Den här diskussionen får naturligtvis aldrig något klart svar. Det finns inget sådan svar. Det finns ingen ultimat sanning, förutom den som finns i betraktarens egna EVF, eller OVF, skärm eller ens ögon.
Men diskussionen är ändå intressant, inte minst för att den dels visar mångfalden bland oss som fotograferar, förutom mångfalden bland de verktyg vi använder för att fotografera, som är enorm idag jämfört med det utbud som fanns när jag var grabb och började intressera mig för fotografi.
Sen är det helt uppenbart, att tekniken har kommit oerhört långt bara på några år, det handlar ju om veritabla språng. Skillnader i bildkvalitet när relativt sensorstorlek minskar, även om de finns där, sen finns en uppsjö av finesser och gadgets hos olika kameror som väger upp och spelar in i det val man gör personligen.
Jag tror man väljer utifrån egna behov, relativt egen bildstil och eget bildspråk. Fotar jag action väljer jag en utrustning som klarar det och inte en kamera som är dålig för det ändamålet (och klagar för att den inte räcker till). Men då kanske den kameran är bättre för en annan fotograf, med andra motivpreferenser. Till exempel.
De spegellösa kamerorna innebär ny teknik, som då tävlar med gammal, beprövad teknik. Våra val är inte alltid rationella, det finns en stor portion känsla med i bilden, vilket inte minst den här tråden gett uttryck för.
Jag tror att tekniken kommer att fortsätta utvecklas. Det kommer att komma ytterligare nya lösningar. Och nya diskussioner. Jag vet vad jag har valt, och varför. Och då tycker jag att spegellösa kameror med mFT-fattning är de bästa, helt klart. Alla kategorier, och allt annat lika, För mig. Och då är frågan; behövs DSLR? Eller är det jag som inte behöver DSLR?