Annons

Varför så många män????

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:
Vi kanske tar massor av fler bilder än ni män gör?;) Under tiden ni tillbringar här..

Och själv kan jag vara rätt manlig, men eftersom jag eg. är kvinna gör jag flera saker samtidigt iaf;)

Läste en spännande undersökning (ständigt dessa undersökningar :) som påstod följande:

Kvinnor kan göra fler saker samtidigt än vad män kan, men de kan aldrig vara lika fokuserade på en och samma sak som män klarar av. Och det är just därför det främst är män som blir så där insnöade på saker.

Så för att ni kvinnor ska kunna göra allt det där ni bara måste på en och samma gång så förlorade ni förmågan att kunna koncentrera er på en sak och göra den ordentligt! ;-)

/Joakim
 
lottae skrev:
Vi kanske tar massor av fler bilder än ni män gör?;) Under tiden ni tillbringar här..

Förmodligen är det så. Se bara på könsfördelningen i de oändliga Nikon D200-trådarna, (som även undertecknad följt med intresse).

Men grundfrågan kvarstår. Jag vet inte. Men fotosidan är ju mycket teknik och lite bild egentligen. Och där hävdar jag helt klart att det finns en social grund till att sådana ställen befolkas mest av karlar.

Samtidigt: vad är det som gör att de bitarna får dominera så totalt? Är det att mäns intressen tillåts att göra det? Antagligen.
 
Kalle_B skrev:
Jadu Josefin... kan bara säga att det inte är så lätt o vara kille hela tiden... vi blir slagna varje dag överallt av att allt är männens fel, vi förtrycker kvinnorna osv osv... vet itne om tjejer tänker på dig så mkt... men frågan är egentligen är det männen som förtrycker eller är det kvinnan som låter sig förtryckas? För att inte snöa in oss så mkt på detta så vill jag bara säga att ialla fall ajg känner mig ständigt påhoppad och skyldig till alla orättvisorna i värden.. inte så konstigt då att vi ibland tror "vad har vi nu gjort"

//Kalle som inte låter sig nedtryckas av världsliga ting! :)

Tyvärr så har en del fanatiska manshatare fått rätt mycket publicitet på senare tid, lyssnar man på dom så är alla killar våldtäktsmän (några har bara inte fallit för frestelsen riktigt ännu), kvinnomisshandlare och ofredare av småbarn. Vi är dessutom kollektivt ansvariga och ska alla be om ursäkt och sona varandras skuld. Man hamnar inte förvånande snabbt i försvarsställning när såna idiotier sitter på löpsedlarna.

Som tur är så är de kvinnor jag träffat på något mer balanserade och själv vägrar jag ta på mig ansvar för vad andra obalanserade män kan tänkas göra.

Förmodligen tänkte inte Josefin att tråden skulle ta det här spåret, så tillbaka till Fotosidan och andelen kvinnliga medlemmar. :)
 
Fast jag kan ärligt säga att jag faktiskt har kollat statistiken. Titt som tätt faktiskt.
Sedan sidan hade knappt 6000 medlemmar. Könsfördelningen i % har sett lika ut hela växtperiden till dagens medlemsantal såvitt jag sett. Typ 30%k, 70%m avrundat. Jag tycker inte att det är ett problem här. Alla är lika välkomna och alla har samma möjligheter att få vara med. Det är bra och det är det viktiga på en sån här community! Bättre än på en del andra ställen irl.. Dock vete sjutton om behandlingen är lika jämställd medlemmarna mellan alltid. Jag tycker också det är synd att tjejer syns sämre än killar i många fotografiska sammanhang för jag är inte säker på att vi är färre egentligen..

Joakim Tack för skrattet:) Fast var undersökningen gjord av en man eller kvinna? Undrar ju om den var ordentligt gjord? Jag tvivlar;)

Förresten är jag mest människa.
 
Senast ändrad:
näe självklart, jag tror inte helle att josefin menade att det var männens fel.. jag försökte bara förklara varför vissa tar åt sig och trodde att hon menade oss killar.. :)

Men självkalrt undrade hon väl bara varför...
 
Så här ser jag på det hela! Dom tjejer eller kvinnor jag känner som har en kamera har i så fall en enkel o billig kamera som dom tar några enstaka party bilder med vilket jag tycker är väldigt tråkigt! Tycker att många tjejer tar bra bilder och har oftast bättre fantasi en oss grabbar!

Så Josefin tycker att du ska fixa en kampanj o locka hit alla dina tjejpolare o deras tjejkompisar i sin tur!
/Kjelle Som gillar tjejer :)
 
Dragonfly skrev:

Så Josefin tycker att du ska fixa en kampanj o locka hit alla dina tjejpolare o deras tjejkompisar i sin tur!
/Kjelle Som gillar tjejer :)

Nej, nej, nej för böfvelen! Jag tycker vi ska förbjuda alla tjejer och kvinnor på fotosidan och göra hela sajten till en exklusiv herrklubb.

Då kan vi snacka tekniska prylar hela tiden och jämföra varandras teleobjektiv. Och känner vi för det kan vi ju dra något gammalt lumparminne...eller förresten...det är ju ingen som gör lumpen längre.

Äääh, strunt samma...var ska en riktig karl vända sig i dessa dagar? Jag får väl starta upp en manssida...manssidan.se! :)

/Joakim
 
Jag tog en titt på en rapport om yrkesfotografer (från 1998) som visade att 22% var kvinnor.

En annan rapport visar också att det är fler kvinnor i samhället som fotograferar, även räknat med att det oftast är kvinnorna som lämnar in familjens film till labbet. (detta är från tiden då film var vanligast.)
 
Wizard skrev:
Tröttsamt med detta tjat om könsfördelning.. Varför är det inte fler kvinnor på FS, varför är det inte fler män inom vården osv.. Kan det inte bara vara så att det är fler män som är intresserade av foto och att det är en större andel av dessa som sedemera registrerar sig på FS?? Måste det alltid finnas en underliggande könsfråga i allt??

/Peter, som antagligen kommer bli slaktad för detta inlägg..


Mycket bra, håller med.
 
Utav denna tråden så drar jag två slutsatser varför fotografer är mansdominerat.

1. Kvinnor gör ofta flera saker samtidigt, män en sak i taget. Män insnöade på foto.

2. Kapital / teknik. Män har av tradition mer pengar och är mer teknikfokuserade än kvinnor.

Rätt uppfattat? :)
 
Det beror självklart på att männens högre inkomster ger dem möjlighet att betala den hundring per år som det kostar att skaffa sig betalmedlemskap, och som vi alla vet är betalmedlemskap det enda sortens medlemskap som skänker sann lycka här i livet...
 
Ja, bara ynka 15705 kvinnor på sidan! Då måste det ju vara så att kvinnor inte tycker om teknik och foto och...
Äh.
Bah.
Här är väl jättemånga tjejer, damer och tom. en och annan gammkärring! ;)
Det spelar väl ingen roll om det är män eller kvinnor här, så länge man inte blir påhoppad för att man har fettbölderna på ställen där dom inte inverkar på tankeförmågan?
Det är väl bilder och kameror och sånt som står i fokus här, inte könet på personerna som frågar, svarar, diskuterar?
Om det var så att kvinnor blev utmobbade vore det en annan femma. Men det har jag ingen vetskap om. Jag har inte blivit illa behandlad i alla fall!
(Om man undantar den där dumma kritiska kommentaren N.N. fällde om min utmärkta bild... ;)
 
mipert skrev:
På de fotoutbildningar jag känner till är det flest kvinnor.

Så är det ju i studievärlden i stort. Kvinnor dominerar på både folkhögskolor, högskolor och universitet. Men tyvärr faller många kvinnor bort i det efterkommande yrkeslivet.

/Joakim
 
maxim skrev:
Mycket bra, håller med.


Ja, tröttsamt... man är så urless på allt prat om detta.

Seriöst de kvinnor som skriker högst drar ned hela tanken-syftet med den aktuella jämnställdhetfrågan i samhället.

Seriöst jag är så less på detta, genomsyrar allt överallt..

Maktfrågan,,, vilket pissuttryck.. I relation med vi män..

Vi män är väl de som tydligen besitter alla onskapens nycklar... ibland känns det så när man debatterar, eller för den delen när man lyssnar på folkens i det där nystartade fem,initiativ..


Mvh Niclas, (som är lite extra neg ikväll,,varnar för uppriktigheten)
 
Wizard skrev:
Tröttsamt med detta tjat om könsfördelning.. Varför är det inte fler kvinnor på FS, varför är det inte fler män inom vården osv.. Kan det inte bara vara så att det är fler män som är intresserade av foto och att det är en större andel av dessa som sedemera registrerar sig på FS?? Måste det alltid finnas en underliggande könsfråga i allt??

/Peter, som antagligen kommer bli slaktad för detta inlägg..
Instämmer till 100%
 
Varför är graset grönt?

Har ni inget bättre för er än att tjaffsa om detta? Ut o foto för bövelen och stunta i vad för något som som döljer sig inanför kalsongen/trosan.
 
Med all respekt för de som är genuint fotointresserade men det där med att man skall göra något vettigt (gå ut och fota) istället för att ”tjafsa” är så typiskt fotografer.

Man vill bara ha en kamera i handen och ta bilder, varför bilder används som de gör eller vad som kan påverka fotografens syn (och därmed de bilder denne tar) är ointressant.

Vår omvärld är det som skapar våra bilder och ju mer vi läser, lyssnar, grälar och funderar, desto större chans att bilderna vi tar blir våra bilder (personliga).

Om man nu vill det förstås...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.