Annons

Vem är fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Indy skrev:
För att leka med tanken - ta den ursprungliga frågan och byt ut ordet kamera med gevär. OK?
Vem är mördaren :)
Ognjen. Om du bytar till gevär skyller de på varandra, ingen kan dömmas, alltså ingen mördarre. Så problemet verkar löst Fotot existerar inte.
Hälsn9ingar Lasse

Näpp, praxisen är ändrad och numera kan två personer dömas för mord även om man itne vet exakt vem som gjort vad.

Morden i Malexander vad det som fick rättsväsendet att ändra praxis
 
Jag eller gnun?

Vi tar ett exempel.

Jag ställer upp en kamera vid savannens vattenhål och ansluter en fotocellstriggad utlösare till kameran. En gnu kommer dit för att dricka, bryter strålen och en bild tas.

Vem är fotografen, gnun eller jag?

Enlig tidigare diskutioner så tolkar jag det som att gnun är fotagrafen, får jag göra någonting med dessa bilder utan gnuns medgivande?

Får jag ens radera dom från mitt minneskort?

Hur får jag ett medgivande från en gnu? ;)

Hur får jag reda på gnuns namn för att kunna göra rätt "byline" ? ;)

Ok, lite trams men den springande punkten är intressant, räcker det att trigga exponeringen för att bli fotografen?

M V H Peter
 
Dottern hade inte den kunskap som krävdes för att ta fotot på egen hand. Knapptryckaren, dvs fotografen, var i detta fall nödvändigt för att bilden skulle bli av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.