å drick en kopp te".
Men jag tycker att engagemang i skrivandet är väldigt trevligt, ofta överskuggar engagemangets glöd och entusiasm det negativa som kan uppkomma.
Jag tycker inte alls att du har misskött dig på något sätt.
 
leffep skrev:
Har följt denna tråd med stort intresse. Janne, jag tycker att du fotar väldigt fina bilder, men jag förstår inte varför du inte kan köra med RAW, och ändå göra färdigt bilden i kameran. Den enda skillnaden är ju att bildfilen innehåller mer detaljer. Sedan är det upp till dig efteråt om du vill utnyttja det. Kanske du vid ett senare tillfälle vill plocka fram bildfilen och greja lite mer med den, om intresse finns.
Du måste troligen använda datorn i alla fall med jpeg också, lite skärpa o.dyl.
Jag blandar själv mellan jpeg o RAW, beroende på situation. Men jag ändrar inte mitt tänk med exponeringen, och min "kamera känner jag".

/ Leif

Att jag inte fotar RAW beror på just det jag sagt många gånger. Kameran är mitt verktyg, inte datorn. D2X är kanon i att bygga jpg

Någon skrev att jag debatterade "Janne mot världen"... Må så vara om det är så.

Jag tror inte det är så,.
Dels vill jag i denna tråd bara beskriva hur jag vill jobba.
Dels är många förblindade av teknik och ser inte bilderna.

Jag önskar ni tillåter mig fortsätta fota jpg.
Jag tror mina bilder funkar trots allt.
 
Arleklint skrev:
Att jag inte fotar RAW beror på just det jag sagt många gånger. Kameran är mitt verktyg, inte datorn. D2X är kanon i att bygga jpg

Någon skrev att jag debatterade "Janne mot världen"... Må så vara om det är så.

Jag tror inte det är så,.
Dels vill jag i denna tråd bara beskriva hur jag vill jobba.
Dels är många förblindade av teknik och ser inte bilderna.

Jag önskar ni tillåter mig fortsätta fota jpg.
Jag tror mina bilder funkar trots allt.

Det jag är fundersam över är, gör du ingenting i datorn med bilderna? Aldrig skärpning t.ex.?
Inget fel i det i så fall. Jag är bara intresserad, eftersom du säger att du fotar på dia vis.
 
Arleklint skrev:
...
Jag önskar ni tillåter mig fortsätta fota jpg.
Jag tror mina bilder funkar trots allt.
Liksom jag önskar att de som fotar JPEG inte håller på med kritik av de som fotar RAW.

Så länge där finns ömsesidig tolerans tror jag ingen missunnar dig att fota JPEG. Tyvärr finns det alltid en tendens från människor att se ner på andras val för att på det sättet försvara sitt eget.

Det bästa är om var och en provar vilka tekniker som passar för honom/henne istället för att bry sig så mycket om vad andra tycker. Jag har gjort ett val som passar mig och "couldn't care less" vad du eller andra gör, detta utan att för den skull se ner på era val. Det finns mer än ett rätt sätt att göra saker på.
 
Anders Östberg skrev:
Liksom jag önskar att de som fotar JPEG inte håller på med kritik av de som fotar RAW.

Så länge där finns ömsesidig tolerans tror jag ingen missunnar dig att fota JPEG. Tyvärr finns det alltid en tendens från människor att se ner på andras val för att på det sättet försvara sitt eget.

Det bästa är om var och en provar vilka tekniker som passar för honom/henne istället för att bry sig så mycket om vad andra tycker. Jag har gjort ett val som passar mig och "couldn't care less" vad du eller andra gör, detta utan att för den skull se ner på era val. Det finns mer än ett rätt sätt att göra saker på.

Skulle ju vara jättetrevligt om folk som fotar raw respekterade de som fotar jepg också. Det har de inte gjort i den här tråden tyvärr. Innan folk skriver inlägg kanske de borde läsa vad topicen är...
 
tack alla ni som inte tagit illa upp av mina ord!
jag ska nog försöka ta mig ut i solen idag istället för att sitta här och skriva nåt dumt. ;o)

ha en härlig dag allihopa!
 
Jag fotar nästan enbart raw+jpeg basic med min Nikon D70. Kameran är tillräcklig snabb och jag märker ingen direkt skillnad, även minneskorten är tillräckligt stora så man kan plåta så många bilder som man vill.

Ska jag ge bort bilder så får de jpeg basic medan jag som fotograf har kvar originalet i rawformat.

Enda nackdelen jag känner finns nu är det lite udda formatet som kräver specialprogramvara och att överföringen av bilder till datorn tar ganska lång tid.
 
MartinB skrev:
Skulle ju vara jättetrevligt om folk som fotar raw respekterade de som fotar jepg också. Det har de inte gjort i den här tråden tyvärr. Innan folk skriver inlägg kanske de borde läsa vad topicen är...
Jag håller förstås med, det är lika goda kålsupare på båda sidor.

Vad gäller stickspår i en diskussion så kan de ofta tillföra bra information, så länge de inte helt tar över diskussionen.

Men hoppsan, nu startade du visst en sidodiskussion om de som inte håller sig till ämnet... ;-)
 
Eftersom jag själv är något okunnig på området, så tycker jag att det är mycket bra att var och en försvarar sitt val av teknik, och att den också ifrågasätts av andra. Det är mycket lärorikt, och själv har jag lärt mig en hel del på just den här tråden.
Det är också nyttigt att behöva formulera och försvara sin åsikt.
Att avvika till ett sidospår är inte heller helt fel, eftersom ett sidospår kan belysa huvudspåret.
 
Eftersom det nu är belagt att sidospår kan vara bra så föreslår jag att vi inte är så känsliga för vad som kan upplevas som personliga påhopp.
För min del så har jag inte medvetet velat klanka ner på någon person. Däremot anser jag att saker som vissa människor gör är mindre kloka.
Det gör inte människorna som gör det mindre kloka; bara det dom gör.
Jag tycker inte att jag är dum, fast jag gjort massor av dumheter i mitt liv.
Är det någon som förstår vad jag menar??
 
Varför köpa proffskameror o ej använda maximala prestandan?

Varför köpa proffskameror när man inte använder fulla prestandan.Jag tror mera på att man behöver anpassa utrustningen runt om genom snabbare datorer samt mera minnen samt externa hårddiskar.
Om man tex plåtar mängder med bilder o behöver kunna välja ut vilka bilder man ska jobba med så kan man köra både små jpg samt raw för att lätt kunna se vilka man ska välja ut.

Det ska nog mycke till för att sumpa en bild totalt genom att plåta jpg med dessa kameror med deras utmärkta exponeringsmätare.Däremot på dia tiden hände det väl att man sumpade någon bild.
Jag tror inte mängden bilder är viktig utan att bilderna sitter o finns det någon kund som är vaken efter tusentals bilder?
Det är väl kanske det som är största problemet att folk trycker av för mycket o sedan får dra ett åsnelass pga mängden bilder som måste gås igenom.
Använd kamerornas hjälpmedel såsom histogram som Janne förspråkar o glöm inte att kameran är ett redskap som du styr.
 
leffep skrev:
Det jag är fundersam över är, gör du ingenting i datorn med bilderna? Aldrig skärpning t.ex.?
Inget fel i det i så fall. Jag är bara intresserad, eftersom du säger att du fotar på dia vis.

Jo jag fotar på diavis genom att anpassa mig till D2X så som jag anpassat mig till Velvia och 100 VS..

Visst gör jag visst PS jobb! Fotosidan tillåter inte att lägga upp fullstora bilder från D2X, då måste jag skala ner dom. Nerskalningen gör att jag måste skärpa upp med oskarpa masken.

Men...

Jag gör inte bilder i kameran med utgångspunkten att de skall göras klara i PS. Jag gör bilder i kameran med kunskap om hur D2X beter sig.

Vill ni tillåta mig att jobba så känns det bra för mig.
 
Arleklint skrev:
Jo jag fotar på diavis genom att anpassa mig till D2X så som jag anpassat mig till Velvia och 100 VS..

Visst gör jag visst PS jobb! Fotosidan tillåter inte att lägga upp fullstora bilder från D2X, då måste jag skala ner dom. Nerskalningen gör att jag måste skärpa upp med oskarpa masken.

Men...

Jag gör inte bilder i kameran med utgångspunkten att de skall göras klara i PS. Jag gör bilder i kameran med kunskap om hur D2X beter sig.

Vill ni tillåta mig att jobba så känns det bra för mig.
Inga problem med det. Jag var bara nyfiken.
 
Re: Varför köpa proffskameror o ej använda maximala prestandan?

snap skrev:

Om man tex plåtar mängder med bilder o behöver kunna välja ut vilka bilder man ska jobba med så kan man köra både små jpg samt raw för att lätt kunna se vilka man ska välja ut.
Jag förstår inte vad man skall med små jpg till. I nyaste Zoombrowsern 5.2.1 har man ALLA möjligheter att se RAW-bilderna från tumnagelstora till helsida med musklick och det jättesnabbt. Du kan jämföra 2, 3 eller 4 bilder samtidigt och t.o.m. synkzooma dom för att t ex. upptäcka skillnad i rörelseoskärpa eller uttryck.

Jag kommer ofta hem med en 80-100 fotbollsbilder tagna i RAW som snabbt skall minimeras till cirka 15-20 och det gör man jättesnabbt i ZB. Sedan är ZB´s Raw image process bättre än CS, Rawshooter och DPP att snabbt konvertera till JPG8 eller TIFF16. Som jag skrivit i en annan länk, Canonägare, gå inte över ån efter vatten, nya 5.2.1 ZB är bra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.