Annons

Vem behöver en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Större sensorer har även om allt är olika bättre förmåga att samla in ljus. Mindre sensorer kommer alltid ha sämre signal-till-brusförhållande pga ljusets eget brus även om sensorena är perfekta med noll utläsningsproblem och termisktbrus osv. Dvs små sensorer hur fina de än är kommer alltid ha en nackdel pga fysikens lagar.

50MP? Vi är väl i princip där med D800-an vars sensor nog måste kallas succé. Skillnaden i (linjär) upplösning mellan 36 och 50 är bara 15%.

Stämmer faktiskt inte helt, titta mellanformatets föråldrade sensorer som faktiskt har sämre ISO-egenskaper än vad småbildsformatet har nu.

Tittar man på småbildsformatet så finns det faktiskt ännu ingen DX-kamera som har bättre ISO-egenskaper än Canon 5D (som väl var en av dom första) även om t.ex. D5200 inte är långt efter.

/Karl

Stämmer faktiskt inte helt, titta mellanformatets föråldrade sensorer som faktiskt har sämre ISO-egenskaper än vad småbildsformatet har nu.

Tittar man på småbildsformatet så finns det faktiskt ännu ingen DX-kamera som har bättre ISO-egenskaper än Canon 5D (som väl var en av dom första) även om t.ex. D5200 inte är långt efter.

/Karl

Signal-till-brusförhållandet för LJUSET kommer alltid större sensorer vinna så fystiskt börjar alltid större sensorer med ett försprång.

Räknar man in läsbrus, termiskt brus, algoritmer osv så är det en annan femma.

(jag försökte ändra "pga" till "map" i mitt tidigare inlägg för att tydliggöra men det har gått för lång tid)

Signal-till-brusförhållandet för LJUSET kommer alltid större sensorer vinna så fystiskt börjar alltid större sensorer med ett försprång.

Räknar man in läsbrus, termiskt brus, algoritmer osv så är det en annan femma.

(jag försökte ändra "pga" till "map" i mitt tidigare inlägg för att tydliggöra men det har gått för lång tid)

Jag skulle i alla fall säga att det inte stämmer. Då det är den ljusupptagande ytan som spelar roll inte sensorstorleken och det har faktiskt hänt en hel del på den biten på sistonde. Dvs dödutrymmet mellan "pixlarna" på sensorn är istort sett borta nu vilket det inte var förut.

Så en gammal stor sensor med mycket dödutrymme behöver inte ha en större ljusupptagande yta än en mindre modernare sensor som har väldigt lite dödutrymme.

/Karl

"They're not going to be around in five years"

Och då pratar han inte om DSLR utan Nikon. Vad tror ni om det? Nikon tjänar nästan alla sina pengar från kameror. Inte som dras konkurrenter som har fler ben att stå på.

http://www.financialpost.com/m/wp/f...-big-camera-companies-are-the-next-blackberry

Det tror jag inte en sekund på. Tick-tock pågår hela tiden i Sendai etc. Frågan är snarare om kameradivisionerna inom de andra större företagen överlever de nästa fem åren ;-).

Och då pratar han inte om DSLR utan Nikon. Vad tror ni om det? Nikon tjänar nästan alla sina pengar från kameror. Inte som dras konkurrenter som har fler ben att stå på.

http://www.financialpost.com/m/wp/f...-big-camera-companies-are-the-next-blackberry

Inte en chans att Nikon är borta om 5 år. Det som förvånar mig mest än så länge är att Nikon/Canon inte kommit ut med en kameramobil än. Det kommer ju komma ut en mobil snart med Expeed i sig.

http://nikonrumors.com/2013/09/25/c...expeed-image-processor-in-their-devices.aspx/

Nikon har ett väldigt starkt varumärke nu så varför inte göra en egen telefon nu. En bra mobil med expeed och RAW-format skulle nog ligga många fotografer varmt om hjärtat.

Om 5 år kommer nog inte Nikons varumärke vara lika starkt om dom fortsätter göra "vanliga" kameror bara.

/Karl

Nikon kommer förmodligen att vara kvar om 5 år, men som ett mindre bolag än idag om de inte hittar på något för att kompensera för vikande kompaktkameraförsäljning.

Det kan ju också tänkas att Nikon blir uppköpt av något finansiellt starkare bolag.

Lite roligt med artikeln är Nikon är ett krisföretag eftersom börskursen fallit med 33%, medans Apple framhålls som det nya braiga och hur har det gått för dess aktiekurs senaste 12mån?

/Karl

PS Svaret är att den fallit med 25%

Lite roligt med artikeln är Nikon är ett krisföretag eftersom börskursen fallit med 33%, medans Apple framhålls som det nya braiga och hur har det gått för dess aktiekurs senaste 12mån?

/Karl

PS Svaret är att den fallit med 25%

Det är väl två vitt skilda branscher och med det inte helt jämförbara.

För övrigt så är det ju oftast en slingshot-effekt på börsen för dessa företag som har haft ett så enormt kraftig börsvärdes ökning på kortare tid. Alltså, inte övervärderade utan att marknaden och börsen anpassar sig till det efter ett tag och börsvärdet dras tillbaka för att sedan öka igen.

Det är inte fallet med Nikon.

Nikon kommer förmodligen att vara kvar om 5 år, men som ett mindre bolag än idag om de inte hittar på något för att kompensera för vikande kompaktkameraförsäljning.

Det kan ju också tänkas att Nikon blir uppköpt av något finansiellt starkare bolag.

Jag tror att det är inte rimligt att det ska säljas åtskilliga miljoner systemkameror som det gjort de senaste åren, jag tror att systemkamerorna kommer återgå till att vara en mer "sovande" osexig bransch ungefär som på nittiotalet, då köpte iaf jag en kamera på grundvalen av att jag hade ett genuint intresse. Marknaden är i princip mättad iaf är jag mätt och nöjd med en D300.
Idag köper ju varenda småbarnsförälder eller den som bara vill ha en bra kamera en systemkamera "bara för att" eller för att det är billigt ungefär. Som jämförelse kostade ju min första Nikon en F801s nånstans runt 8-9 tusen ungefär vad en D7100 kostar och vilken som är bäst kräver ju inte några större efterforskningar. Jag tror dessutom den typen av kunder inte är den presumtive kameramodelluppbytare, utan bara nöter på med den kamera man köpt för den är tillräckligt bra.
Omräknat i dagens penningvärde samtidigt som man är vuxen med lön blir det ju riktigt billigt med en D7100.
På ett sätt tror jag att Nikon gör rätt att satsa sina resurser på FF för det är nog bara den typen av kameror som kommer att prestera ett verkligt motstånd och en verkligt upplevd skillnad gentemot den stora grå massan av likvärdiga "kameramobilkamerorpåhängsobjektiv" utan spegel. Dessutom tror jag oxå dom tänkt rätt med sitt spegellösa koncept, litet format, enkelt och okrångligt bildskapande i stil med mobilkameran men ändå klart bättre. Man satsar högst och lägst i marknadssegmentet, allt däremellan blir lite av varken hackat eller malet.
Bland mina vänner o bekanta som inte är nördar har Nikon en klar särställning vad gäller trovärdighet och kvalitet och det kommer nog vara till stor fördel när väl den nu förestående krisen verkar knacka på dörren vad gäller kamerans framtida överlevnad.

Jag är fortfarande fascinerad över att jag kan fotografera i ISO 6400 utan att få en vrålkorning bild. Den som minns hur det var att fotografera med film kan knappast tycka annat än att det är fantastiskt hur bra bilder man kan få i dåligt ljus numera.

För att återknyta till ämnet så är det väl så att eftersom de flesta kameror med stora sensorer (småbild eller större) fortfarande är spegelreflexer så behöver man än så länge förmodligen en spegelreflex för att få bästa möjliga bild i dåligt ljus.

Jorrå. utvecklingen inom fotografering har gått rasande fort, när det gäller det digitala, inte kan jag "pressa" filmen Tri-X-Pan till ISO 6400! :)
Upp till ISO 1600 blir nästan godkänt, riktigt bra resultat blir det vid ISO 800.

Fast har sensorutveckling och -storlek med DSLR vs spegellöst att göra? Det finns spegellösa kameror med stora sensorer redan nu ;)

Och då pratar han inte om DSLR utan Nikon. Vad tror ni om det? Nikon tjänar nästan alla sina pengar från kameror. Inte som deras konkurrenter som har fler ben att stå på.

Vad han kan ha rätt i är att allt fler helt enkelt struntar i att få bästa bildkvalitet, det telefoner ger duger tydligen bra för dom flesta, där ligger faran i att den stora kameramarknaden kommer att krympa allt mer. Men att Matias Klum skulle smyga på Lejon med en Iphone 5 det tror jag inte på.

Vad han kan ha rätt i är att allt fler helt enkelt struntar i att få bästa bildkvalitet, det telefoner ger duger tydligen bra för dom flesta, där ligger faran i att den stora kameramarknaden kommer att krympa allt mer. Men att Matias Klum skulle smyga på Lejon med en Iphone 5 det tror jag inte på.

Det är en ren allmän trend. En stereo idag är betydligt sämre än en stereo var i början av årtusendet rent ljudmässigt. En modern stereo har dock betydligt fler funktion och är betydligt mindre.

Jag tror att det bara är tidsfråga innan vi kommer kalla dagens kompakter och spegellösa systemkameror för stora och undra över hur i helsike någon orkade konka omkring på en Nikon 1 eller en Sony NEX. När mobilerna blir tillräckligt bra (det har dom redan blivit för den stora massan) då blir det ett statement att konka omkring på en sepparat kamera, det blir för att visa att man är fotonörd.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar