Annons

Vem är fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Jättebra exempel som nog belyser pudelns kärna.

Mozart skrev en symfoni för en jäkla massa år sedan.

En pianist får för sig att spela Mozarts musik helt efter noterna utan att ta bort eller lägga till något. Exakt så som Mozart menade att musiken skulle framföras.

Musiken spelas in.

Vems är inspelningen?
Mozarts eller pianistens?

Har Mozarts instruktioner till pianisten i form av noter någon betydelse?

Har inte Mozart varit dör rätt länge? ophovsrätten är väl släppt på hans material?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Johan Okker skrev:
Mozarts "instruktioner" (som du missvisande bagtelliserar det till) räknas som ett musikaliskt verk - därav verkshöjdsbegreppets relevans. =)
Jag hittade inte något bättre ord än instruktioner...
Du kanske har ett bättre ord?

Jag vet att hans musik är ett musikaliskt verk även om det inte är upphovsrättsskyddat men valde att bortse från det för att belysa min poäng.
 
Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Jättebra exempel som nog belyser pudelns kärna.

Mozart skrev en symfoni för en jäkla massa år sedan.

En pianist får för sig att spela Mozarts musik helt efter noterna utan att ta bort eller lägga till något. Exakt så som Mozart menade att musiken skulle framföras.

Musiken spelas in.

Vems är inspelningen?
Mozarts eller pianistens?

Har Mozarts instruktioner till pianisten i form av noter någon betydelse?
Rättigheterna till inspelningen är pianistens, men kompositör är ju fortfarande Mozart.
Om jag tar fram en kopia av någon annans negativ så kanske jag har äganderätten till den kopian, men jag blir inte fotograf med upphovsrätt till bilden.

Knepig frågeställning det här, vars lösning nog inte är så självklar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Johan Okker skrev:
Jodå, i fallet Mozart är det ju riktigt. Men ersätt Mozart med valfri kompositör inom upphovsskyddet.

Hade han levt lär ju Mozart kommit överens med pianisten innan om betalning och ägande. Precis som vi gör med bilder.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Johan Okker skrev:
Jodå, i fallet Mozart är det ju riktigt. Men ersätt Mozart med valfri kompositör inom upphovsskyddet.

Kan man byta ut Mozart i tankegången med en modell som talar om hur fotot ska tas?

Är instruktiner om hur bilden ska tas att anse som något som når verkshöjd?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Jag hittade inte något bättre ord än instruktioner...
Du kanske har ett bättre ord?

...Att spela enligt originalpartitur eller originalnoter..


Jag vänder mig emot att bara se en komposition som ett stycke krumelurer på papper eftersom det är att undervärdera just innebörden av kompositionen och det musikaliska verket. Kompositionen i sin helhet innebär mycket mera än att definiera de tonföljder de enstaka instrumenten skall spela.

Men vi glider raskt från ämnet.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Kan man byta ut Mozart i tankegången med en modell som talar om hur fotot ska tas?

Är instruktiner om hur bilden ska tas att anse som något som når verkshöjd?

Det vill jag nog se som en kontraktsfråga, vad man bestämmer innan. Annars är nog chansen stor att Assistenten (som fotograferar) vinner i en domstol.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

zlice skrev:
Det vill jag nog se som en kontraktsfråga, vad man bestämmer innan. Annars är nog chansen stor att Assistenten (som fotograferar) vinner i en domstol.

Men den ideella upphovsrätten går ju inte att avtala bort....

Alltså vems namn står under kortet efter Foto:
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Kan man byta ut Mozart i tankegången med en modell som talar om hur fotot ska tas?

Är instruktiner om hur bilden ska tas att anse som något som når verkshöjd?

Jag har faktiskt inga patentsvar, jag blev bara nyfiken i tråden. Kan man separera upphovsrätt och idé? Exvis att du plåtar en bild efter given skiss eller muntliga instruktioner. Idén är inte din, men bilden är det? Var är skiljelinjen?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Johan Okker skrev:
Jag har faktiskt inga patentsvar, jag blev bara nyfiken i tråden. Kan man separera upphovsrätt och idé? Exvis att du plåtar en bild efter given skiss eller muntliga instruktioner. Idén är inte din, men bilden är det? Var är skiljelinjen?

Så här svarade Staffan Teste på en snarlik fråga.

Stylistens rätt?

Vad har stylisten för rätt till bilden? Får fotografen sälja en bild vidare utan stylistens medgivande? Räknas stylistens arbete som konstnärligt verk och därmed gällande upphovsrätt? Bör upphovsrätten till bilden bli delad mellan fotograf och stylist?
--------------------------------------------------------------------------------
Svar:

Det är många grupper som vill ha upphovsrätt. Tyvärr är det min uppfattning att stylisterna inte har någon sådan rätt, ungeför som sminköser, kockar eller kopister.

Det förhindrar dock inte att stylisten att göra ett avtal med fotografen om att få ersättning varje gång bilden säljs. Vanligare är nog att stylisten tar bra betalt den gången bilden görs och fotografen därefter har full rätt att använda bilden.

http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4872
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

Dajo skrev:
Men den ideella upphovsrätten går ju inte att avtala bort....

Alltså vems namn står under kortet efter Foto:

Som en pappa (som i detta fallet) så kan man nog tvista en del. Men pappan vinner nog. Jag kan föreställa mig:
-Pappa, kan du vara min assistent och fota mig.
-Självklart, eftersom du vill ha hjälp.
(pappans namn under bilden)

Men annars så räcker det med ett munligt avtal (även om det inte är så smart) i stil med.
-Får jag vara din assistent.
-Japp, kör hårt, du gör allt som jag säger och jag har upphovsrätt för alla bilder du tar under min tjänst.
(inte assistentens namn)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OK!

zlice skrev:
Som en pappa (som i detta fallet) så kan man nog tvista en del. Men pappan vinner nog. Jag kan föreställa mig:
-Pappa, kan du vara min assistent och fota mig.
-Självklart, eftersom du vill ha hjälp.
(pappans namn under bilden)

Men annars så räcker det med ett munligt avtal (även om det inte är så smart) i stil med.
-Får jag vara din assistent.
-Japp, kör hårt, du gör allt som jag säger och jag har upphovsrätt för alla bilder du tar under min tjänst.
(inte assistentens namn)

Men du KAN ju inte avtala bort den ideella upphovsrätten...

Den ekonomiska rätten kan man ju avtala bort hur man vill men inte den ideella.
 
Jag hittade ett annat svar från Staffan Teste som är nära nog exakt vad som vi diskuterat här idag.

Var går gränsen för när man inte äger bilden?

Hej!

Jag jobbade i studio nyligt och har en fråga.
Jag fixade allt ljus som jag ville ha det, bestämde ett utgångsläge för kameran och stativet och ville sen själv vara med på bild. Jag sa till en kompis att fotografera. Denne ändrade inget i ljuset eftersom att jag ville ha det så och kameran flyttades inte heller. Bilden borde ju då vara min tycker jag, eftersom att jag bara sa åt personen att trycka på knappen. Men vems är bilden egentligen?
--------------------------------------------------------------------------------
Svar:

Det brukar sägas att den som trycker på knappen är skaparen av bilden och äger upphovsrätten. Det gäller nog även i detta fall, även om din insats för bildens skapande är stor. Du kan naturligtvis skriva ett avtal att du övertar helt den ekonomiska rätten, men den idella rätten - att namnges i samband med bilden - ligger kvar hos fotografen. Även om du inte skriver avtal kan bilden inte användas utan ditt tillstånd i reklam eller på Internet där gäller lagen om namn och reklam och personuppgiftslagen.


http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4956
 
Jag tycker att det är personen som komponerat bilden och gjort förarbetet som är fotografen. Så är det ju i de flesta andra fall. Ett exempel kan ju vara möbeldesign.

Designern designar en stol som sedan en möbelsnickare tillverkar. Då är det ju ändå designern som designat stolen. Eller hur?
 
Gilleraffen skrev:
Jag tycker att det är personen som komponerat bilden och gjort förarbetet som är fotografen. Så är det ju i de flesta andra fall. Ett exempel kan ju vara möbeldesign.

Designern designar en stol som sedan en möbelsnickare tillverkar. Då är det ju ändå designern som designat stolen. Eller hur?

Men det är snickraren som har byggt den...

Om en elev får i uppdrag att göra en egen stol i hemläxa och går då hem och ber pappa att bygga en stol enligt en ritning som eleven ritat.

Kan då eleven säga att det är elevens stol?

Eller ska man säga att det är pappa som snickrat ihop en stol efter min ritning?

Översätter man det till fototermer så blir det ju "det här porträttet av mig har pappa tagit efter min ide".

Det är fortfarande pappan som tagit kortet och det är pappan som byggt stolen.
 
kul tråd...

...mitt (lekmans-)svar är att din dotter är fotografen under 2 viktiga förutsättningar:

1: ni har ett stativ, eller din dotter dirigerar exakt bildutsnitt.

2: din dotter bestämmer helt när bilden tas

Detta borde göra att du bakom kameran inte har något inflytande över kamerainställningar, komposition eller "timing" (det som fotografer brukar kalla "peak moment", att fånga ögonblicket). Då bör du reduceras till en human fjärravtryckare och ev stativ. Uppfylls inte dessa krav är det DU som är fotografen och din dotter är kreativ "chef" ellar nåt sånt...

/P
 
Tommy Törnquist skrev:
Vem är fotografen? Alltid den som trycker fysiskt på knappen? Eller kan man kalla sig fotografen om man har en assistent med sig som trycker på knappen efter att fotografen arrangerat bilden och uppmanar assistenten att avfyra kameran?

Min dotter (fotografen) tycker att hon är fotografen när hon berättar för mig (assistenten) hur jag ska rikta kameran, inställningar osv och även låter mig trycka av. Kan hon säga att det är hon som är fotografen eller är det jag som är fotografen?

Tommy

För att leka med tanken - ta den ursprungliga frågan och byt ut ordet kamera med gevär. OK?
Vem är mördaren :)
 
För att leka med tanken - ta den ursprungliga frågan och byt ut ordet kamera med gevär. OK?
Vem är mördaren :)
Ognjen. Om du bytar till gevär skyller de på varandra, ingen kan dömmas, alltså ingen mördarre. Så problemet verkar löst Fotot existerar inte.
Hälsn9ingar Lasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.