Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vem fotar jpeg och varför?
- Trådstartare MartinB
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
pareli skrev:
Jag vill göra bra bilder, för då kan jag kalla mig fotograf... :-]
Skall jag vara tydlig så anser jag att datorjobb med bilder frångår fotografi.
Det man gör i ps handlar om att rita och trixa till grejjer som man misslyckats med i fotoögonblicket.
Ta fram blixtar, reflexskärmar och allt vad ni vill, men gör foto. Bygg inte datakonst.
pareli
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det man gör i ps handlar om att rita och trixa till grejjer som man misslyckats med i fotoögenblicket.
Ta fram blixtar, reflexskärmar och allt vad ni vill, men gör foto. Bygg inte datakonst.
Och den analoga kopian? Är det fotografi?
pareli
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Nopp! De jobbar med ljus. Det är ok.
Det du ser på datorskärmen är också ljus... :-]
Som sedan kan exponeras på ett fotopapper och ge en kopia...
pareli
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Men du förändrar inte bilden men hjälp av ljus.
Jomen, man kan exempelvis förändra exponeringen från negativet till kopian med hjälp av ljus.
Arleklint
Aktiv medlem
pareli skrev:
Jomen, man kan exempelvis förändra exponeringen från negativet till kopian med hjälp av ljus.
Du tar i om du översätter det till digitalt. RAW -> jpg
KGS
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Trams Janne, det du gör är att låta din kamera göra datajobbet. Att omvandla informationen som kameran tar in vid fotoögonblicket till jpeg är mer databehandling än raw, dessutom har du mindre information kvar än vad din kamera egentligen kan ge dej. Dumt.
Att databehandlingen dessutom sker i en sämre dator än den du har på skrivbordet gör inte saken bättre.
Själv fotar jag jpeg för att det tar såååå lång tid mellan exponeringarna annars. Om så inte vore fallet skulle jag alltid fota raw.
pareli
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Du tar i
Nja. Jag tycker att fotografiet skapas i kopieringen (analog eller digital). Alltså: kopian är originalet!
Utifrån en exponering kan ett oändligt antal original skapas...
pareli
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Trams Janne, det du gör är att låta din kamera göra datajobbet. Att omvandla informationen som kameran tar in vid fotoögonblicket till jpeg är mer databehandling än raw, dessutom har du mindre information kvar än vad din kamera egentligen kan ge dej. Dumt.
Att databehandlingen dessutom sker i en sämre dator än den du har på skrivbordet gör inte saken bättre.
Själv fotar jag jpeg för att det tar såååå lång tid mellan exponeringarna annars. Om så inte vore fallet skulle jag alltid fota raw.
Intressant synpunkt. Jannes kamera är faktiskt en dator!
dumbo
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Nopp! De jobbar med ljus. Det är ok.
Så om man "jobbar med ljus" så kan man förvanska bilden till oigenkänlighet och fortfarande kalla sig fotograf?
Arleklint
Aktiv medlem
pareli skrev:
Intressant synpunkt. Jannes kamera är faktiskt en dator!
Misstolkning i absurdum!
Jag vill inte jobba i datorer! Jag vill jobba i kameran och se kameran som en film!
pareli
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag påmindes just om dom fjantiga mac versus pc-diskussionerna för några år sen.
alla blir salig på sin tro.
kan vi återgå till trådämnet snart?
Vi är mitt i ämnet och diskuterar det för fullt!
KGS
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Misstolkning i absurdum!
Jag vill inte jobba i datorer! Jag vill jobba i kameran och se kameran som en film!
Du kan se din kamera som vad du vill, men en dator är det... en mycket avancerad sådan, fast du väljer att köra den på halvfart. Men e du nöjd så e det bra så...
Arleklint
Aktiv medlem
Estethia skrev:
jag påmindes just om dom fjantiga mac versus pc-diskussionerna för några år sen.
alla blir salig på sin tro.
kan vi återgå till trådämnet snart?
Det är väl där vi är?