Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentålig med bra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

iahedberg

Ny medlem
Hej alla

Jag har precis sålt min gamla D3000 för att istället köpa en kompaktkamera.
Jag fotograferar mycket och gärna, men jag efterbehandlar inte och lägger inte mycket tid på "den perfekta bilden".
Det som mest fotograferas är semesterbilder och bilder på hästar i rörelse. Ja, och festbilder.

Eftersom jag vill kunna ta med mig kameran "överallt" hade jag tänkt en vattentät med allvädersskydd. Nu till det det svåra- jag kan verkligen inte välja... Alla tester jag läser rackar ner på kamerornas bildkvalitet vilket skrämmer mig lite, men så undrar jag ju också vad de jämför med? Oftast klarar jag mig bra kvalitetsmässigt med min mobilkamera, Sony Xperia Z, förutom i dåligt ljus. Däremot vår andra kompaktkamera, en Fuji Finepix F80, tar enligt mig tragiskt dåliga bilder så fort ljuset inte är hyperbra.
Då förstår ni kanske var min jämförelse ligger? Jag vill inte ha suddiga, supergryniga bilder, men jag behöver inte ha kvalitet i jämförelse med en kamera i 10 000 kr klassen.

Jag har en budget på max 2000 kr.
Jag vill ha motor, så jag kan ta bildserier
Plus om man kan filma
Den får gärna klara av att ta relativt skarpa bilder i serie, i ett ridhus (alltså inte mörkt, men utan dagsljus som källa)
Kan tänka mig att köpa begagnat

Har hittat en begagnas Olympus TG-1, är den hemskt mycket sämre än de nyare modellerna?

Tusen tack för hjälpen!
 
Sport inomhus är svårt, ha inte för stora förhoppningar Det är just sådant man använder kameror i 10 000++ klassen till. Det borde väl bli lite bättre än din Xperia men sensorn på Olympusen är inte så himla mycket större så du kommer troligtvis fortfarande ha problem i svagt ljus. Fördelen är att du får riktig optisk zoom så att du kan zooma in utan att förlora så mycket i bildkvalitet. Får du den biligt kan det väl vara ett bra köp men vänta dig inte att du ska komma i närheten av den kvalitet du fick i svagt ljus med din gamla Nikon D3000
 
Tack för svar!
Jag vill egentligen inte ta så fantastisk bilder inomhus, mest kunna sätta kameran i näven på någon annan i familjen så jag får ett hum om hur jag och hästen ser ut ;)
Vissa kameror blir ju bara et stort blurr, där man inte ens ser att hästen har fyra ben och inte tio.....

Ja, om jag får kameran billigt så känns det ju vettigt. Har du någon uppfattning om hur mycket bättre TG-2 och TG-3 är än TG-1, om man bara ser till bildkvalitet?
 
Jag vill egentligen inte ta så fantastisk bilder inomhus, mest kunna sätta kameran i näven på någon annan i familjen så jag får ett hum om hur jag och hästen ser ut ;)
Vissa kameror blir ju bara et stort blurr, där man inte ens ser att hästen har fyra ben och inte tio....
Mitt råd, en begagnad systemkamera med ett begagnat 50/1,8
 
Tack för svar!
Jag vill egentligen inte ta så fantastisk bilder inomhus, mest kunna sätta kameran i näven på någon annan i familjen så jag får ett hum om hur jag och hästen ser ut ;)
Vissa kameror blir ju bara et stort blurr, där man inte ens ser att hästen har fyra ben och inte tio.....

Ja, om jag får kameran billigt så känns det ju vettigt. Har du någon uppfattning om hur mycket bättre TG-2 och TG-3 är än TG-1, om man bara ser till bildkvalitet?

Hur många ben får hästen med din xperia på de ställen du brukar låta dig avbildas till häst? Med ledning av sensorstorlek är det troligt att du kan öka iso känsligheten ungefär ett steg så att du kan använda hälften så kort tid och därmed lättare frysa alla tio benen. Du har dessutom aningen bättre ljusstyrka men bara i vidvinkelläget.

Alla TG modellerna har mer eller mindre samma sensor och samma optik, så skillnaden i bildkvalitet bör bli minimal. Det som skiljer är finnesser som hur snabb serietagning du kan få.
 
Ja hans gamla D3000 med 50/1.8 hade varit ett bra budgetval för hästjobbet, men jag antar att han
ville ha något mera kompakt med tanke på att han just sålt den.
Jo hon hade givetvis en tanke när hon sålde.
Men bara för att man vill ngt så innebär inte det att det är praktiskt nåbart. Själv vill jag gärna ha en ny XC90 med elhybrid.
 
Jo hon hade givetvis en tanke när hon sålde.
Men bara för att man vill ngt så innebär inte det att det är praktiskt nåbart. Själv vill jag gärna ha en ny XC90 med elhybrid.

Så sant, I de få fall jag hittills fotograferat i ridhus har jag använt fullformat med ljusstark optik och ändå känt att det var på gränsen. Nu är det väl sannolikt så att din, min och TS uppfattning om vad som är en tillräckligt bra bildkvalitet skiljer sig en del så hon kanske är beredd att göra större kompromisser än oss. Vi vet heller inget om hur ljust just hennes ridhus är.

Hon bör i vart fall få lite bättre bilder med TG-? än med mobilkameran. Den bör ju definitivt duga för hästbilder utomhus, men det går naturligtvis inte att komma ifrån att en liten sensor är inte idealiskt i svagt ljus.
 
Ja, alltså, bäst bilder vill jag få på semesterresor och på ölprovningar.
Dock vill jag inte att det ska bli DÅLIGT när jag fotar i ridhus, de bilderna är mest för min egen skull men eftersom jag inte har råd att köpa flera kameror för olika ändamål vill jag ha det så bra som möjligt "allround".

Exempelvis är det viktigare för mig att kunna ta med kameran i fickan när vi är ute i den isländska naturen, och låta den följa med ner i en varm källa, än att få hyperskarpa bilder på hopphästar!

Jag älskade min systemkamera på många sätt, men till slut fick den inte ens följa med på resor eftersom det kändes för klumpigt. Jag vill ha något som jag bara kan rycka upp ur handväskan :)


Tack för hjälpen, det är verkligen uppskattat!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.