pareli
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Ja, det kan den bli
I så fall är det ingen bra bild och fotografen är dålig...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arleklint skrev:
Ja, det kan den bli
Arleklint skrev:
En bild kan leva på att att vissa oviktiga delar sotats eller att vissa delar fräts ut, om bilden bara visar det vikitiga.
Det viktiga är inte fototeknik och exponeringslära, det viktiga ör vad bilden förmedlar.
jag kom just på en bild jag sett på ett brudpar här nånstans där hennes klänning var precis helt vit. inte en struktur eller detalj i syne nånstans. bara som ett vitt papper.hornavan skrev:
OK alla jpgfreaks. Kolla på brudparsbilderna som finns på fotosidan. I många bilder är de vita brudklänningarna helt eller delvis urfrätta.
Arleklint skrev:
Det viktiga är inte fototeknik och exponeringslära, det viktiga är vad bilden förmedlar.
pareli skrev:
Om man gör bättre bilder av att begränsa sina möjligheter är man ingen bra fotograf från början.
Alla behöver dock inte vara bra... :-]
inte jag, vågar jag självsäkert säga. (men då får jag väl på huden förstås, för så kaxig får man inte vara i det här landet.. särskilt som man har en avvikande åsikt)pareli skrev:
Om man begränsar sina möjligheter att påverka bilden blir man en sämre fotograf.
Är det inte så, Janne, att RAW liknar mest diafilmen, dvs det har inga toleranser och presenterar exakt det resultatet som Du har ställt in på Din kamera.Arleklint skrev:
Jag är diafotograf där jag anpassat mig till den film jag använder. På samma sätt fotade jag dia med D100, jag lärde mig hur den byggde jpg och fotade utifrån dom förutsättningarna.
Estethia skrev:
jag kom just på en bild jag sett på ett brudpar här nånstans där hennes klänning var precis helt vit. inte en struktur eller detalj i syne nånstans. bara som ett vitt papper.
den bilden har vunnit priser, kommit med i tidningen, rosats av alla och ditten datten.
som sagt, ett snyggt histogram skapar inte automagiskt en bra bild.