Annons

Angående OdenLab Norr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst är det så att kunden inte hanterat detta optimalt.
Man kan dock inte ändra på en faktura i efterhand utan att båda är med på noterna.

Det är fortfarande så att Odenlab och underleverantören har gjort bort sig inte beställaren.

Det går faktiskt alldeles utmärkt att ändra en faktura ensidigt, men de flesta skulle naturligtvis bestrida den fakturan.

Jag skulle säga att de flesta verkar har gjort bort sig. Det står tydligt på OdenLeabs hemsida att leverans är fem arbetsdagar så varför var inte beställaren ute i god tid? Istället är det otack för att de löser hans problem. Fast ändå, det är 160:- att vinka på efter moms och skatt ungefär, minus vad boken kostar för odenlabb. Det blir inga långa extratider man har råd att lägga på ett sådant jobb.

Dubbelt upp är naturligtvis lite häftigt för en bok som kostar 400:-. Fast det räcker ju inte långt om man som butiksägare ska behöva engagera sig här på forumet t ex.

Men så är det ju att man kan inte trivas med alla butiker, gå vidare och hitta en butik där samarbetet kan funka bättre. En som säger blankt nej verkar ju kunna passa bättre i det här fallet.

Mvh
Maverick
 
Glömde säga, om jag inte minns fel så finns det riktlinjer för hur mycket ett pris får skilja sig utan att man meddelar kund. Tror det var 10% samt att det fanns ett tak men det låg ganska högt så det var inte aktuellt för det flesta.

/Maverick
 
Krångliga kunder

Oavsett vilken verksamhet man driver, så vill man helst slippa kunder som Kristoffer Ekman.
Hans beteende i kombination med en företagare med dålig självbehärskning utmynnar ofta i sådana här situationer.
Kunden har inte alltid rätt, och kan inte, vilket blir allt vanligare, uppföra sig illa bara för att han är kund.
 
Från tjejerna i labbet!

Självklart är hela den här incidenten väldigt tråkig. Vi vill dela med oss av hur vi upplevde situationen.

Första beställningen som gjordes där han bad om extra snabb leverans fick han igenom av ren tur och pga att han själv tog kontakt med vår underleverantör (vi har aldrig varit med om detta tidigare). Tydligen har han fått numret från ett annat fotoföretag som använder sig av samma tryckeri.

När kunder vänder sig direkt till vår leverantör via en kontakt som vi inte ens har förmedlat blir det väldigt svårt för oss att göra en tydlig överenskommelse med kunden.

Personen kunden fick kontakt med ville bara vara snäll då det ändå fanns tid vid just det tillfället att lägga en order före i produktionskön. Han förklarade att han egentligen måste gå vi oss (Odenlab) när det är frågan om snabbare leveranstider.

Ca en vecka efter detta gör samma kund en ny beställning och ber om att få den postad samma dag! Vi kontaktar tryckeriet via mail för att fråga hur snabbt dom skulle kunna göra beställningen.
Medans vi väntar på svar mailar kunden igen och meddelar att han skulle kunna skicka ett bud (sin mor) att hämta boken dagen efter om det nu var möjligt. Vi svarar via mail att vi väntar på svar från tryckeriet om det ens är möjligt att gör en så snabb order och FRÅGAR OM HAN ÄR VILLIG ATT BETALA EXPRESS PRIS DVS DUBBLA PRISET FÖR ATT FÅ DEN SÅ SNABBT! Vi har inte det som produkt (därav finns det inte i prislistan) men vid överenskommelse med kunden tar vi ibland emot expressbeställningar och det är oftast 100% pålägg på dessa.Han kunde bara svarat på mailet att han ej var villig att betala för express leverans så hade han fått den på normal leveranstid. Fortsättning kommer....
 
Om en kund först hittat på en ny produkt/leveransmetod åt företaget så är det kanske inte helt obefogat..?

Per

Om jag inte missminner mig så var det en hel drös fotosidanmedlemmar som beställde Canon EOS 5D Mk II när den lanserades. Under hela hösten ringde de sen och frågade säljbutikerna och Canon om när kameran kan väntas komma. Ibland skrev någon en glad notis, i diskussiontråden om 5D MkII, om att han hade fått sin kamera redan, fastän den var utlovad flera veckor framåt i tiden. Skulle det då vara ok för butikerna att ta ut dubbla avgiften för 5D Mk II, då hade ju levererat i förtid?

Det är precis det som har hänt här - varan levereras tidigare än den utlovats, då vill butiken ha dubbla avgiften. Utan att något sådant förhandlats fram, utan att något sådant finns med i deras prislistor, utan att de ens har någon uttalad betal-expresstjänst. Känns ju hur oseriöst som helst. Skulle du själv vara beredd att betala det dubbla om något du beställt kommer i förtid och utan att ni kommit överens om ersättning för sådan "expresstjänst"?

Jag tänker på alla som ringde Canon och frågade när butikerna kan tänkas få tillgång till 5D MkII. Där har butikerna nu massor att cascha in nu, enligt din filosofi. Kunden gick ju förbi ett led då de tog kontakt med leverantören/tillverkaren istället för att ringa till butiken. Om leverantören (Canon) då skyndade på sig och skickade kameran tidigare än beräknat, så har ju butiken nu rätt, enligt OdenLabs metod vilken du visar förståelse för, att ta ut dubbla avgiften för varje kund som ringde Canon och fick sin kamera tidigare än utlovat. Eller hur?
 
Oxå kund hos Odenlabb Norr

Medges, det är några år sedan jag var hos Odenlabb men då jag hade film att framkalla var detta det ställe jag brukade gå till.
Mest för den proffsiga attityden och det goda resultatet.
Det var aldrig problem att få saker gjorda igen om något blivit fel. Och jag var inte alls någon stor kund. Säkert en av de mindre som de hade där.

Jag tror det är viktigt att som kund inse att man handlar en tjänst av ett företag. Företaget är inte där för att ge dig gratistjänster utan måste faktiskt ha en viss marginal på försäljningen för att överhuvudtaget kunna gå runt. Det dyra i dagens läge är inte materialet utan den lön som måste betalas till de som jobbar.

/johan
 
Vi svarar via mail att vi väntar på svar från tryckeriet om det ens är möjligt att gör en så snabb order och FRÅGAR OM HAN ÄR VILLIG ATT BETALA EXPRESS PRIS DVS DUBBLA PRISET FÖR ATT FÅ DEN SÅ SNABBT!

Japp, frågar man en kund om detta så är det helt ok, om han ger sitt godkännande. Men som det har framstått tidigare så verkar det som att priset har lagts på i efterhand, efter att varan har framställts. D.v.s. kunden har inte haft en möjlighet att tacka nej till prisökningen. Han blir alltså tvungen att betala ett pris som aldrig avtalats fram och har ingen möjlighet att backa. Det är väl det de flesta här känner motvilja inför, vad jag förstår.
 
Ja, det är väl så det brukar gå till på de flesta företag oavsett tjänst. Sedan kan jag tycka expressavgiften är lite märklig eftersom den relaterar till produktens pris snarare än merjobbet.

En väldigt billig produkt skulle således få en väldigt billig expressavgift trots att det kanske tar samma arbetstid i anspråk eller kanske till och med mer.

Det vore mer rimligt att expressavgiften faktiskt relaterar till produktionsavbrott, mertid och dylikt.

Nu blir det ju extrem skillnad om man jämför t ex 10x15 med en 30x45 trots att det i stora drag tar samma tid i anspråk.

Men det är ju upp till mig att acceptera innan jag lägger ordern så det är väl i stora drag inte så mycket att orda om heller. Bor man i Stockholm så finns det gott om andra labb som löser det lika snabbt billigare så det är ju ett enkelt problem att lösa för kunden.

/Maverick
 
Oavsett vilken verksamhet man driver, så vill man helst slippa kunder som Kristoffer Ekman.
Hans beteende i kombination med en företagare med dålig självbehärskning utmynnar ofta i sådana här situationer.
Kunden har inte alltid rätt, och kan inte, vilket blir allt vanligare, uppföra sig illa bara för att han är kund.

Det är sant, krångliga kunder är lika frustrerande som krångliga butiker.
I Finland var det på 90-talet en Ford-verkstad i Tammerfors som hade en notis om en kund i sin dator, för att varna säljarna/verkstadsteknikerna:
"Kunder är ett k_khuvud!"

Det blev ett stort halo när kunden råkade se texten på datorskärmen och tog kontakt med tidningarna.
 
Om jag inte missminner mig så var det en hel drös fotosidanmedlemmar som beställde Canon EOS 5D Mk II när den lanserades. Under hela hösten ringde de sen och frågade säljbutikerna och Canon om när kameran kan väntas komma. Ibland skrev någon en glad notis, i diskussiontråden om 5D MkII, om att han hade fått sin kamera redan, fastän den var utlovad flera veckor framåt i tiden. Skulle det då vara ok för butikerna att ta ut dubbla avgiften för 5D Mk II, då hade ju levererat i förtid?

Det är precis det som har hänt här - varan levereras tidigare än den utlovats, då vill butiken ha dubbla avgiften. Utan att något sådant förhandlats fram, utan att något sådant finns med i deras prislistor, utan att de ens har någon uttalad betal-expresstjänst. Känns ju hur oseriöst som helst. Skulle du själv vara beredd att betala det dubbla om något du beställt kommer i förtid och utan att ni kommit överens om ersättning för sådan "expresstjänst"?

Jag tänker på alla som ringde Canon och frågade när butikerna kan tänkas få tillgång till 5D MkII. Där har butikerna nu massor att cascha in nu, enligt din filosofi. Kunden gick ju förbi ett led då de tog kontakt med leverantören/tillverkaren istället för att ringa till butiken. Om leverantören (Canon) då skyndade på sig och skickade kameran tidigare än beräknat, så har ju butiken nu rätt, enligt OdenLabs metod vilken du visar förståelse för, att ta ut dubbla avgiften för varje kund som ringde Canon och fick sin kamera tidigare än utlovat. Eller hur?

Tycker det är stor skillnad faktiskt. Här har kunden gjort en beställning utifrån en lovad tidigarelagd leverans. Det är inte så att ordern bara råkar bli klar tidigare utan den har prioriterats.

Väldigt få sådana fall har skett med avseende på Canons 5D oavsett vad de har sagt när folk har ringt. Där har det verkligen varit en bonus att prylarna kom tidigare. Vet inte hur det är nu, men förr uppstod det relativt ofta pga att kunderna satte sig på väntlistor i så många butiker som möjligt och tog där de fick först. Således fick många butiker för många ex som returnerades och som skickades ut till de butiker som fortfarande väntade på exemplar.

För det är ju så att ifall butiken får hem prylar eller kopior i förtid så sitter man inte och tjuvhåller på dem bara för att. I den butik där jag jobbar så är kopiorna ofta klara dagen före utlovad leverans ibland ännu tidigare. Trogna kunder känner till detta och kikar förbi för att se om bilderna är klara. Är de det så blir de glada. Men det blir heller inga sura miner när så inte är fallet. Leveranstider är satta för att klara ett normaltryck och även vid vissa toppar, simple as that.

/Maverick
 
Okunnighet kostar.

Men dessa okunniga människor kan ju med fördel vända sig till dig då, så kan du göra jobbet gratis åt dem.

Eller ta halva Odenlabs pris, givitvis med moms, sociala avgifter, skatt och annat inräknat. Undrar hur mycket det blir kvar då?

Jag gjorde en snabbsökning på google och ett företag som tydligen är stora på detta tar 280kr oavsett storlek på kortet. Det låter som ett rimligt pris för en enkel tjänst. Men vill du betala överpris så stoppar jag dig naturligtvis inte, jag uttrycker bara min åsikt om vad jag tycker om företag som utnyttjar människors okunskap och klantighet.
 
Detta inlägg har inget specifikt med detta fall att göra, bara webbutiker generellt.

Vad är det med dagens företag? Varför använder de inte telefonkontakt? Rädda att konfronteras direkt av kund? Mail är faktiskt för vissa rätt krångligt, och för vissa jättesmidigt förutsatt att företaget svarar på mailen direkt, inte nån dag efter. Vid ett telefonsamtal klargörs allt på en gång och kund och företag kommer muntligt överens.

För övrigt, så har ju VD'n för OdenLab inte speciellt bra sätt att framföra sina åsikter på. Snyggt jobbat.
 
Jag gjorde en snabbsökning på google och ett företag som tydligen är stora på detta tar 280kr oavsett storlek på kortet. Det låter som ett rimligt pris för en enkel tjänst. Men vill du betala överpris så stoppar jag dig naturligtvis inte, jag uttrycker bara min åsikt om vad jag tycker om företag som utnyttjar människors okunskap och klantighet.

Det blir 112:- ungefär när vi plockat bort moms och skatt. Inget jag skulle göra personligen. Ser ut att bli väldigt svårt att få lönsamhet i det.

/Maverick
 
Med tanke på svaret som VD'n för OdenLab lämnat ser jag inte företaget som något jag skulle anlita.
Kundservice innebär inte automatiskt att kunden har rätt.
Det innebär däremot merförsäljning.
 
Det blir 112:- ungefär när vi plockat bort moms och skatt. Inget jag skulle göra personligen. Ser ut att bli väldigt svårt att få lönsamhet i det.

/Maverick

Inte jag heller men det finns företag som sysslar med det, att rädda minneskort är väl förmodligen det allra enklaste de sysslar med tar ju ingen tid i princip stoppa i kortet och starta programmet och under tiden jobba med något annat. Apropå skatten ofta tror många att man betalar skatt på alla pengar man tjänar i verksamheten detta är givetvis fel du betalar bolagsskatt på vinsten som är över när bokslutsåret är slut, dvs du använder vinsten du gör på tjänsten till löner, lokalhyra, etc och om det blir något över när året är slut så betalar du bolagsskatt på det så på denna tjänst tjänar de 224kr som ska täcka kostnader.
 
Inte jag heller men det finns företag som sysslar med det, att rädda minneskort är väl förmodligen det allra enklaste de sysslar med tar ju ingen tid i princip stoppa i kortet och starta programmet och under tiden jobba med något annat. Apropå skatten ofta tror många att man betalar skatt på alla pengar man tjänar i verksamheten detta är givetvis fel du betalar bolagsskatt på vinsten som är över när bokslutsåret är slut, dvs du använder vinsten du gör på tjänsten till löner, lokalhyra, etc och om det blir något över när året är slut så betalar du bolagsskatt på det.

Det är förvisso sant, det om skatten alltså. Men ett sunt företagande bör innebära att man betalar en hel del i skatt. Det finns liksom inget egensyfte i att nolltaxera annat än genom diverse redovisningsteknikaliteter. Det går definitivt inte räkna så på intäkterna om man inte råkar vara jäkligt snajdig på ekonomi. Då riskerar man att skita i det blå skåpet för att man gjort av med pengarna som man inte trodde att man skulle behöva skatta för till följd av avdrag.

Jag skulle säga att det tar betydligt längre tid än man tror att fixa en rescue på ett minneskort. Jag brukar säga att det finns ingenting som tar mindre än en halvtimme att utföra. Det har visat sig stämma rätt bra när man ser till snittet. Det gäller då processer som kräver nån form av manuell behandling, som att sätta i kort, kontrollera resultat, bränna skiva, hantera kundorderna, ta betalt osv... Det är så ofta man säger att det är ju bara att låta datorn stå och puttra, och visst är det så. Men hur ofta är det inte som nått strular just med datorn? Den dagen räddningen är automatiserad via webben så kanske det skulle bli lönsamt. Men idag är det nog mest att betrakta som sk täckningsbidrag.

Mvh
Maverick
 
Undrar vilka som blir gladast över att de som på basis av detta lämnar/undviker Odenlab, de som lämnar eller Odenlab?

Anledningen att ta mer för en expressleverans även om denna inte i det enskilda fallet skulle kosta mer är för mig ganska uppenbar. Om man inte gjorde det skulle förmodligen telefonerna vara nedringda och butiken full av alla dessa självutnämnda VIP som ville ha just sin leverans snabbare.

Sedan tycker jag att det är ett märkligt beteende att gå förbi leverantören som man slutit avtalet gentemot och gå direkt på underleverantören för att den vägen fixa egna avtal. Om alla gjorde på det sättet skulle rena vilda västern råda.

Ett enkelt tankeexperiment: Ponera att jag gjort en bröllopsplåtning och kunden bakom min rygg kontaktar labbet jag anlitar och gör upp med dem om leveranser av sina bilder bakom min rygg. Klart man skulle bli en smula upprörd.

Det är tyvärr inte helt ovanligt detta att man gärna ser sig själv som vip kund utan att man är det. Jag vet exempel på personer som sett sig själva som så betydelsefulla att de anser butiker för att ha dålig service när de inte får "testa" olika produkter. Detta trots att både de själva och de på butiken vet att de aldrig kommer att handla där. Om prylen varit till belåtenhet har de i stället jagat hundralappar på nätet.
 
Undrar vilka som blir gladast över att de som på basis av detta lämnar/undviker Odenlab, de som lämnar eller Odenlab?

Anledningen att ta mer för en expressleverans även om denna inte i det enskilda fallet skulle kosta mer är för mig ganska uppenbar. Om man inte gjorde det skulle förmodligen telefonerna vara nedringda och butiken full av alla dessa självutnämnda VIP som ville ha just sin leverans snabbare.

Sedan tycker jag att det är ett märkligt beteende att gå förbi leverantören som man slutit avtalet gentemot och gå direkt på underleverantören för att den vägen fixa egna avtal. Om alla gjorde på det sättet skulle rena vilda västern råda.

Ett enkelt tankeexperiment: Ponera att jag gjort en bröllopsplåtning och kunden bakom min rygg kontaktar labbet jag anlitar och gör upp med dem om leveranser av sina bilder bakom min rygg. Klart man skulle bli en smula upprörd.

Det är tyvärr inte helt ovanligt detta att man gärna ser sig själv som vip kund utan att man är det. Jag vet exempel på personer som sett sig själva som så betydelsefulla att de anser butiker för att ha dålig service när de inte får "testa" olika produkter. Detta trots att både de själva och de på butiken vet att de aldrig kommer att handla där. Om prylen varit till belåtenhet har de i stället jagat hundralappar på nätet.

Mm, det är mycket vanligare än man tror. Det är gott om folk som vill köpa fina objektiv, kameror och annat till pingst, skolavslutning, midsommar på öppet köp. Det mest uppenbara var en kille som ville köpa försättslinser på öppet köp en dag i februari när det var jättefin rimfrost på träden. En vart skitsur när jag sa att han kunde få bytesrätt.

/Maverick
 
Japp, frågar man en kund om detta så är det helt ok, om han ger sitt godkännande. Men som det har framstått tidigare så verkar det som att priset har lagts på i efterhand, efter att varan har framställts. D.v.s. kunden har inte haft en möjlighet att tacka nej till prisökningen. Han blir alltså tvungen att betala ett pris som aldrig avtalats fram och har ingen möjlighet att backa. Det är väl det de flesta här känner motvilja inför, vad jag förstår.

Det är precis där skon klämmer!

Och slutpriset blev alltså ÖVER det dubbla (439:- i förskottsbetalning + 359:- i butik) trots att jag via bud (bor själv i Visby) avhämtade produkten på egen hand.
 
Nja, kunden har ju accepterat priset indirekt genom att budet faktiskt har betalat. Alternativet hade ju varit inte betala och inte få boken och sedan kräva de ursprungliga pengarna tillbaka. Budet får nog anses ha kundens fullmakt att fullborda köpet.

De på labbet hävdar ju att de påtalat att det kostar extra.

Kontentan blir nog att ni inte ska göra affärer ihop, de blir nog alla parter glada över.

Jag får det för övrigt att det blir det dubbla exakt, 100% som labbtjejerna sa. Åtminstone hittar jag ingen bok som är billigare 399:-.

/Maverick
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.