Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för god diskussion alla glada fotografer (helt oavsett definition). Det är arbetsdag för mig imorgon...
 
pareli skrev:
Jag vill göra bra bilder, för då kan jag kalla mig fotograf... :-]

Skall jag vara tydlig så anser jag att datorjobb med bilder frångår fotografi.

Det man gör i ps handlar om att rita och trixa till grejjer som man misslyckats med i fotoögonblicket.

Ta fram blixtar, reflexskärmar och allt vad ni vill, men gör foto. Bygg inte datakonst.
 
Då diskvalificerar du alltså alla som jobbar i mörkrum med förstoring från negativ som fotografer åxå.
 
Arleklint skrev:
Skall jag vara tydlig så anser jag att datorjobb med bilder frångår fotografi.

Det man gör i ps handlar om att rita och trixa till grejjer som man misslyckats med i fotoögenblicket.

Ta fram blixtar, reflexskärmar och allt vad ni vill, men gör foto. Bygg inte datakonst.

Och den analoga kopian? Är det fotografi?
 
Arleklint skrev:
Skall jag vara tydlig så anser jag att datorjobb med bilder frångår fotografi.

Trams Janne, det du gör är att låta din kamera göra datajobbet. Att omvandla informationen som kameran tar in vid fotoögonblicket till jpeg är mer databehandling än raw, dessutom har du mindre information kvar än vad din kamera egentligen kan ge dej. Dumt.

Att databehandlingen dessutom sker i en sämre dator än den du har på skrivbordet gör inte saken bättre.

Själv fotar jag jpeg för att det tar såååå lång tid mellan exponeringarna annars. Om så inte vore fallet skulle jag alltid fota raw.
 
Jag skiter i datorers prestanda. Jag vill spika min bild när jag trycker på "avtryckarknappen"

Detta oavsett prestanda på datorer eller algoritmer.
Jag vill inte göra min bild klar i en dator.
Jag vill se kameran som en film.
Jag vill ha den bild jag gjorde.
Jämför DIA
 
HDFS) (KGS skrev:
Trams Janne, det du gör är att låta din kamera göra datajobbet. Att omvandla informationen som kameran tar in vid fotoögonblicket till jpeg är mer databehandling än raw, dessutom har du mindre information kvar än vad din kamera egentligen kan ge dej. Dumt.

Att databehandlingen dessutom sker i en sämre dator än den du har på skrivbordet gör inte saken bättre.

Själv fotar jag jpeg för att det tar såååå lång tid mellan exponeringarna annars. Om så inte vore fallet skulle jag alltid fota raw.

Intressant synpunkt. Jannes kamera är faktiskt en dator!
 
jag påmindes just om dom fjantiga mac versus pc-diskussionerna för några år sen.

alla blir salig på sin tro.

kan vi återgå till trådämnet snart?
 
Arleklint skrev:
Misstolkning i absurdum!

Jag vill inte jobba i datorer! Jag vill jobba i kameran och se kameran som en film!

Du kan se din kamera som vad du vill, men en dator är det... en mycket avancerad sådan, fast du väljer att köra den på halvfart. Men e du nöjd så e det bra så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.