Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Brudklänning ett klassisk jpgproblem

ThomasC skrev:
...har den varit med i tidningen har man väl fått efterkorrigera histogramet....eftersom detaljtomma ytor faller utanför rastreringen...

Tc
nu skojar du väl med mig?
 
jag förstår om ingen längre känner lust att berätta för trådskaparen varför han/hon plåtar i jpg och varför.
 
Jag fotar jpg eftersom jag anser mig veta hur kameran skapar jpg och kan anpassa mig därefter.
Detta på samma sätt som jag tidigare anpassat mig till film av olika slag..

Varför fotar ni RAW?
 
Arleklint skrev:
Jag fotar jpg eftersom jag anser mig veta hur kameran skapar jpg och kan anpassa mig därefter.

Varföär fotar ni RAW?

Jag fotade RAW för att få möjlighet att använda fler färger och bättre skärpa, om jag tycker att bilden kräver det...
Emulsion ger ännu fler färger och sämre skärpa. Det passar mig.
 
Arleklint skrev:
Jag fotar jpg eftersom jag anser mig veta hur kameran skapar jpg och kan anpassa mig därefter.
Detta på samma sätt som jag tidigare anpassat mig till film av olika slag..

Varför fotar ni RAW?


För att vi insett dess fördelar........
 
Estethia skrev:
för mig är en råfil ett oskrivet blad.
man kan göra precis vad man vill med det (men något måste man göra) i efterhand eftersom filen är nästan nollställd (ingen vitbalans o dyl).
en jpg måste man forma med inställningarna som finns i kameran och får därefter en färdig bild.
Christel, jag har inte så stora digitala erfarenheter, eftersom jag har precis köpt en D70s, men jag får alldeles utmärkta bilder med RAW, som jag vid behov kan justera på ett mycket bättre sätt än en JPEG-bild (bland annat vitbalansen). Troligen på grund av att jag har dubbelt så mycket information i en RAW-bild än med JPEG. Och så har jag hört att man skall arkivera i RAW, eftersom RAW är mera stabil.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brudklänning ett klassisk jpgproblem

Estethia skrev:
ursäkta mig, men vem *** kollar i en tidning med lupp??!!
skärp dig.

*ler*..kanske samma kille som svär när fotografen drar över totala färgmängden i en bild så att färgen inte hinner torka mellan påläggen i tryckpressen....
 
Det finns många kameror som producerar dåliga jpegs, men ex. vis Nikon D2x producerar bra jpegs. De som påstår att man inte utnyttjar hela kameran om man fotar jpeg är ute och cyklar eftersom det är sak samma om man fotar raw.
 
Jag tycker att man borde definiera upp vad man menar med fotograf innan man börjar slänga sig med att kalla varandra bra eller dåliga.
När man fotar och förutsätter att man måste fixa till bilden hemma så tycker jag inte att man kan påstå att man är en bra fotograf, man kan vara en bra konstnär, bildbyggare, kreatör, kompositör eller vad som helst, dock inte fotograf.
 
Wolfgang skrev:
Christel, jag har inte så stora digitala erfarenheter, eftersom jag har precis köpt en D70s, men jag får alldeles utmärkta bilder med RAW, som jag vid behov kan justera på ett mycket bättre sätt än en JPEG-bild (bland annat vitbalansen). Troligen på grund av att jag har dubbelt så mycket information i en RAW-bild än med JPEG. Och så har jag hört att man skall arkivera i RAW, eftersom RAW är mera stabil.
visst kan man få utmärkta bilder med raw, konstigt vore ju annars, men det kräver mer jobb i efterhand.
dessutom tycker jag det är som att köra med automatik, man "behöver" inte lära känna sin kamera och kör aldrig utan stödhjul.
jag behöver mycket sällan justera vibalans eller nånting när jag plåtar jpg.

tänk på att du oxå arkiverar programmet som du läser dina rawfiler med.
det finns enorma mängder olika rawfilsformat idag.
inte bara ett kameramärke har ett eget, även kamerorna har ett eget rawformat.
risken är att formatet för ens egen kamera är uråldrigt om några år och att det möjligtvis finns en standard som du måste konvertera dina bilder till för fortsatt arkivering.
allt det medans jpg och tiff har funnits i många, många år.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brudklänning ett klassisk jpgproblem

ThomasC skrev:
*ler*..kanske samma kille som svär när fotografen drar över totala färgmängden i en bild så att färgen inte hinner torka mellan påläggen i tryckpressen....
jag är lessen, men trots den omöjliga ekvationen så såg bilden skitsnygg ut i tryck.
och att folk gillade den starkt rådde det inga som helst tvivel om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.