Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
tias83 skrev:
Faktum är ju att korrigeringar alltid har gjorts inom foto. Nu görs dessa i datorn istället för i mörkrummet, varför då försöka hävda att man är bättre fotograf för att man endast förlitar sig på kamerans egna funktionalitet?

Att fotografera i RAW innebär att man inte vill lämna bort sin möjlighet till bildpåverkan. Du kan ta fram bättre redigerade bilder med en redigerad RAW än en JPEG.

Om du har 3 godisar och äter upp 1 (du får då JPEG) då kan du ju inte få 3 godisar tillbaks. En saknas och kan därmed inte ersättas med samma.

Samma regel gäller inom bildredigeringens- och fotovärlden.

Det jag sagt är att JAG inte känner mig som an fotograf om jag skall bygga bilden klar i dator. Jag accepterar att jobba i mörkrum, för då jobbar jag med ljus. I datorn gör jag inte det.

Datorjobb för att göra bilder är ute för mig.

Jag accepterar att andra jobbar i datorn, men vill på samma sätt accepteras för mitt möjligen mer "renläriga" foto
 
dumbo skrev:
Jag kommer inte att tycka att RAW-fotografer är minder fotografer oavsett om du så länkar till en miljon JPEG-bilder Janne.

Ytterst fånigt att länka till dessa bilder som vi ändå inte kan bedömma p.g.a. dess storlek!

//Larsa
 
Arleklint skrev:
Det jag sagt är att JAG inte känner mig som an fotograf om jag skall bygga bilden klar i dator. Jag accepterar att jobba i mörkrum, för då jobbar jag med ljus. I Datorn gör jag inte det.

Datorjobb för att göra bilder är ute för mig.

Jag accepterar att andra jobbar i datorn, men vill på samma sätt accepteras för mitt möjligen mer "renläriga" foto

Faktum är att du i bildredigeringsprogram kan just hantera de saker som man kan göra i ett mörkrum. (även om du kan göra betydligt mer) I bildredigeringsprogram arbetar du med ljuskanaler, Röd, grön och blå. Dessa kan man påverka genom filter i mörkrummet. Kontrast styr du i mörkrummet med papperstyp och hur du belyser pappret.

Många saker är helt enkelt lika bara det att processen är en annan. Det är det som skiljer den digitala världen från den kemiska. Då diskussionen förs i en tråd som handlar om den digitala världen förutsätter jag ändå att man ska rekommendera det alternativ som ändå är bäst. Vilket inte är JPEG utan är RAW. (kvalitetsmässigt)
 
tias83 skrev:
Faktum är att du i bildredigeringsprogram kan just hantera de saker som man kan göra i ett mörkrum. (även om du kan göra betydligt mer) I bildredigeringsprogram arbetar du med ljuskanaler, Röd, grön och blå. Dessa kan man påverka genom filter i mörkrummet. Kontrast styr du i mörkrummet med papperstyp och hur du belyser pappret.

Många saker är helt enkelt lika bara det att processen är en annan. Det är det som skiljer den digitala världen från den kemiska. Då diskussionen förs i en tråd som handlar om den digitala världen förutsätter jag ändå att man ska rekommendera det alternativ som ändå är bäst. Vilket inte är JPEG utan är RAW. (kvalitetsmässigt)

Jag vet allt detta, men fortfarande är det så att jag inte VILL arbeta i datorer.

Snälla! Låt mig slippa utan att bli hånad eller övertalad.
 
Från det ena till det andra. Ganska konstigt att denna tråd fortsätter att kila iväg i sidantal. Trots att all info finns, alla åsikter är ventilerade.

Det finns helt enkelt flera olika typer av människor.

Sådana som vill ha koll på allt
Sådana som vill kunna styra vissa saker
Sådana som vill kunna välja småsaker

och sådana som helt enkelt vill ha en digitalkamera precis som vilken kompaktkamera som helst.
 
Dumbo:

Vad hindrar att använda 2x8ND och reflexskärmar i kombination med blixt?

Vad gör att man avstår från sånt och gör bilden i PS?

Bekvämlighet eller annat?
 
Senast ändrad:
tias83 skrev:
Sådana som vill ha koll på allt
Sådana som vill kunna styra vissa saker
Sådana som vill kunna välja småsaker
Och så finns de sådana som vill styra hur andra ska plåta oxå...inte att förglömma.
 
Tack, nu får det räcka för mig. :)

(Svarar för att kunna kryssa ur bevakningen).
 
Arleklint skrev:
Visst går det att se tonomfång

Har Överhuvudtaget oerhört svårt för att tänka mig att man kan göra en tonomfångsbedömning så här, vill se det på papper...

För övrigt så är jag dock mycket inne på din linje Janne.

När DSLR-en dyker upp så ska jag testa. Det jag känner är att jag vill köra RAW vid glödlampsbelysning, älskar att fota i befintligt ljus & längtar efter min D7D med AS & en ljusstark optik.

Jag vill köra RAW (+ Jpeg) när jag är osäker, Jpeg när jag känner att jag har koll...

Hur det blir får vi se...

//Larsa som vågar erkänna att han inte alltid har full koll..
 
.Z. skrev:
Jag vill köra RAW (+ Jpeg) när jag är osäker, Jpeg när jag känner att jag har koll...
Jag gör så numera, nu när jag har en kamera som ger möjligheten att plåta i raw + jpg, att när hastigheten (tiden mellan exponeringarna) inte är viktigt så kör jag med raw + jpg.

I annat fall är det jpg som gäller, annars blir kameran för slö helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.