ANNONS
Annons

Fotokurser i analog fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skiljer inte särdeles mycket på mängden utsläpp som skapades när en kamera för film tillverkades som när man nu gör en kamera med elektronisk sensor. Visst är det mer elektronik idag, men den är också mycket effektivare per kubikmillimeter än den var på 70-talet.

Finessen skulle väl då vara att om man fotograferar med film är sannolikheten att man använder en redan tillverkad begagnad kamera mycket större.

Intressant att det sägs här att intresset för att använda film ökar igen. Antar att det är ungefär som med veteranbilar. Som fordon är de sämre i alla avseenden men det kan vara roligt att de fungerar.

Det får gärna komma flera synpunkter på vad ni tycker om att få till olika fotokurser i analog fotografering, eller det kanske inte är så många aktiva på Fotosidan som brinner för analog fotografering?

Jag kör helt analogt förutom någon enkel mobilbild då och då för att dela med kompisar och familj, men kan inte säga att jag är särskilt intresserad av någon kurs. Jag har lärt mig på egen hand sen barnsben och tar bilder som är mer än bra nog för mig. Möjligen skulle jag kunna gå en kurs i mörkrumsarbete på medelnivå eller högre, men som gissningsvis de flesta andra kör jag pga boendesituation mest en hybridmetod med analog fotografering och digital efterbehandling.

Fotograferingen i sig tycker jag inte skiljer sig särskilt mycket mellan analogt och digitalt. Det är väl mest att man inte kan byta ISO, generellt är begränsad till låg känslighet och behöver lite mer erfarenhet för att exponera rätt. Och att kamerorna är mekaniskt överlägsna :)

Som nbqr skriver:

Acceptera och förstå filmens ljuskänslighet - oavsett om den pressas eller sänks men också hur filmen reagerar vid överexponering men också dess karaktär, korn, kontrast etc.

Orto- och pankromatisk film.
Vilken typ av film och karaktär som passar till vad eller inte alls.
En gammal bekant till mig experimenterade med kodaks dokumentfilm vid porträtt för att exponera korrekt. :)

Speciellt i förhållande till en digital kamera då man kan vara lat och köra med auto-iso men där filmen har en omvänd tolerans jämfört med digitalt, tål överexponering i nästan lika många steg som en modern digital tål under.

Sedan är det ju alltid bra att kunna ladda/ladda ur/byta rulle och byta tillbaka igen.
Lära sig att aldrig spola tillbaka filmen helt in i kassetten.
Att inte spola viss film för snabbt för att undvika statisk urladdning.

Se och få en relation till skönheten i kornet och att det ska omfamnas med kärlek och inte ses med avsky. Det är alldeles för mycket brusreducering idag på allt.

Kurser överlag idag handlar väldigt mycket om värdet av att träffas och fysiskt mötas upp.
Kunskap och färdighet hämtas in via sociala media och tutorials på ett annat sätt än tidigare.
Jag tror att det lockar om deltagarna handgripligt får känna på i mörkrummet, studion eller vad det nu kan vara.
Kanske är det så att kortare workshops är dagens melodi.

Jag kör också hybrid som Anja, pga utrymmesskäl (har en fin Focomat med Multigradehuvud nerpackad). Tiden och livet räcker tyvärr inte till för kurser, möjligen en workshop i färg-framkallning.

Lära sig att aldrig spola tillbaka filmen helt in i kassetten.

Inte så lätt då många kameror spolar tillbaka med motor. Och då hamnar man i en eländig situation med de nya plastkasseterna där man behöver en Quick-pic öppnare eftersom de attans kassetterna går inte att lirka ur filmen ifrån med en filmutdragare.

Detta skulle man kunna hålla kurs om.

Inte så lätt då många kameror spolar tillbaka med motor. Och då hamnar man i en eländig situation med de nya plastkasseterna där man behöver en Quick-pic öppnare eftersom de attans kassetterna går inte att lirka ur filmen ifrån med en filmutdragare.

Detta skulle man kunna hålla kurs om.
Där är det väl olika hur då en del kan låta bli att dra in den hela vägen, medan andra kameror drar in den i kassetten vare sig man vill eller inte. Jag är inte säker, men jag har för mig att en kompakt jag inte har kvar inte drog in filmen hela vägen i kassetten, medan den enda jag har kvar gör det vare sig man vill eller inte t ex. Nikon F6 vet jag att man kan välja hur den gör genom en inställning, förutom att ställa in så att man kan välja att veva tillbaka den manuell om man vill.

Där är det väl olika hur då en del kan låta bli att dra in den hela vägen, medan andra kameror drar in den i kassetten vare sig man vill eller inte. Jag är inte säker, men jag har för mig att en kompakt jag inte har kvar inte drog in filmen hela vägen i kassetten, medan den enda jag har kvar gör det vare sig man vill eller inte t ex. Nikon F6 vet jag att man kan välja hur den gör genom en inställning, förutom att ställa in så att man kan välja att veva tillbaka den manuell om man vill.

Har du lyckats bli vän med de nya plastkassetterna då?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto