Annons

Vem är fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Vem är fotografen? Alltid den som trycker fysiskt på knappen? Eller kan man kalla sig fotografen om man har en assistent med sig som trycker på knappen efter att fotografen arrangerat bilden och uppmanar assistenten att avfyra kameran?

Min dotter (fotografen) tycker att hon är fotografen när hon berättar för mig (assistenten) hur jag ska rikta kameran, inställningar osv och även låter mig trycka av. Kan hon säga att det är hon som är fotografen eller är det jag som är fotografen?

Tommy
 
Senast ändrad:
Tommy Törnquist skrev:
Vem är fotografen? Alltid den som trycker fysiskt på knappen? Eller kan man kalla sig fotografen om man har en assistent med sig som trycker på knappen efter att fotografen arrangerat bilden och uppmanar assistenten att avfyra kameran?

Min dotter (fotografen) tycker att hon är fotografen när hon berättar för mig (assistenten) hur jag ska rikta kameran, inställningar osv och även låter mig trycker av. Kan hon säga att det är hon som är fotografen eller är det jag som är fotografen?

Tommy

Den som faktiskt tar bilden dvs trycker på knappen är fotografen.
 
Man har väl sett (på tv) assistenter som håller i kameran åt 'viktiga' fotografer. Men jag är också inne på det spåret att den som trycker av är ju den som skapat sjävla bilden. Utvalt snitt osv.. en stor del av den konstnärliga biten.

Annars står fotografen bredvid och tittar på en skärm och endast gnäller att något inte är bra.. ush vilken slöseri med tid.

Själv är bäste dräng.

Man ska vara bra lat om man är fotograf men inte håller i kameran själv. ;)
 
hehe.. jag tycker du är fotografen. Hon är modellen, som avgör om hon är nöjd med resultatet eller inte.. alltså, ta om eller inte ta om bilden. :)
 
Re: OK!

Tommy Törnquist skrev:
Och vilket av förslagen är rätt?
Tommy

Upphovsrätten tillhör den som trycker på knappen.
Du äger alltså bilden om ni inte kommit överens om annat.
Den ideella upphovsrätten dvs att ditt namn står angivet går inte att avtala bort.

Sedan kan man ju alltid ha åsikter om vem som är fotografen men det är ju ingen "juridisk term" så det är ju fritt att bestämma det själv.
Först måste du nog defeniera ordet "fotografen" för att kunna få ett korrekt svar.
 
Hon ville ha med en bild till skolan (fotografisk bild) där ovannämnda har hänt och säga att det är hon som har tagit bilden. Jag tyckte att det var fel.
Hon tonåring, arg. Fryst läge.

Tommy
 
Tommy Törnquist skrev:
Hon ville ha med en bild till skolan (fotografisk bild) där ovannämnda har hänt och säga att det är hon som har tagit bilden. Jag tyckte att det var fel.
Hon tonåring, arg. Fryst läge.

Tommy

Då är det bara att börja lära sig fördröjd utlösning (hm.. det lät fel men jag kom inte på något annt ord) alternativt någon form av fjärrstyrning.
 
Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Upphovsrätten tillhör den som trycker på knappen.

Vad mera exakt grundar du detta på?
I upphovsrättssammanhang talas det ju t ex om verkshöjd med mera. Detta borde handla om det kreativa initiativet till bilderna vilken nämndes ovan.
 
Re: Re: Re: OK!

Johan Okker skrev:
Vad mera exakt grundar du detta på?
I upphovsrättssammanhang talas det ju t ex om verkshöjd med mera. Detta borde handla om det kreativa initiativet till bilderna vilken nämndes ovan.

Det finns ett rättsfall för 10-15 år sedan där 2 kompisar var ute och fiskade.
Ena kompisen fick en rejäl gädda som han ville att den andra skulle dokumentera när han höll i den.

Han tog fram sin kamera, ställde in den och sa till hur den skulle riktas varpå fiskekompisen tog ett kort.

Detta kort skickades sedan in till en tidning.

När publiceringen skedde hade det dock skurit sig mellan kompisarna och han som tryckt på knappen krävde ersättning då tidningen hade gjort intrång i hans upphovsrätt.

Det hela gick till domstol som kom fram till att upphovsrätten tillhödre den som faktiskt tagit kortet oavsett hur mycket hjälp han fått.
*******************


Hur som helst så är det den som tar kortet som räknas och inte den som gjort förarbetet.

Ett exempel till....

Jag var på en släktträff i somras och där ställde en fotograf upp huvudpersonerna i grupper och ordnade dom efter storlek, ljusförhållanden, bakgrund osv.
Allt för att få en så välkomponerad bild som möjligt.

Sedan tog han sina kort.

Medan han granskade resultatet snyltade jag lite på hans förarbete och tog ett eget kort på gruppen.

Är upphovsrätten på det kortet min eller den andra fotografens då menar du?
Han gjorde ju förarbetet medan jag "bara" knäppte ett kort.
 
Re: Re: Re: OK!

Johan Okker skrev:
Vad mera exakt grundar du detta på?
I upphovsrättssammanhang talas det ju t ex om verkshöjd med mera. Detta borde handla om det kreativa initiativet till bilderna vilken nämndes ovan.
Så här lyder motivet bakom min tanke:

I min tanke om att fotograf är den som har det kreativa initiativet till bildens framställande och innehåll, så tänkte jag mig en parallell med annan skapande verksamhet. Ungefär så här.
- Författare är den som formulerat och satt samman orden till ett litterärt verk.
- Kompositör är den som format musiken till ett musikaliskt verk.
- Fotograf är den som arrangerar och komponerar en fotografisk bild.

Vad som är rätt eller fel ur upphovsrättslig syn vet jag dock inte
 
Re: Re: Re: Re: OK!

Maxell skrev:
- Kompositör är den som format musiken till ett musikaliskt verk.

Jättebra exempel som nog belyser pudelns kärna.

Mozart skrev en symfoni för en jäkla massa år sedan.

En pianist får för sig att spela Mozarts musik helt efter noterna utan att ta bort eller lägga till något. Exakt så som Mozart menade att musiken skulle framföras.

Musiken spelas in.

Vems är inspelningen?
Mozarts eller pianistens?

Har Mozarts instruktioner till pianisten i form av noter någon betydelse?
 
Om jag ställer in kameran på "självutlösare", går och sätter mig framför kameran, blir modell, på ett planerat avstånd, vem är då den egentliga fotografen?
Kameran, naturligtvis!
Assistenten var inte i lokalen, ute på uppdrag.
 
Johan Okker skrev:
Du har inte mera konkreta hänvisningar till domslutet? Det skulle vara intressant att läsa vad rätten tog i beaktande.

Nej, inte mer än att jag läste om det i Fiskejournalen (eller om det var i Sportfiskaren) då jag var prenumerant där vilket jag var någon gång 88-92.
 
larsborg skrev:
Om jag ställer in kameran på "självutlösare", går och sätter mig framför kameran, blir modell, på ett planerat avstånd, vem är då den egentliga fotografen?
Kameran, naturligtvis!
Assistenten var inte i lokalen, ute på uppdrag.

Den som aktiverade självutlösaren naturligtvis...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.