Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag köpte min 7D av Rajala i butik, inga problem.

är sugen på att införskaffa mig en 7D.. ser att Rajala har huset fär 11995kr.. och det är ju ett ganska bra pris.. men hört både dålig och bra om Rajala.. ska man slå till bor nämligen i Gbg så är tvungen att handla över internet.. det är det som gör mig orolig..
 
är sugen på att införskaffa mig en 7D.. ser att Rajala har huset fär 11995kr.. och det är ju ett ganska bra pris.. men hört både dålig och bra om Rajala.. ska man slå till bor nämligen i Gbg så är tvungen att handla över internet.. det är det som gör mig orolig..

Har du kollat med Expertbutiken vid Götaplatsen,Göteborg.

Jag har handlat min utrustning där och dom har varje gång mött de lägre priserna på nätet.

En trevlig och bra butik-
 
Har du kollat med Expertbutiken vid Götaplatsen,Göteborg.

Jag har handlat min utrustning där och dom har varje gång mött de lägre priserna på nätet.

En trevlig och bra butik-

det var länge sen jag var där.. men ska ta och se om dem kan möta detta priset.. för det är ett väldig bra pris.. tack för tipset..
 
Mitt tips är då högst bestämt att inte handla något alls från Rajala.

Jag tycker alltid man ska ge en handlare två chanser, och efter ett mycket dåligt bemötande första gången jag handlade från dem blev det inte bättre andra gången.

Jag hade köpt (och betalt) ett objektiv, ett Canon 50mm 1,8
Objektivet skulle finnas i lager enligt hemsidans lagerstatus. Jag hör inget av dem, och åker några dagar senare (precis som planerat) till Stockholm för att hämta objektivet. Det finns naturligtvis inga Canon 50mm 1,8 hemma.

En vecka senare, då de skulle ha kommit in i lager visar det sig att de inte kan se i sina system att jag betalt för mitt objektiv. Flera personer i personalen börjar prata om detta, men det verkar bara vara en person som vet hur man ska kunna kolla upp om en kund betalat via deras hemsida. Till slut lyckas de se att jag faktiskt har betalt för varan, och jag ska alltså inte behöva betala en gång till (hurra!)

Förvirrat, nonchalant och ointresserat bemötande har jag fått både första och andra gången jag handlade av dem.

Tyvärr har de emellanåt riktigt bra priser på vissa objektiv och hus, mitt tips är att trots detta vända dig till en seriös handlare. Jag vågar inte tänka på hur en ev. reklamation eller garantiåtgärd skulle hanteras av dem.

Kan i stället varmt rekommendera Scandinavian Photo och Fotokungens butiker i Stockholm, alternativt Cyerphoto på nätet.
 
Weblagret och Stockholmsbutiken har inte så mycket att göra med varandra. Känner ni er osäker, gör som jag, ring och kolla om de har på lager i Stockholmsbutiken t.ex. Det gjorde jag för ett år sedan när jag köpte 50D + 15-85 paketet. Glatt gick jag till butiken, köpte paketet, kom hem tyckte det var bra. Någon månad senare tyckte jag att 15-85 vinjetterade ossymetriskt, speciellt på 15mm. Frågade på fotosidan och fick svar att den troligen inte fungerade som den ska. Åkte nästa dag till Rajala Stockholm och fick den utbytt utan frågor direkt på plats. Testade till och med den nya så det inte var konstigheter med den också, vilket det inte var.

Synd att många har haft problem, i synnerhet eller kanske nästan enbart webbutiken. Ring är mitt förslag i alla fall, speciellt om det gäller deras fysiska butiker.
 
Min erfarenhet av Rajala i Malmö är endast god. Har dock alltid handlat i deras fysiska butik som är välsorterad och gott om kunnig personal.
 
Bra erfarenhet

Handlade via webben av Rajala för någon månad sedan. Köpte ett objektiv som jag efter påseende konstaterade inte matchade mina förväntningar.
Rajala sköttes sig exemplariskt i detta fall, både med leverans och hantering av öppet köp.
 
Rajala Foto

Beställde i Måndags ett Sigma 120-400 till min Pentax K5
efter två dagar löste jag ut det på posten, det kan väl inte
bli mycket bättre, så jag kommer att handla dår flera gånger
all heder till Rajala Foto
Rolf
 
Hej!
Kanske lite combobreaker men skall beställa ett 70-200 4L därifrån idag hade jag tänkt. Vågar man detta? Efter all kritik här blir man lite orolig är bara 17 år så har inte så jätte mycket pengar så ja vad tycker ni?

Hälsn Axel
 
Ring o hör med dom först att dom har det inne o gör beställning direkt i tfn, kan gå , jag har gjort så förr...
Hoppas det går bra!
(Bra objektiv för den delen!)
 
Hej!
Kanske lite combobreaker men skall beställa ett 70-200 4L därifrån idag hade jag tänkt. Vågar man detta? Efter all kritik här blir man lite orolig är bara 17 år så har inte så jätte mycket pengar så ja vad tycker ni?

Hälsn Axel

När jag var 17 år hade jag mer pengar för leksaker än jag har nu. Då kunde jag använda alla mina pengar till leksaker. Värre är det nu, när pengarna går till räntor, amorteringar och mat.

Nåväl

Jag har aldrig handlat i Rajalas webbshop, men butiken i Stockholm är klanderfri.

Petter ...
 
Hej!
Kanske lite combobreaker men skall beställa ett 70-200 4L därifrån idag hade jag tänkt. Vågar man detta? Efter all kritik här blir man lite orolig är bara 17 år så har inte så jätte mycket pengar så ja vad tycker ni?

Hälsn Axel

Som sagt, ring och hör med deras fysiska butik i malmö eller stockholm. Om du inte bor i närheten kan du alltid be dem lägga undan det, sen betalar du via internet och sedan skickar de du pratat med objektivet. Vet inte om det är någon skillnad, men det går att göra så och på något sätt så känns det ju bra att få prata med någon.

Tur att du köper schyssta grejer nu, så slipper du leva på nudlar när du är student för att du ska köpa nya kameraprylar ;)
 
Det jag kan tycka är synd är deras förmåga att inte svara i telefonen (gäller då sthlms butiken). Har man som tex jag ca 15 mil enkel resa kan det vara mycket enklare och billigare att slå dom en signal.
När jag hade en ledig dag åkte jag dit och det bemötande jag fick av Mattias var hur klockrent som helst, hela intrycket av personalen och deras kunskap är top notch!!! Är glad ändå att jag åkte 30mil och fick en service som är svårslagen!
Har man möjlighet ska man åka dit, men bor man långt bort så förstår jag att man gärna inte åker.
Kommer utan tvekan att göra mina kommande köp där trots avståndet.
 
Det är tråkigt att trådens rubrik är -Varning för Rajala Foto- det är lite hårt då meningarna är delade om vad som är dåligt eller bra.

Skulle endast ha stått Rajala Foto.
 
Det är tråkigt att trådens rubrik är -Varning för Rajala Foto- det är lite hårt då meningarna är delade om vad som är dåligt eller bra.

Skulle endast ha stått Rajala Foto.

+1 på den.

Det är för övrigt ett generellt problem på många bloggar och forum, för många företag.
 
Det är tråkigt att trådens rubrik är -Varning för Rajala Foto- det är lite hårt då meningarna är delade om vad som är dåligt eller bra.

Skulle endast ha stått Rajala Foto.

TS avsikt med tråden är dock att belysa hur dåligt han blivit behandlad av Rajala och därmed ge en varning.

Att det finns andra medlemmar som av olika anledningar känner starkt för Rajala har väl inte med det att göra?
 
TS avsikt med tråden är dock att belysa hur dåligt han blivit behandlad av Rajala och därmed ge en varning.

Att det finns andra medlemmar som av olika anledningar känner starkt för Rajala har väl inte med det att göra?

Det är väl klart att han får en reaktion på detta då meningarna är delade.

Det bertyder ju inte att trådskaparen är fel ute,han beskriver Rajala Foto från sin utgångspunkt.

Tycker bara att rubriken är lite hård när man ser den gång på gång som negativ.

Men det är väl bara jag som är blödig.
 
Då skulle han döpa tråden till , Hur jag har blivit bemött av Rajala som kund

Varning för Rajala borde redigerats bort av Fotosidan från början
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.