Annons

Varför så många män????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker fördelningen skulle varit 90% kvinnor och 10% män. Det hade dämpat teknik-hysterin och gett bättre kommentarer och diskussioner och i förlängningen bättre bilder.
 
Hur orkar ni ......om man är fotointresserad så hängar man på fotosidan varesig man är han eller hon .tyvärr så träffar man på detta "tjafs" överallt det börjar bli lite jobbigt.
"från en som också snart blir halshuggen"
 
Varför finns de så få män som virkar och väver?
Varför är det så få män som går på syjunta?
Varför är det så få Kvinnor som mekar med bilar?
Varför är det så få kvinnor som gillar motorsport?

Kanske för att vi är biologiskt lite olika av naturen!
 
Wizard skrev:
Tröttsamt med detta tjat om könsfördelning.. Varför är det inte fler kvinnor på FS, varför är det inte fler män inom vården osv.. Kan det inte bara vara så att det är fler män som är intresserade av foto och att det är en större andel av dessa som sedemera registrerar sig på FS?? Måste det alltid finnas en underliggande könsfråga i allt??

/Peter, som antagligen kommer bli slaktad för detta inlägg..

Det var väl inget tjat om könsfördelning i tråden.
Ett bra namn som uppenbarligen drar intresse till tråden istället för en kanske mer korrekt "Varför är det fler män än kvinnor på fotosidan?".

Hur som helst så kan man diskutera orsakerna utan att klaga på att det är en könsfråga och gå i försvarsställning som man. Jag såg inga inlägg som krävde halshuggning för alla män som är inne på fotosidan eller att de är onda, som en del andra verkar ha gjort.

Som svar på frågan tror jag (precis som flera andra i tråden) att fotosidan är ganska teknikfokuserad istf. konstfokuserad och därmed drar till sig fler män. Samt att killar lägger mer tid på internet istf hushållsarbete etc. Så är det i alla fall i våran familj.
Generellt alltså. Därmed inte sagt att inga tjejer kan eller är intresserade av teknik eller att inga killar hjälper till hemma (för att föregripa kritik).

Mattias
 
Att bara räkna antalet män och kvinnor här på fotosidan säger ingenting. Om man inte räknade de som endast är intresserad av tekniken (för teknikens egen skull, inget fel i detta), så tror jag att siffrorna skulle bli annorlunda. Men fortfarande till männens fördel (missförstå inte ordvalet).
 
Varför fler män?

Josefin ställer en jäkligt bra fråga - varför är bara 1/3 av FS medlemmar kvinnor. Utifrån min erfarenhetsvärld är det faktiskt ett underligt förhållande. Jag undervisar lite i foto på en gymnasieskola. I de fotokurserna är 80% kvinnor ...

Josefin ställer ännu en bra fråga. I vilken annan konstform är fördelningen lika sned? Utan att ha någon direkt statistik att gå efter tror jag mig med lätthet kunna räkna upp åtminstone tre:
*Skulptur
*Keramik
*Textil

Sedan är det ju en helt annan fråga vad könsfördelningen på FS egentligen säger? Kanske är vår tredjedel kvinnor i snitt avsevärt mer aktiva när det gäller att publicera bilder? Om jag har rätt betyder det ju att en stor del av killarna här är "passiva" medlemmar.

Siffror är inte allt ...
 
Nej siffror ä verkligen inte allt.

Säg mig ngn vad som per automatik hade varit bättre om det överallti samhället hade varit EXAKT lika många kvinnor som män?

Det enda jag kan hitta på är att det just är lika många män som kvinnor.

Besluten kan vara lika bra och ruttna även om det är lika många eller majoritet av kvinnor..

Nej, den här hysterin blir man minst sagt trött på. Kvinnans frigöring från spisen är ngt av det viktigaste som har hänt i västens moderna samhälle, det är vi säkerligen eniga runt.
MEn säg mig då, varför är det då så svårt att förstå att traditionen hänger kvar med främst män i olika maktpossitioner???

Hur många generationer tillbaka ligger frigöringen? Knappt (en) två eller möjligen tre.. Vem kan begära mer förändring än vad som redan pågår?

Jag kräver Härmed en verklighetsförankring av de tydligen vridna perspektiv som är ute och går. Sluta klanka ned på den som har makt och försök att jobba dig dit istället. Då slipper vi kvoteringar och sånt skit, värdiga makthavare är de enda som skall ha den! Om det så är kvinna eller man som har vad som krävs kommer då lätt att accepteras idag, tveklöst (och ännu lättare i framtiden!).

Jag blir ruttet f,bannad rent ut sagt av att prata om detta och bara skriva om det gör att pulsen går upp.

Jag hoppar av tråden här tror jag, innan jag blir akutfall för hjärtinensiven!


MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Hans-C skrev:
Jag tycker fördelningen skulle varit 90% kvinnor och 10% män. Det hade dämpat teknik-hysterin och gett bättre kommentarer och diskussioner och i förlängningen bättre bilder.

Det ligger mycket i det! Teknikfixeringen bland fotosidans medlemmar tror jag är något som mera tilltalar män och det återspeglar sig också i bildkvalitén. Jag tror det tas procentuellt sett fler bra bilder bland kvinnor än bland män.
 
mipert skrev:

.., varför bilder används som de gör eller vad som kan påverka fotografens syn (och därmed de bilder denne tar) är ointressant.

Vår omvärld är det som skapar våra bilder och ju mer vi läser, lyssnar, grälar och funderar, desto större chans att bilderna vi tar blir våra bilder (personliga).

Uppskattar att du föröker höja kvaliteten på diskussionen, Mipert!
Vi vet alla att det finns samhälleliga skäl till varför samhället är skevt på olika vis.
Frågan för oss som fotograferar är väl vad vi gör med vårt foto. Vad är det för bilder vi tar? Vad berättar vi? Vad vill vi uttrycka?
Niclas blir så arg att han känner sin hälsa hotad. Jag är också så arg - av i stort sett motsatta orsaker - och jag skulle vilja uttrycka det i talande och gripande bilder.
Men frågan är hur?
Hittills har jag misslyckats så grovt att jag inte ens har kommit till början. Men det gror i mig och jag hoppas att jag en dag exploderar - i bilder.
I annat fall kanske vi träffas på akuten, Niclas! :/
 
Hade inte varit så illa att träffas, men på akuten låter lite trist.

Du skriver att du är upprörd över motsatta orsaker? Vad menar du där? Är vi oeniga?

Jag skriver om min subjektiva upplevelse men det som är substansen i mina ord är rent objektiv fakta.

Mvh Niclas,
 
Detta är upprörande ! Snedfördelning mellan könen, glesbygdsbor, HBT-personer och apatiska flyktingbarn
är underrepresenterade. Jag kräver att det lagstiftas mot fotosidan ! Staten borde genast tillsätta minst en utredning om detta förtryckets näste. Som en interimsåtgärd borde staten införa trängselskatt och värnskatt på Internet och alkolås på tangentborden.


/En som var ute och fotade i vid 7-tiden imorse
 
Niclasfoto skrev:
... försök att jobba dig dit istället.
MVH Niclas,

Nej, i princip är vi väl inte oense.
Det var bara orden ovan som träffade en öm punkt. Jag har nämligen försökt - och misslyckats.
Mitt glastak råkade personifieras i en häxa till kvinna - som jag troligen skulle slå på käften om jag mötte - men de medel som hon använde står till buds för alla i maktposition som inte vill ha konkurrens.
Det verkar ganska enkelt. Man kan antyda att någon 'inte är behörig', tex. pga svensk utbildning ('svenska doktorsgraden är verkligen ingenting, jämfört med vår gedigna norska/finska/engelska utbildning!'), eller de kan ses som icke passande pga att de är kvinnor ('vemsomhelst kan väl ha gått genom utbildningen, men högspänningselektriker kräver ju lite mer guts än den här lilljäntan har'), svarta (professor i svenska, du skämtar!), 54-åriga ('jag har inget emot äldre, men gud vad det tar tid att visa gamlingar nya grejer!), osv. osv.

Nejdå, vi är nog ense i princip. Jag tycker kvoteringar är ett otyg och att det borde räcka med att kvinnor visar att dom duger. Det krävs många misslyckade försök på vägen, tyvärr. Får räkna mig som ett av dom.
Men till slut ändras väl världen. Droppen urholkar stenen och allt det där.
Som skandinavisk kvinna har jag nog fått ett par engelska gubbar att sätta ölet i halsen och omvärdera sin syn både på kvinnor i allmänhet - och 'skandinaviska kvinnor' i synnerhet. (Dom heter tex. inte alla 'Marge', för att 'they spread easily'. Inte heller är alla blonda! Och: You're not like other women. One can talk to you about all kinds of things, not just children and family!)
Se där, mitt lilla bidrag till samhällsutvecklingen!
Men avlönat jobb kan jag nog glömma...
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Varför finns de så få män som virkar och väver?
Varför är det så få män som går på syjunta?
Varför är det så få Kvinnor som mekar med bilar?
Varför är det så få kvinnor som gillar motorsport?

Kanske för att vi är biologiskt lite olika av naturen!

Jag kan knappt uttrycka hur irriterad jag blir av det här inlägget. Bilar resp syjuntor är INTE biologiskt kopplat till något av könen och det gör mig förbannad om du verkligen tror på detta själv.
 
På sjutiotalet var kvinnliga fotografer lika vanliga som kantareller i december......jag tycker faktiskt att könsfördelningen har förskjutits ganska mycket sedan dess........FWIW...
 
mipert skrev:
Med all respekt för de som är genuint fotointresserade men det där med att man skall göra något vettigt (gå ut och fota) istället för att ”tjafsa” är så typiskt fotografer.

Man vill bara ha en kamera i handen och ta bilder, varför bilder används som de gör eller vad som kan påverka fotografens syn (och därmed de bilder denne tar) är ointressant.

Vår omvärld är det som skapar våra bilder och ju mer vi läser, lyssnar, grälar och funderar, desto större chans att bilderna vi tar blir våra bilder (personliga).

Om man nu vill det förstås...

Jag håller med dig Mikael. Visst, det kan vara tröttsamt med de oändliga diskussionerna om könsfördelning och orättvisorna mellan dem... men det gör oss också medvetna om de skillnader och likheter vi har. Det är väldigt viktigt för en fotograf idag att ta hänsyn till "genusperspektivet" när man fotar. Man ska vara medveten om vad man fotograferar och hur det skapar reaktioner i samhället. Vill jag inte stöta mig med någon? Vill jag chockera genom att fota det här? osv. Allt annat är oansvarigt och dumt.

Allt det här gör oss i förlängningen till bättre fotografer, även om det inte är uppenbart idag.
 
gitte edelman skrev:
Nej, i princip är vi väl inte oense.
Det var bara orden ovan som träffade en öm punkt. Jag har nämligen försökt - och misslyckats.

Nej vi är nog inte så värst oense. Enligt mig så finns inget grundlag att vara oense med mig i sak utan eventuellt endast mot min irritation i/runt saken.


"... försök att jobba dig dit istället." Detta kan tyckas vara riktat mot kvinnan, jag menar att det är till för oss alla.

Det är med 110% säkerhet många män som känner att punkten ömmar också.

Som sagt tiden reglerar detta och de nära nog desperata kvinnorna (som är mest aktiva i debatten) menar jag bara gör sig själva en björntjänst med att försöka framskynda utvecklingen. I mitt perspektiv så ä det i ett sådant sammanhang inte länge sedan kvinnans frigörelse, detta faktum verkar många kvinnor (kanske i synnerhet de som inte var med då) vara närmast ovetande om.




Mvh Niclas,
 
Josefin.W.H skrev:
Någon som kollat statistiken över könsfördelningen på fotosidan. Det är mindre än en tredjedel som är kvinnor!
Varför detta? Någon som kan förklara?

Fotosidan är nog en spegelbild av vårt samhälle ! :)

Fotosidan är först en samlingsplats för människor med en kamera...
och det är nog bara början på frågan... ;)

Och så kommer olika
grupper med fotointresse..tex
fototeknikintresse..och bildintresse..och fototeknikbildintresse..och kamerateknikintresse....och..

Tittar man på...fotokonst..så kanske kvinnor
är i majoritet!
Nu ligger jag risigt till!!! ;)

/B
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Varför finns de så få män som virkar och väver?
Varför är det så få män som går på syjunta?
Varför är det så få Kvinnor som mekar med bilar?
Varför är det så få kvinnor som gillar motorsport?

Kanske för att vi är biologiskt lite olika av naturen!

99 % av all forskning inom dessa områden säger annorlunda. Men men...
 
Ja, fast det är skillnad mellan att vara medveten när man fotar och att vara politskt korrekt...


Millacamilla skrev:
Jag håller med dig Mikael. Visst, det kan vara tröttsamt med de oändliga diskussionerna om könsfördelning och orättvisorna mellan dem... men det gör oss också medvetna om de skillnader och likheter vi har. Det är väldigt viktigt för en fotograf idag att ta hänsyn till "genusperspektivet" när man fotar. Man ska vara medveten om vad man fotograferar och hur det skapar reaktioner i samhället. Vill jag inte stöta mig med någon? Vill jag chockera genom att fota det här? osv. Allt annat är oansvarigt och dumt.

Allt det här gör oss i förlängningen till bättre fotografer, även om det inte är uppenbart idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.