Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orimlig handläggningstid för drönartillstånd - vad görs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Notade precis detta textavsnitt under vanliga frågor

"Spridning är när du tillgängliggör materialet för andra, till exempel skickar det med e-post, publicerar det på en webbplats eller sociala medier, lagrar det i molntjänster eller på servrar som du inte själv har fullständig kontroll över"

Samtidigt som de skriver på annat ställe

"Vilket material ska man skicka in?
Det är enbart det material som är tänkt att spridas som ska skickas in."

Det innebär att vi som lagrar en kopia på dropbox, jotta eller liknande måste söka spridningstillstånd, då lantmäteriet anser att personal på tjänsterna kan komma åt filerna och att ladda upp i ditt privata molnutrymme är att sprida.

Jag kommer därför nu skicka upp allt mitt drönarmaterial till lantmäteriet, oavsett om det finns planer på att använda materialet eller inte, första batchen från igår är på 148gb, om alla skickar upp allt de filmar och sen lagrar på en molntjänst så kommer handläggningstiderna snart vara på över ett år.
Tack för att du bidrar till dom orimliga handläggningstiderna!

Tack för att du bidrar till dom orimliga handläggningstiderna!
Och din poäng är att jag ska bryta mot lagen om spridningstillstånd för att jag använder en molntjänst för fillagring?. Det är lagstiftaren du kan vara upprörd på för en gammal lag inte revideras för att passa samtiden. Ryssen sitter inte och kollar på privatpersoners drönarfilmer på sociala medier för att hitta hemliga militärbaser.

Och din poäng är att jag ska bryta mot lagen om spridningstillstånd för att jag använder en molntjänst för fillagring?. Det är lagstiftaren du kan vara upprörd på för en gammal lag inte revideras för att passa samtiden. Ryssen sitter inte och kollar på privatpersoners drönarfilmer på sociala medier för att hitta hemliga militärbaser.
Nej jag svarade på din kommentar.

"Jag kommer därför nu skicka upp allt mitt drönarmaterial till lantmäteriet, oavsett om det finns planer på att använda materialet eller inte, första batchen från igår är på 148gb, om alla skickar upp allt de filmar och sen lagrar på en molntjänst så kommer handläggningstiderna snart vara på över ett år."

Jag har inget val om det är material jag inte väljer att radera direkt för att det inte håller mina kvalitetskrav. Om man som svensk ska lagra material filmat i Sverige från en drönare på en molntjänst måste lantmäteriet granska materialet om du inte ska bryta mot lagen. Att jag inte vet idag om jag kommer publicera det i en video som jag lägger ut offentligt har i sammanhanget ingen betydelse, det ligger i mitt content arkiv för att kunna användas framgent och jag vill ha det lagrat på en extern tjänst utöver min lokala hårddisk.

Så är det, risken att åka fast om man inte publicerar är nog minimal, men skadan kan likt förbaskat uppstå. Vi som råkat ut för en svensk tiger hanterar nog detta annorlunda än någon som inte råkat ut för en.

Det innebär att vi som lagrar en kopia på dropbox, jotta eller liknande måste söka spridningstillstånd, då lantmäteriet anser att personal på tjänsterna kan komma åt filerna och att ladda upp i ditt privata molnutrymme är att sprida.
Att bokstavligen följa regler till punkt och pricka är ofta ett ganska effektivt sätt att kasta grus i byråkratiska maskinerier. Det ska bli intressant att se hur ringarna på vattnet sprider sig av det här.

Jag har inget val om det är material jag inte väljer att radera direkt för att det inte håller mina kvalitetskrav. Om man som svensk ska lagra material filmat i Sverige från en drönare på en molntjänst måste lantmäteriet granska materialet om du inte ska bryta mot lagen
Du har förstås valet att inte lagra dina drönarbilder på en server du inte själv har fullständig kontroll över, även om ingen kan tvinga dig till det valet.

Om du vill fortsätta att räta ut frågetecken kring det här vore det intressant med ett svar från lantmäteriet om huruvida krypterade bildfiler på en molnserver räknas som spridning.

Handläggningstiden för att ansöka om spridningstillstånd för drönarmaterial på Lantmäteriet är just nu 80 (!) arbetsdagar vilket i praktiken betyder en flaskhals på 16 veckor.

För oss yrkesverksamma är det hutlöst att vi måste vänta i fyra månader på att en myndighet (?) möjliggör att vi kan slutföra och få betalt för vårt arbete.

Har ni koll på vad som görs? Kan Fotosidan, SFF eller BLF bryta en lans för yrkesfotografer och -filmare?

Här gör SFF ett försök att påverka handläggningstiderna.

SFF enkät om drönare och spridningstillstånd

Svara gärna på frågorna som tar max en minut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar