Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Det tror inte jag. Jag tror det bara ger omfång

Vissa kameror kan ge bättre skärpa via RAW, exempelvis Nikon D100. Men, som sagt, med riktigt bra kameror är skillnaden nog försumbar. Det är det digitala problemet just nu, tycker jag. Man måste betala så mycket pengar för att det skall bli riktigt bra...
 
bEPH skrev:
Jag tycker att man borde definiera upp vad man menar med fotograf innan man börjar slänga sig med att kalla varandra bra eller dåliga.
När man fotar och förutsätter att man måste fixa till bilden hemma så tycker jag inte att man kan påstå att man är en bra fotograf, man kan vara en bra konstnär, bildbyggare, kreatör, kompositör eller vad som helst, dock inte fotograf.

Seriöst?
Så du tycker att man är en dålig fotograf för att man ändrar tex.i kurvor och på så vi sändrar i kontraster på bilder i Photoshop?

Ehh...
 
Nu snackar vi!

Fotografer gör bilden i kameran.

RAW eller jpg...

Ja, vet man hur kameran gör jpg anpassar man sig. Måste man ta till RAW har man en kamera som inte bygger jpg på ett bra sätt, eller så kan man inte exponera rätt!

Jag provocerar, men står för vad jag säger.
 
Estethia skrev:

tänk på att du oxå arkiverar programmet som du läser dina rawfiler med.
det finns enorma mängder olika rawfilsformat idag.
allt det medans jpg och tiff har funnits i många, många år.
Tack för tipset, Christel, jag får nog tänka om.
 
bEPH skrev:
Jag tycker att man borde definiera upp vad man menar med fotograf innan man börjar slänga sig med att kalla varandra bra eller dåliga.
När man fotar och förutsätter att man måste fixa till bilden hemma så tycker jag inte att man kan påstå att man är en bra fotograf, man kan vara en bra konstnär, bildbyggare, kreatör, kompositör eller vad som helst, dock inte fotograf.

Min definition på bra fotograf är en som kan göra bra bilder. Vad som är en bra bild får man argumentera för...
 
Jag fotar mycket motorsport och det blir många missar innan bilden jag är ute efter sitter.
Raw inläsningen går för långsamt och jag tycker att min bildkvalitet duger.
Har trots det lyckats sälja några bilder utan att kunden klagat på kvaliten.

Visst kan jag höja kvaliten på bilderna genom att köra Raw, men mitt flöde minskar och jag slutar chansa och missar den oförutsedda händelsen.

Kalla mig gärna slarvig fotograf, Jag bryr mig inte så länge jag får fota på det sätt som passar mig.
 
Wolfgang skrev:
Tack för tipset, Christel, jag får nog tänka om.
plåta du i råformat, men glöm inte att oxå konvertera om alla bilder så du kan arkivera dom både som rå och jpg (eller tif, men DET tar plats). blir en del DVD's, men det är det värt.
 
Arleklint skrev:
Nu snackar vi!

Fotografer gör bilden i kameran.

RAW eller jpg...

Ja, vet man hur kameran gör jpg anpassar man sig. Måste man ta till RAW har man en kamera som inte bygger jpg på ett bra sätt, eller så kan man inte exponera rätt!

Jag provocerar, men står för vad jag säger.

Vad det inte du som sa att tekniken inte var viktig? Om man brister i tekniken kan man enligt ditt sätt att se inte vara en bra fotograf...
 
Arleklint skrev:

Ja, vet man hur kameran gör jpg anpassar man sig. Måste man ta till RAW har man en kamera som inte bygger jpg på ett bra sätt, eller så kan man inte exponera rätt!
Janne, jag har läst bruksanvisningen till min D70s flera gånger, men inte står där exakt hur kameran bygger JPEG, så att jag kan finjustera exponeringen därefter.
Har Du gått extrakurser?
 
Estethia skrev:
plåta du i råformat, men glöm inte att oxå konvertera om alla bilder så du kan arkivera dom både som rå och jpg (eller tif, men DET tar plats). blir en del DVD's, men det är det värt.

Gör plats för tiffarna, i dom finns all information från RAW-filerna kvar...
 
Man måste ha koll på sin Velvia. Man måste ha koll på sin 100 VS.

Man måste ha koll på sin digitala kamera.

Utan koll och egna tester vet man inte vad man gör om man fotar jpg
 
Estethia skrev:
plåta du i råformat, men glöm inte att oxå konvertera om alla bilder så du kan arkivera dom både som rå och jpg (eller tif, men DET tar plats). blir en del DVD's, men det är det värt.
Tack!
Ja, det är mycket att tänka på. Min kamera tar ju RAW och JPEG samtidigt. Borde nog ställa in den så, men då får jag bara 300 bilder på mitt 2GB-kort.
Med JPEG-inställningen får jag 560, vilket är bra på resor.
Motiven får avgöra vilket, tror jag.
 
pareli skrev:
Min definition på bra fotograf är en som kan göra bra bilder. Vad som är en bra bild får man argumentera för...

Jag förstår till viss del vad du menar, men jag tycker ju inte att en som målar en bra tavla är en bra fotograf, han är dock en bra konstnär.
När jag tar in ett foto i PS och gör om det på något sätt så tycker jag att man övergår från fotograf till konstnär.
 
Arleklint skrev:
Nu snackar vi!

Fotografer gör bilden i kameran.

RAW eller jpg...

Ja, vet man hur kameran gör jpg anpassar man sig. Måste man ta till RAW har man en kamera som inte bygger jpg på ett bra sätt, eller så kan man inte exponera rätt!

Jag provocerar, men står för vad jag säger.

På den tiden filmen var allenarådande på marknaden fanns det fotografer som alltid använde diafilm för att de då var tvungna att brottas med kontraster och ljusomfång vid fotograferingen.....och kände sig ruskigt nöjda när de lyckades. Men ibland var förutsättningarna utanför diafilmens fysiska kapacitet för kontrastomfång (t ex vid interiörfotografering med blandljus i flera olika ljustemperaturer).....och då sket det sig...oavsett hur goda fotografer de var.
Några fotografer ville ändå ha bra bilder trots ökat omfång, och valde en kontrastlös negativfilm. De kunde då efterjustera färgtemperaturen och kontrastomfånget....och få en bra bild trots de taskiga förutsättningarna. Var dessa sistnämnda då sämre fotografer?

Jag ser idag jpg som gårdagens diafilm, och RAW kan liknas vid den analoga negativfilmen.....

...det ena utesluter inte det andra!!
 
Arleklint skrev:
Man måste ha koll på sin Velvia. Man måste ha koll på sin 100 VS.

Man måste ha koll på sin digitala kamera.

Utan koll och egna tester vet man inte vad man gör om man fotar jpg

Bristande koll (eller bristande tid att ha koll) kan kompenseras med stora möjligheter till efterbehandling. Då är det bra att ha största möjliga möjlighet att efterbehandla.

Jag ser skiljelinjen mellan jpg och RAW: om man tror att man kan göra allt rätt från början (i kameran) passar det med jpg. Om man tror att man kan komma på andra tankar senare passar det med RAW. :-]
 
bEPH skrev:
Jag förstår till viss del vad du menar, men jag tycker ju inte att en som målar en bra tavla är en bra fotograf, han är dock en bra konstnär.
När jag tar in ett foto i PS och gör om det på något sätt så tycker jag att man övergår från fotograf till konstnär.

Då är alltså inte fotografer som jobbar i mörkrummet fotografer?

Däremot är "semesterfotografer" fotografer eftersom de bara skickar in filmen och får den automatiskt justerad och inte bryr sig?

Eller är det så att endast de som fotar dia är fotografer?
 
bEPH skrev:
Jag förstår till viss del vad du menar, men jag tycker ju inte att en som målar en bra tavla är en bra fotograf, han är dock en bra konstnär.
När jag tar in ett foto i PS och gör om det på något sätt så tycker jag att man övergår från fotograf till konstnär.

Om man gör en kopia från ett negativ, är man fortfarande fotograf då?
 
Spelar det nån roll? när bilden är utprintad o inramad, kan betraktaren då nånsin se om jag gjort "rätt" direkt eller justerat i PS? spelar det nån roll om slutresultatet är bra?

Jag kommer tveklöst att fota raw den dag jag uppgraderar kamera så det är praktiskt hanterbart.

Varför inte ha tillgång till all information som en bra kamera kan suga i sej? Även om informationen inte kan omsättas i nåt synbart bättre idag så kanske "överskottsinformationen" i en rawfil visar sej väldigt användbar om 10 år.

Gamla ljudinspelningar har man trollat till i efterhand genom att gå tillbaka till masterbanden o behandla, tänk om man bara behållit några stenkakor som referensexemplar o tyckt att det var bra nog...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.