Annons

Varför så litet buffertminne i kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

ATJ

Aktiv medlem
Hej, är det någon som har koll på varför man inte sätter in mera buffertminne i kameror är det en teknisk sak eller är det bara pengarna som vanligt. Jag har tittat på 1D serien bara på kul och om jag förstår det rätt så har man satt in ungefär 300 mByte buffertminne i de kamerorna. En bildfil från 1D mkIII är på ungefär 10 MByte och man kan ta 30 bilder innan bufferten är full, varför inte sätta in 1 Gbyte minne då skulle man ju kunna ta 100 bilder med en 1D mkIII eller 40 med en 1Ds mkIII innan det blir tvärstopp. Minne är ju väldigt billigt idag.

Kan det vara så enkelt att det är pengarna som styr?
 
fujicanon skrev:
Kann det vara så enkelt att det är ett foto-kamra och inte menat att konkurrera med video?

Jo det är väl sant, men du glömmer att med en videokamera så kan man ta 25 bilder/sek i 1 timme, visserligen med betydligt lägre upplösning. På en 1D kamera för 35-76 kkr räcker buffertminnet "bara" ca 3 sekunder innan det svämmar över.
 
Jag glömmer intet; men undrar på när man skal sätta grens för detta? Varför inte 4 eller 8 Gb?

Och visst, pengarna styr, men det är kundens pengar.....
 
ATJ skrev:
Kan det vara så enkelt att det är pengarna som styr?

Det är klart att det är pengarna som styr, hade det inte varit det så hade jag köpt en H3DII på en gång.

Det går att bygga i princip hur bra kameror som helst. Tricket är att hitta en bra balansgång mellan pris, prestanda, storlek, vikt och en mängd andra faktorer.

Canon har helt enkelt gjort bedömningen att den prisökning som mer buffertminne skulle ge, för de flesta presumtiva 1D-kunderna, inte motiverar den prisökning som det skulle medföra.

Det är nog väldigt få fotografer för vilka det är viktigt att kunna ta serier på över 30 bilder utan avbrott.
 
Jag skulle gladeligen betala 300:- mer för en 75 kkr kamera och få 1 Gbyte i buffertminne om det var så enkelt, jag vet fler som också skulle göra det :)
 
ATJ skrev:
Jag skulle gladeligen betala 300:- mer för en 75 kkr kamera och få 1 Gbyte i buffertminne om det var så enkelt, jag vet fler som också skulle göra det :)

Ja, eller 500 spänn för en lite bättre skärm, eller 400 kr för ytterligare en megapixel, eller 600 kr för ett iso-steg till, eller 300 spänn extra för lite mindre brus eller 700 spänn för bättre batteritid...eller en tusenlapp till för ytterligare 4gb buffertminne osv i all oändlighet

Det finns alltid saker som folk är beredda att betala mer för, men någonstans måste man dra gränsen, sätta en nivå för optimal pris/prestanda.
 
ATJ skrev:
Jag skulle gladeligen betala 300:- mer för en 75 kkr kamera och få 1 Gbyte i buffertminne om det var så enkelt, jag vet fler som också skulle göra det :)
Buffetminnet behöver vara betydlig snabbare än minne som kostar 300kr/GB om det ska göra någon nytta. Det skulle förmodligen handla om en kostnad på minst 10 ggr så mycket för kunden.
 
ATJ skrev:
Jag skulle gladeligen betala 300:- mer för en 75 kkr kamera och få 1 Gbyte i buffertminne om det var så enkelt, jag vet fler som också skulle göra det :)

Tro inte att det är samma minnestyp på cachminnet som på det sekundära minnet. Det är snabbare och dyrare.
 
Arctic skrev:
Tro inte att det är samma minnestyp på cachminnet som på det sekundära minnet. Det är snabbare och dyrare.

Jo det kan så vara men 700 Mbyte minne kan inte kosta så mycket till, då du som konsument köper 2 Gbyte snabbt RAM minne till din PC för 800:- inklusive alla skatter. Vi pratar om att buffra undan ca 100 Mbyte per sekund vilket inte är sådär otroligt mycket i datavärlden idag eller har jag fel?
 
ATJ skrev:
Jo det kan så vara men 700 Mbyte minne kan inte kosta så mycket till, då du som konsument köper 2 Gbyte snabbt RAM minne till din PC för 800:- inklusive alla skatter. Vi pratar om att buffra undan ca 100 Mbyte per sekund vilket inte är sådär otroligt mycket i datavärlden idag eller har jag fel?

Nej, men å andra sidan vill man inte ha en fysiskt lika stor minnesmodul i kameran som man kan tänka sig att sätta i kameran. Till och med laptop-minnen, som ju är mycket mindre, är nog för stora för att få plats med i en liten kamera.
 
Fogel70 skrev:
Buffetminnet behöver vara betydlig snabbare än minne som kostar 300kr/GB om det ska göra någon nytta. Det skulle förmodligen handla om en kostnad på minst 10 ggr så mycket för kunden.

Jag tror att du har fel där, redan idag kan man köra 1Gbit/s över LAN och det motsvarar 128 MByte/s, detta måste betyda att minnena i en vanlig PC idag kan hantera den hastigheten flera gånger om. Om jag har rätt så duger alltså vanligt PC minne om man undantar storleken på chipen. Men även där är det nog inget problem då du idag kan köpa ett USB minne på 4Gbyte som med lätthet skulle få plats i ett 1D hus om kamera tillverkaren bara ville.
 
ATJ skrev:
Men även där är det nog inget problem då du idag kan köpa ett USB minne på 4Gbyte som med lätthet skulle få plats i ett 1D hus om kamera tillverkaren bara ville.

Fast USB-minnena är ju Flash-minne, d.v.s. av samma typ (och därmed med samma hastighet och begränsade livslängd) som minneskorten man sätter i kameran, d.v.s. den minnestypen lämpar sig inte som buffertminne, det är avsett för lagring.
 
Ett USB-minne är ju ungefär lika snabbt som ett minneskort, och då hjälper det ju inte iaf. Hade det varit stor efterfrågan hade det nog suttit lite mer minne i.

400d klarar 30 jpg (bästa kvaliteten) i bufferten, men bara 8-9 raw+jpg. Det senare duger alldeles utmärkt till mig som sällan tar mer än 2snabba i taget.

Tänk när det bara fanns film. Då var det ju max 36 bilder, vilket var slut på 3-4sek =)
 
ATJ skrev:
Jo det kan så vara men 700 Mbyte minne kan inte kosta så mycket till, då du som konsument köper 2 Gbyte snabbt RAM minne till din PC för 800:- inklusive alla skatter. Vi pratar om att buffra undan ca 100 Mbyte per sekund vilket inte är sådär otroligt mycket i datavärlden idag eller har jag fel?

I dag kostar snabbt minne till datorn i den storleksordningen men det var inte det pris som gällde för bara någon månad sen
 
Kan det inte vara så att fabrikanterna har dimensionerat buffertminnet efter det som kameran är avsedd för? Kanske en för enkel anledning för att "experterna" på fotosidan.se skall acceptera det.
 
Är det ingen som har några tekniska invändningar? Som t.ex. att processorn i kameran inte kan hantera datamängden under längre tid eller något annat som gör det tekniskt svårt?
 
ATJ skrev:
Men även där är det nog inget problem då du idag kan köpa ett USB minne på 4Gbyte som med lätthet skulle få plats i ett 1D hus om kamera tillverkaren bara ville.
...men det USB-minnet är då betydligt långsammare än internminnet i PC'n (visst, till viss del beroende av USB-gränssnittet, men jag gissar att även själva minnet inte är blixtrande snabbt).

Jag funderade på om det kan finnas andra tekniska skäl, t ex hur många databitar som krävs för att adressera minnet. Har man större minne så krävs det fler bitar för att kunna hålla minnesadresser, och det kanske kan påverka prestanda på något sätt? Eller så är jag helt ute och cyklar ;o)

(jag var visst borta ett tag från datorn under tiden som jag skrev mitt svar...)
 
Senast ändrad:
alcedo [E.F.S] skrev:
...men det USB-minnet är då betydligt långsammare än internminnet i PC'n (visst, till viss del beroende av USB-gränssnittet, men jag gissar att även själva minnet inte är blixtrande snabbt).

Det var bara ett storleks exempel, jag är medveten om att flashminnen är "söliga" men vanliga RAM minnen tar inte större fysisk plats, alltså bör det inte vara platsbrist som är problemet utan något annat, förmodligen pengar som vanligt....
 
ATJ skrev:
Det var bara ett storleks exempel, jag är medveten om att flashminnen är "söliga" men vanliga RAM minnen tar inte större fysisk plats, alltså bör det inte vara platsbrist som är problemet utan något annat, förmodligen pengar som vanligt....

Jag fattar inte din konklusion, Anders. Det aller mesta kan produseras i dag; och allt har sin pris.
Pengarna kommer från köparna. Om du hadde tillräkligt många kompisar med samma behov, hadde kamran varit på marknaden.

Tro bara inte att någon tillvärkare satsar på en marknad som inte finns.
/Erik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.