Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för oseriös fotobutik, fotomaster Västerås

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kan intyga att Lars på foto master är tokseriös och duktig. Dock är han äldre, varit dödligt sjuk och kommit tillbaka och driver butiken helt själv. Jag säger inte att det är ok att hot varken kund, butik eller en annan människa. Men just i detta fall är jag säker att det är ett rent missförstånd allt grundar sig på. Sen kan man ju önska mer eller mindre av bemötande oavsett inköpsställe.

Jag skulle själv aldrig tveka att handla hos honom då det är en klart ärlig handlare i en "old school"-miljö. Sen kan jag tycka att han kunde bjudit på frakten som goodwill och levt efter "kunden har alltid rätt" även om man personligen har en annan åsikt. Men jag skulle akta mig för att kalla honom oseriös.

På media Markt i Västerås finns minst 1 kille som kan mer om foto än 99% av detta forums medlemmar. Både bild och hårdvara. De övriga kan jag inget säga om men det stämmer säkert att kunskapsnivån skiljer MARKANT. Det gör det på varje kedja eller i varje butik oavsett avdelning.
 
Jag kan intyga att Lars på foto master är tokseriös och duktig. Dock är han äldre, varit dödligt sjuk och kommit tillbaka och driver butiken helt själv. Jag säger inte att det är ok att hot varken kund, butik eller en annan människa. Men just i detta fall är jag säker att det är ett rent missförstånd allt grundar sig på. Sen kan man ju önska mer eller mindre av bemötande oavsett inköpsställe.

Jag skulle själv aldrig tveka att handla hos honom då det är en klart ärlig handlare i en "old school"-miljö. Sen kan jag tycka att han kunde bjudit på frakten som goodwill och levt efter "kunden har alltid rätt" även om man personligen har en annan åsikt. Men jag skulle akta mig för att kalla honom oseriös.

På media Markt i Västerås finns minst 1 kille som kan mer om foto än 99% av detta forums medlemmar. Både bild och hårdvara. De övriga kan jag inget säga om men det stämmer säkert att kunskapsnivån skiljer MARKANT. Det gör det på varje kedja eller i varje butik oavsett avdelning.

Den här tråden känns lite...

"mycke skrik för lite ull ...sa bonden som klippet grisen",

...alla måste få ha en dålig dag,

Vad pratar vi om, 20 000, 10 000, 5 000 nä det handlar om knapp något... Du är 33 år och vuxen, lägg ner...

Jag är en vän av ordning och rättvisa och skulle inte dra mig tio minuter för att släpa någon inför skranket (vilket också har hänt).

Men...innan man drar på, kolla fakta, och man måsta tänka 1,2,3...först. Livet är fantastiskt och det är fantastiskt så många gånger man har fel

T.ex hpz kan ha fel, men skulle jag satsa fick hpz min röst och istället för att skriva massa blaj här, kanske ett samtal med Lars gjort susen, Sen om han gjort fel betyder inte att du gjorde rätt. Ta kontakt så ska du se hur pass lätt det är att reda ut enkla missuppfattningar.
 
whynot skrev: "istället för att skriva massa blaj här, kanske ett samtal med Lars gjort susen, Sen om han gjort fel betyder inte att du gjorde rätt. Ta kontakt så ska du se hur pass lätt det är att reda ut enkla missuppfattningar."


Självklart kan alla göra fel och självklart har jag ringt och mejlat butiken flera ggr. (på olika dagar)

Tydligen kunde han absolut INTE göra fel, och det var det som irriterade mig.

Anledningen att jag ringde dit var att de hade en prislista med beg. minolta på deras hemsida. Denna visade sig att vara 5 år gammal!! Hur seriöst är det? Det ska sägas att jag INTE beställde ut ifrån denna prislista. Skumt nog är denna bortplockat nu. (efter 5 år)

Hoppas dock att de är seriösa, och behandlar framtidiga kunder bättre.
 
Det kan vara en bra tanke, men samtidigt så skriver du att säljaren var stressad. Jag är inte säker på att det är rättvist att varna för en butik baserat på en enskild händelse, där du själv beskriver att säljaren inte var helt fokuserad.
samtidigt är det ju så att tänker alla månniskor så så bli blir det ju aldrig så att man kan se dom fallen där många rapporterat problem.
 
samtidigt är det ju så att tänker alla månniskor så så bli blir det ju aldrig så att man kan se dom fallen där många rapporterat problem.

Nja, det håller jag inte med om. Om man själv märker att en säljare är stressad så har jag en större toleransnivå. Jag kan till och med välja att återkomma en annan gång. Jag menar, jag vet ju att jag tar en risk om jag väljer att göra en affär (eller annat) med en person som jag märker är stressad/inte helt koncentrerad. Förhoppningsvis är jag inte ensam om att tänka så.

Jag tycker dessutom att ensidesversioner av sådana här händelser är väldigt tveksamma. Jag varken vill eller kan ta ställning i just den här enskilda händelsen, men OM jag ska göra det så vill jag få den beskriven av alla inblandade parter.
 
Senast ändrad:
Alla sådana här trådar där man bara får den klagandes version är helt meningslösa. Vi här har ju inte en aning om vad som föregåtts eller riktigheten i alla påståenden! Lägg ner den här typen av diskussioner.
 
Tycker det är intressant att få ta del av kunders erfarenhet av olika inköp och allt runtomkring. Givetvis är det av subjektiv natur. Men bättre än tystnad. Att själv lägga ihop vad som kan vara relevant är alltid nödvändigt. Men som sagt, alltid intressant med synpunkter på handlare och diskussioner som försigått, oavsett resultat.

Önskar bara också att väldigt duktiga handlare också får kredit.
Problemet är att det är när problem uppstår som det visar sig hur "seriös" en handlare är.

OT:Mitt bidrag blir ScandinavianPhoto i GBG.
Nu var det ett tag sen jag var där, men John Hagby, som också är en sanslöst duktig fotografar 100% proffs ut i fingerspetsarna och otroligt kundvänlig.
 
Distansköplagen är till så att man kan ångra ett köp. Dvs. köper man en vara och sedan ångrar sig, kan man lämna den retur. Det behöver inte vara fel vara eller att varan är sönder.

I detta fall skickade butiken ju ett helt annat objektiv, då är det utan tvekan butiken som ska stå för returfrakt.

Jag har rätt bra koll på Minolta/Sony, så jag frågade väldigt noga om det var just F4.0

Bara det att jag får förklara honom skillnaden på F4 och F4.5-5.6 3 till 4 ggr. säger ju lite om hans kunskaper.

Hot: Jag hotade ju inte honom, jag "hotade" butiken. Däremot hotade han mig personligen. Dessutom tycker jag det är rätt stor skillnad att säga att "jag vill varna andra" och "Att du hotar mig är inte bra för dig"
+++++++++++
Hej
Man behöver inte "hota" oseriösa handlare. Bara informera om att
missnöjda kunder inte genererar nya kunder. Informera även vilka kanaler som får rapport om händelse.
//Eie
+++++++++++
 
Tycker det känns lite småaktigt, och aningen rättshaveristiskt, att försöka hänga ut en handlare för något som objektivt sett aldrig kan bli mer än "en skitsak på 98kr". Vi har dessutom inte hört handlarens version, och inte heller vad du egentligen sa till honom. Jag har dock en känsla av att det du sa inte precis stärkte chanserna till en överenskommelse med handlaren ifråga...

Det kan mycket väl vara så att handlaren inte betett sig 100% korrekt här -- vad vet vi? -- men han beviljade ju trots allt en retur av det felaktigt levererade, eller hur? Och sådana returkostnader får man väl bara tillbaka som ren goodwill, liksom du får betala frakt för garantiärenden, trots att det inte heller där "är ditt fel"?

Men, denna tråd visar också en baksida med internet-forum: det är så lätt att, i stundens hetta, hänga ut personer och företag och åsamka permanent skada -- för sådant som i det stora hela bara är skitsaker, alldeles oavsett vem som felat.
 
Ganska otroligt hur en tråd kan utveckla sig och som det inte blir stopp på.

Summan det gäller är så liten att det inte lönar sig att förstöra sin tillvaro genom att försöka få rätt.

Medaljen har ju alltid två sidor coh vi vet ju inte hur det igentligen var från början då endast en part i ärendet är den som informerar oss.

Sluta nu att älta detta och och ägna livet åt något trevligare.

Är man inte nöjd med en handlare så byt till en annan.

Allt detta som ett gott råd !
 
+++++++++++
Hej
Man behöver inte "hota" oseriösa handlare. Bara informera om att
missnöjda kunder inte genererar nya kunder. Informera även vilka kanaler som får rapport om händelse.
//Eie
+++++++++++

Det är väl ett rätt hotfullt beteende och kommer inte leda någonstans. Uppebarligen har trådförfattaren blivit arg (pga missförstånd eller gammal prislista eller vem vet hur det egentligen började) och då blir väl servicenivån därefter. Säljaren kommer inte göra många knop för att göra kunden nöjd.

Kan vi stänga tråden nu?
 
Nja, det håller jag inte med om. Om man själv märker att en säljare är stressad så har jag en större toleransnivå. Jag kan till och med välja att återkomma en annan gång. Jag menar, jag vet ju att jag tar en risk om jag väljer att göra en affär (eller annat) med en person som jag märker är stressad/inte helt koncentrerad. Förhoppningsvis är jag inte ensam om att tänka så.

Jag tycker dessutom att ensidesversioner av sådana här händelser är väldigt tveksamma. Jag varken vill eller kan ta ställning i just den här enskilda händelsen, men OM jag ska göra det så vill jag få den beskriven av alla inblandade parter.

Jag kan hålla med om att EN tråd kan kännas fel, men det handlar ju om hur alla tolkar det.. skulle det finnas 2000000 likadana trådar om samma handlare så tänker man ju lite annorlunda kanske.
Men om alla dessa tänker att det är ingen ide att "gnälla" om det så kan det sitta 2000000 som är missnöjda men ingen säger något.

nu kan man kort & gott sammanfatta att en person verkar haft lite problem och det är nog ganska säkert att handla där ändå, hade tråden haft en uppföljning med 480 personer till som kommenterade med att dom haft samma problem hade det varit annat.

Att folk sedan pratar om att det är en struntsumma att klaga på , då kan man ju tänka det åt andra hållet , varför gnäller butiken om en sån struntsumma ?
 
Att tycka att det är inget att hålla på att klaga på för att det är en struntsumma står jag för.

Det betyder ju inte att jag tyckar att säljaren kanske har rätt.

Man förstör ju bara för sig själv genom att hålla på att göra livet onödigt tråkigt för sig själv för en struntsumma när man inte når fram med det man vill,försök glöm och gå vidare.
 
Det kan vara en bra tanke, men samtidigt så skriver du att säljaren var stressad. Jag är inte säker på att det är rättvist att varna för en butik baserat på en enskild händelse, där du själv beskriver att säljaren inte var helt fokuserad.

Men snälla!! Inte är väl säljaren stressad i flera dagar och inte kan stå för att han gjort fel?

Det är uppenbart att säljaren gjort fel och tyvärr finns det MÅNGA som honom som överhuvudtaget inte ska jobba än mindre äga en butik!
 
Jag håller med alla som tycker att köparen borde tona ner sin frustration och kan mycket väl förstå att killen som trådskaparen pratade med uppfattade ett han hotde honom personligen.

Det hela är ju tämligen vanligt och garanterat så finns det många fler kunder till butikebn som är väldigt nöjda.


Vi kan väl bara konstatera att trådskaparen haft en dålig upplevelse som han själv bidragit till att förvärra/försvåra.
 
Jag håller med alla som tycker att köparen borde tona ner sin frustration och kan mycket väl förstå att killen som trådskaparen pratade med uppfattade ett han hotde honom personligen.

Det hela är ju tämligen vanligt och garanterat så finns det många fler kunder till butikebn som är väldigt nöjda.


Vi kan väl bara konstatera att trådskaparen haft en dålig upplevelse som han själv bidragit till att förvärra/försvåra.

Nu var det så att mitt "hot" först kom i det allra sista telefonsamtal! Innan dess hade jag ringd och mejlat flera ggr.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.