Fredrik183
Aktiv medlem
När någon fotograferar är denne fotograf. En del lever på att fotografera och kan då i sin yrkesroll presentera sig som fotograf, det kan inte alla som fotograferar.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det krävs inte. Den som lagar mat kan mycket väl kalla sig kock (eller amatörkock eller frilanskock eller...) likväl som att var och en som fotograferar kan kalla sig fotograf och alla som skriver dikter kan kalla sig poeter.Rogerber skrev:
Kock kräver ett utbildningsbevis/gesällbrev att få kalla sig.
Det finns många olika ordböcker. Den som de flesta uppfattar som rättesnöre för det svenska språket är Svenska akademiens ordbok. Enligt denna är en fotograf en "person som sysslar med fotografering".klazzze skrev:
Ordboken säger att en fotograf är en person som yrkesmässigt fotograferar.
Eftesom du tittade på min profil undrar jag om du syftade du på mig? I så fall får du nog förtydliga dig lite eller så kan det vara något jag missuppfattade! =)saxen skrev:
Varför vilja kalla sig något man inte är?
Jag förstår dig helt! lol Gillade vad jag såg på din sida förresten! Man själv har mycket kvar att lära men det är bra, det gillar jag!saxen skrev:
Nej Roger jag syftade inte på dig! Bara lite nyfiken hur dom tänker som inte riktigt har på fötterna när dom använder begreppet!
Inte alls. Jag tycker du beskriver verkligheten på ett mycket bra sätt.dJb skrev:
Begreppet är alltså situationsberoende för mig.
Låter det kluvet?
saxen skrev:
Nej Roger jag syftade inte på dig! Bara lite nyfiken hur dom tänker som inte riktigt har på fötterna när dom använder begreppet!