Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Då är alltså min svarta ölburk mot röd bakgrund ett fotografi då, trots att kurvan som jag använt är skapad i ett bildbehandlingsprogram (Nikon Capture) och sedan överförd till kameran?
HAde jag istället låtit kurvan vara kvar i NC och applicerat den där så hade det inte längre varit ett fotografi utan en målning/ett konstverk/ett missfoster.

Du får ursäkta, men det finns ingen som helst logik i det hela.

Nu snurrar du.

NC gav alla kurvor tydligen....

Vad tänkte du när du exponerade?
 
dumbo skrev:
Att fota JPEG är inte heller att vara säker på hur man ska exponera. Man kan vara precis lika värdelös på att exponera om man fotar JPEG.


Men gör du fel i exponeringen på en JPG är du körd!
Fotar du JPG måste du veta vad du gör.

Vet du vad du gör så kan du skapa samma resultat som RAW. utan att behöva jobba i datorn.

Smidigt va ;)
 
Arleklint skrev:
Nu snurrar du.

NC gav alla kurvor tydligen....

Vad tänkte du när du exponerade?

Kurvan är "tillverkad" i NC ja, men uppladdad till kameran. Alltså sker konverteringen till JPEG i kamran. Alltså är det ett fotografi, allt enl. din egen definition.


Arleklint skrev:
Men gör du fel i exponeringen på en JPG är du körd!

Exponerar man fel med RAW så får man mer brus i skuggorna eller förlorade högdagrar.

Det du vägrar inse (jag förstår inte hur svårt det kan vara att förstå) är att man (jag iaf) är precis lika mån om att exponera rätt med RAW, men av en helt annan anledning än du.
 
Arleklint skrev:
Vet du vad du gör så kan du skapa samma resultat som RAW. utan att behöva jobba i datorn.

Smidigt va ;)

Nej, det är ju det som inte går. Du kan inte lätta upp skuggor i samma mån tex. (vilket du inte kan med RAW heller om du mäter fel och underexponerar så att skuggorna faller utanför det dynamiska omfånget).
 
Arleklint skrev:
Men gör du fel i exponeringen på en JPG är du körd!

Just därför är det väl ganska så onödigt att fota i jpeg enligt min mening...

Arleklint skrev:
Fotar du JPG måste du veta vad du gör.

Jag är övertygad om att var och en gör så gott de kan när de fotar, tycker bara att det är synd att en bild kanske blir sabbad pga att man valt ett filformat som inte tål efterbehandlig lika bra som ett annat.


Det här pratet om att mörkrumsarbete är mer äkta än PS arbete tycker jag e strunt.
Mörkrum/PS är i mina ögon samma sak - olika tekniker bara.
Visst finns det en bra mycket högre charmfaktor på mörkrumsarbete, men det tycker jag inte hör hit - den slutliga kopian e det som räknas.
Visst en print kan inte mäta sig med en schysst fiberkopia, men nog rör mörkrum/PS sig om samma sak allt och det är förädling.
 
Men om jag vill använda olika "film" för olika motiv?

Har D2X läge för svartvitt förresten?
Det har inte min D70 iaf. Jag kan alltså inte ta svartvita fotografier utan det blir svartvita missfoster istället.
 
Arleklint skrev:
Men gör du fel i exponeringen på en JPG är du körd!

Bull! det finns mycket man kan göra med en "misslyckad" jpeg

Arleklint skrev:
Vet du vad du gör så kan du skapa samma resultat som RAW. utan att behöva jobba i datorn.

Men aldrig med samma datamängd. Du har kastat bort en massa. En massa som du kanske inte "behöver" idag, men kanske en vacker dag.

Att dessutom omvandla jpg till tiff e ju så sjukt så det borde ges en egen tråd. Det e ju nästan som att interpolera bilderna till fler pixlar i efterhand. Det e ju närmast missbruk av din fina utrustning. Men e du nöjd så...

Jag e så gammal så jag minns när .gif var ett sjusärdeles trevligt format. De skrivare man hade råd med på den tiden presterade ändå inte bättre. E jag lycklig över min .gif samling idag? Nä, inte särskilt.
 
ZoMbiE skrev:
Jag är övertygad om att var och en gör så gott de kan när de fotar, tycker bara att det är synd att en bild kanske blir sabbad pga att man valt ett filformat som inte tål efterbehandlig lika bra som ett annat.

Vaddå efterbehandling.
Fotar vi, eller ritar vi i datorn?
 
Arleklint skrev:
Se sporten och utmaningen i att lära sig fotografi!

Tycker jag kan en hel del om fotografi, men tack för tipset :)

Nu vill jag bara leverera så bra slutresultat som möjligt, tycker det vore nonchalant mot uppdragsgivaren att välja ett filformat som inte ger den absolut bästa slutkvalitet som ens utrustning kan leverera.

Vad skulle du välja inför ett uppdrag - polaroid eller film t.ex.
Tror att ditt val rätt snabbt skulle falla på film.
-jpeg är väl den digitala motsvarigheten till polaroider ;)
 
ZoMbiE skrev:
Tycker jag kan en hel del om fotografi, men tack för tipset :)

Nu vill jag bara leverera så bra slutresultat som möjligt, tycker det vore nonchalant mot uppdragsgivaren att välja ett filformat som inte ger den absolut bästa slutkvalitet som ens utrustning kan leverera.

Vad skulle du välja inför ett uppdrag - polaroid eller film t.ex.
Tror att ditt val rätt snabbt skulle falla på film.
-jpeg är väl den digitala motsvarigheten till polaroider ;)

Jag litar på min förmåga att kunna göra bilderna rätt i jpg.

Jag kan länka siter med rockmusik i jpg om du vill.

http://www.whythehell.net

Alla bilder utom tre är mina
 
Väljer jag 100VS i stället för Velvia så ritar jag lika lite som om jag ställer om färg i kameran. Jag vet vad jag gör.
 
Arleklint skrev:
Väljer jag 100VS i stället för Velvia så ritar jag lika lite som om jag ställer om färg i kameran. Jag vet vad jag gör.

Om vi säger Velvia och TriX då?

Eller hade D2X svartvitt läge?
Jag har inte lyckats hitta något om att den skulle ha det, men jag har inte nån manual att tillgå. Det skulle vara intressant att veta eftersom du ju lagt upp svartvita bilder tagna med D2X här på fotosidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.