Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vem behöver en DSLR?
- Trådstartare antic
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nej, det kommer det inte. Tvärtom, dslr (inte minst fullformat) blir billigare och billigare och säljer i fler och fler exemplar. Det finns inget som talar för att den utveckling som varit stabil och markant i ett tiotal år plötsligt skulle brytas.
Men det behöver ju inte innebära DSLR bara för att FF tills nu varit synonymt med det. Sony A7 och liknande spegellösa kameror kommer ändra på detta. Inte heller kommer en kamera som ser ut som en DSLR-tjockis nödvändigt vara en sådan för tekniskt kan den lika gärna vara en spegellös med EVF som Sony A3000 och liknande framtida produkter, för de är mer optimerade för massproduktion utan mekaniska spegelmekanismer och optiska sökare. Tillverkarna kommer att gå mer och mer mot detta då tillverkningskostnader också betyder även om det inte alltid är dessa som sätter priserna.
Vem vet, det kanske är Karl som kommer få rätt om man drar ut dagens trend med att alltfler nöjer sig med mobiler. Speciellt de unga. Min son har fått min gamla A550 men har tar numera alla sina bilder med sin Samsung Note. Bilderna från den är klart bättre än bilder från min jobb Iphone och räcker ganska långt.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Men det kommer de ju inte att vara. Det är därför så många av oss "vanliga konsumenter" ganska ofta väljer att använda en dslr istället för t ex Canon S110 eller Fuji X20.
De är tillräckligt bra för väldigt många Erland. Även detta är ett uttryck för den s.k. Greshams lag. Ursprungligen gällde den pengar men kan tillämpas på mycket. I detta fall kommer folk inte nödvändigtvis välja den "bästa kameran" med de bästa funktionerna och den bästa bildkvaliteten. Kort sagt de ratar en Nikon D800 till förmån för en Samsung-mobil kanske. Inte för den är bättre men för att den alltid är med och att den tar bilder som är "good enough", för väldigt många. Tillräckligt bra är nyckelordet och betydligt billigare. Dessutom får man en ny och bättre kamera varje gång man uppgraderar sin telefon som man ju ändå betalt för att just ha en telefon. Kameran är bonus och ses inte som en kostnad överhuvudtaget.
ErlandH
Aktiv medlem
I detta fall kommer folk inte nödvändigtvis välja den "bästa kameran" med de bästa funktionerna och den bästa bildkvaliteten. Kort sagt de ratar en Nikon D800 till förmån för en Samsung-mobil kanske. Inte för den är bättre men för att den alltid är med och att den tar bilder som är "good enough", för väldigt många. .
Självklart. Men att min iPhone ofta är tillräckligt bra innebär ju inte att jag alltid klarar mig utan en dslr.
Precis som det ofta duger med cykel. Men att cyklar numera är så bra och billiga innebär ju inte att jag aldrig har behov av bilen. Ibland tar jag t o m flyget.
PMD
Aktiv medlem
Spännvidden i funktion mellan cykel, bil ochg flyg tycker jag är större än mellan olika sorters kameror.
En bättre analogi är att allt fler väljer bilar med mindre motorer eftersom de bilarna går lika bra att åka i ("tar lika bra bilder") och drar mindre bränsle ("mindre storlek och vikt"). Det finns förvisso fortfrande behov för vissa att ha bilar med stora motorer, men de blir färre. Ungefär som med kameror. Mobiltelefoner kommer givetvis inte att ersätta alla andra kameror över en natt, och knappast fullständigt någonsin.
En bättre analogi är att allt fler väljer bilar med mindre motorer eftersom de bilarna går lika bra att åka i ("tar lika bra bilder") och drar mindre bränsle ("mindre storlek och vikt"). Det finns förvisso fortfrande behov för vissa att ha bilar med stora motorer, men de blir färre. Ungefär som med kameror. Mobiltelefoner kommer givetvis inte att ersätta alla andra kameror över en natt, och knappast fullständigt någonsin.
ErlandH
Aktiv medlem
Fast nu handlade det här väl egentligen inte om mobil- och kompaktkameror, utan snarare om huruvida systemkameror behöver spegel eller inte?
Fast resonemanget är detsamma. Det finns många som klarar sig bra utan dslr och de flesta gör det en stor del av tiden. Men för många av oss behövs en dslr ibland.
matti
Aktiv medlem
Jag trodde att jag behövde dslr ett bra tag. Avverkat både dx och fx. Nu sitter jag helnöjd med en liten nex som alltid är med.
Sent from my SGP311 using Tapatalk 4
Gjort samma resa...men nu är jag tillbaka till FF. Saknaden efter Canons L-optik blev för stor. Den är svår att få att funka helt optimalt på ett Sony-hus
afe
Aktiv medlem
Gjort samma resa...men nu är jag tillbaka till FF. Saknaden efter Canons L-optik blev för stor. Den är svår att få att funka helt optimalt på ett Sony-hus
Med Zeissobjektiv på Sonys nya spegellösa fullformatare kanske saknaden skulle bli mindre
Linmajon
Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta hur många professionella fotografer som helt gått över till spegellöst. Möjligen undantaget industrifotografer och dylikt, om ni tycker kameror utan speglar är så bra menar jag.
Jag tror iaf. INTE att det beror på att de inte vet bättre...
Jag är tämligen säker på att tex. canons 5D mark 4 och mark 5 kommer att ha speglar, precis som idag. Vi är då minst 10 år framåt i tiden.
Lustigt att vi diskuterade EXAKT samma sak för 12 år sedan. Speglarna skulle då vara bortglömda inom bara ett par år
Trodde somliga alltså.
Jag tror iaf. INTE att det beror på att de inte vet bättre...
Jag är tämligen säker på att tex. canons 5D mark 4 och mark 5 kommer att ha speglar, precis som idag. Vi är då minst 10 år framåt i tiden.
Lustigt att vi diskuterade EXAKT samma sak för 12 år sedan. Speglarna skulle då vara bortglömda inom bara ett par år
Trodde somliga alltså.
afe
Aktiv medlem
Det finns nog många typer av professionella fotografer som klarar sig utan spegeln, så jag tror inte att det kommer ta alls så lång tid innan det sprider sig i de kretsarna också.
Fanns det spegellösa digitala systemkameror för 12 år sedan? Då var det väl snarare så att det diskuterades huruvida det digitala skulle ta över eller inte ...
Fanns det spegellösa digitala systemkameror för 12 år sedan? Då var det väl snarare så att det diskuterades huruvida det digitala skulle ta över eller inte ...
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Självklart. Men att min iPhone ofta är tillräckligt bra innebär ju inte att jag alltid klarar mig utan en dslr.
Precis som det ofta duger med cykel. Men att cyklar numera är så bra och billiga innebär ju inte att jag aldrig har behov av bilen. Ibland tar jag t o m flyget.
Jag tror vi måste frigöra oss lite från oss själva Erland för att förstå vad som händer nu. Jag talar om de som verkligen tycker att en mobilkamera är "tillräckligt bra" för deras behov. Inte om fotonördat som oss. Jag talar om alla som inte vill efterbehandla bilder och som följaktligen skiter fullständigt i RAW. De som tycker "S" som i "systemkamera" bara står för en massa onödigt "strul" med kameror som de varken vill lägga onödig tid på eller "släpa på". De är så vansinnigt många fler än vi nördar så vad de tycker och gör både har och kommer verkligen fortsätta förändra världen. Det kommer aldrig vår grupp att göra på samma sätt mer. Vi är något som bara händer i marginalen idag Erland fast vi tror att det är precis tvärtom bara för att koncentrationen av nördar råkar vara avvikande stor just här på FS.
Tidningar, bildbyråer m.m. m.m. har redan anpassat sig till den verkligheteten. Vi kan sjunga som Ferlin om att "nivelleringen gjort entre" och rynka på näsan åt det men det är så det ser ut och inget tyder på att den trenden ska vända till alla yrkesfotografers förtret.
Vi nördar kommer fortsätta att vara intresserade av hög teknisk bildkvalitet och kommer köpa kameror därefter, men vi är fortfarande en krympande minoritet i sammanhanget. Samma utveckling ses på datorsidan. Vem bryr sig egentligen om datorer idag? Fokus har för längesedan flyttats från dessa till telefonerna. Precis som gamla tjockkameror så kommer datorerna att finnas där parallellt i folks liv men det är gårdagens fokus. Ibland behöver man en dator också.
Kompakta systemkameror utan speglar är inte för var man de heller utan kommer väcka mest intresse hos nördar och entusiaster som tröttnat på att släpa på tjockkameror eller är allmänt trendkänsliga och inte vill stå där med en korkat stor tjockkamera till allmän beskådan och se "gårdaglig" eller onödigt osmart ut. Kompakta system är för entusiaster som "down sizar". Folk som aldrig byter ut kitobjektiven behöver ju ingen systemkamera egentligen. De kommer förr eller senare uppgradera sin mobil och få en kamera på köpet som är "tillräckligt bra". De kommer aldrig någonsin mer köpa dedikerade kameror och allra minst systemkameror.
Titta på mellanformatet. Finns fortfarande att köpa, svindyrt pga små tillverkningsserier och stora sensorer dit dom senaste sensorgenerationerna aldrig nådde, det kommer hända med fullformat och DSLR också.
För mellanformat finns det praktiska tillverkningsproblem som inneburit att senaste sensortekniken blir groteskt dyr där. Men för småbildssensorer är de problemen avsevärt mindre, faktiskt så mycket mindre att bland den den bästa sensortekniken redan finns tillgänglig i det formatet. Vilket ökat försäljningsvolymerna av småbildssensore drastiskt, vilket i sin tur minskat kostnaderna.
Det är verkligen två helt olika världar.
Småbildssensorer och sensorer i aps-c-storlek har många konkreta fotografiska fördelar och nu när de redan slagit igenom som massprodukter lär de finnas kvar där ett bra tag. Det finns ekonomi i det, till skillnad från mellanformat.
Sedan är frågan hur stor del av småbilds- och aps-c-senbsorkamerorna som kommer att vara av DSLR-typ, det är en mer öppen fråga.
Falumas
Aktiv medlem
För mellanformat finns det praktiska tillverkningsproblem som inneburit att senaste sensortekniken blir groteskt dyr där. Men för småbildssensorer är de problemen avsevärt mindre, faktiskt så mycket mindre att bland den den bästa sensortekniken redan finns tillgänglig i det formatet. Vilket ökat försäljningsvolymerna av småbildssensore drastiskt, vilket i sin tur minskat kostnaderna.
Det är verkligen två helt olika världar.
Småbildssensorer och sensorer i aps-c-storlek har många konkreta fotografiska fördelar och nu när de redan slagit igenom som massprodukter lär de finnas kvar där ett bra tag. Det finns ekonomi i det, till skillnad från mellanformat.
Sedan är frågan hur stor del av småbilds- och aps-c-senbsorkamerorna som kommer att vara av DSLR-typ, det är en mer öppen fråga.
Det är möjligt att det är så angående mellanformatet, hade det dock funnits en stor marknad för mellanformat hade dom problemen varit lösta idag.
FX/DX sensorer har givetvis många fördelar, men jag är övertygad om att stora massa kommer rata dessa för att dom är för stora för att bygga in i en normalstor mobil. Vi fotonördar kommer givetvis fortsätta att köpa dessa sensorer i olika externa kameror eller groteskt stora mobiler.
/Karl
Bengf
Aktiv medlem
Det går så snabbt nu att det som var sant igår gäller inte längre i dag, Ett år före släppen av D600 och 6D så språkades det periodvis livligt på trådarna här om vad dyra småbildsformatets sensorer var att tillverka, det rördes sig om i bästa fall att dom var 4ggr dyrare men allra troligast var dom 8ggr dyrare att tillverka, djärvare inlägg ansåg att dom var ännu dyrare än så.
Men dom var inte dyrare än att på kort tid så kom då dom numera kända FF-kamerorna till halva priset och var i princip billigare än vad dom bästa APS-C ( 7D, D300 ) kostade vid sin lansering.
Jag vill peka på vad svårt det kan vara att sia om framtiden. Finanskrisen som bröt igenom 2008 har förändrat våra liv med mänskliga tragedier som följd, sedan ville inte naturen vara vänlig längre utan ökade på eländet med flera katastrofer än vad som är brukligt.
//Bengt.
Men dom var inte dyrare än att på kort tid så kom då dom numera kända FF-kamerorna till halva priset och var i princip billigare än vad dom bästa APS-C ( 7D, D300 ) kostade vid sin lansering.
Jag vill peka på vad svårt det kan vara att sia om framtiden. Finanskrisen som bröt igenom 2008 har förändrat våra liv med mänskliga tragedier som följd, sedan ville inte naturen vara vänlig längre utan ökade på eländet med flera katastrofer än vad som är brukligt.
//Bengt.
ErlandH
Aktiv medlem
Vi nördar kommer fortsätta att vara intresserade av hög teknisk bildkvalitet och kommer köpa kameror därefter, men vi är fortfarande en krympande minoritet i sammanhanget.
Där tror jag att du tar fel. Det har aldrig sålts så många dslr som de senaste åren.
Falumas
Aktiv medlem
Där tror jag att du tar fel. Det har aldrig sålts så många dslr som de senaste åren.
Mobilkamerorna har gjort enorma framsteg dom senaste åren, sensorerna blir större (min nuvarande har en 5x så stor sensor som min förra som hade en normalstor mobilsensor för ett år sedan, linserna blir bättre (skarpare, optisk bildstabilisering, ljusstarkare och mer korrigering för optiska fenomen) etc. Min mobil har ett 6 linsers Zeissobjektiv med optisk stabilisering.
Skillnaden blir mindre och mindre mellan en mobil och en DSLR. För två år sedan var det svårt och ibland omöjligt att ta bra festmingelbilder med en mobil i dåligt ljus, nu börjar det bli fullt möjligt. Samma sak med kort skärpedjup, det börjar också bli möjligt med mobilen.
Det jag dock inte säger är att mobilerna ger ett tekniskt bättre resultat än en DSLR med DX/FX-sensor för det gör dom inte, men områdena där det bara är möjligt att fotografera med en DSLR och inte med en mobil blir färre och färre dag för dag.
Mobiltillverkarna börjar dock brottas med samma problem som Nikon/Canon etc redan har löst, vitbalansering i svåra situationer, AF, Seriebildstagning och göra riktigt bra JPG-filer. Slår du dig samman med någon i Nikon/Canon etc kan du säkert snabbt råda bot på många av dom problemen.
/Karl
PMD
Aktiv medlem
Det är liiite knepigt att jämföra priser mellan nu och då ...Men dom var inte dyrare än att på kort tid så kom då dom numera kända FF-kamerorna till halva priset och var i princip billigare än vad dom bästa APS-C ( 7D, D300 ) kostade vid sin lansering.
Bengf
Aktiv medlem
Det är liiite knepigt att jämföra priser mellan nu och då ...
Det blir nog så knepigt tycker jag, en PEN E-P5 går lös på 10000 Kr och en D3200 får man väl för runt 5000. E-P5 verkar att vara ett fint precisionsbygge, med superkvick autofokus och klarar 19 Raw-bilder. frågan är vilken kamera vanliga svensson vill köpa.
Canons instegskameror skänks ju nästan bort efter något år eller så, så den typen av kameror lockar nog dom prismedvetna.
StenÅkes teorier om att den stora massan vill inte ha något krångel med Raw och bildbehandling utan kör rakt av med sina mobiler och skickar till Facebook och dylika. Man tar ju kvickt flera bilder och kan skicka den bästa, dagens mobiler har så bra skärmar också som är trevliga att titta på. Jag undrar hur många som för över bilder till datorn från sina mobiler, tror att många gör det allt mindre och mindre. Mobilen har utvecklats till en alldeles egen kropps del ser det ut som, så i en nära framtid så kommer doktorn att lyssna på telefonen också så att den fungerar okej.
//Bengt.
Falumas
Aktiv medlem
Mobilen har utvecklats till en alldeles egen kropps del ser det ut som, så i en nära framtid så kommer doktorn att lyssna på telefonen också så att den fungerar okej.
//Bengt.
I princip har du nog rätt, telefonen kommer nog bli inbyggd. Möjligtvis kommer den använda våra redan nu inbyggda sensorer senare också.
/Karl