ANNONS
Annons

Varför så litet buffertminne i kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Varje pixel har bara en färg, R, G, G eller B. RGB fås sedan genom att för varje pixel gissa sig till en färg baserat på kringliggande pixlars färg.

Ja just det, det har du rätt i, missade den. Är foveon sensorer som inte behöver interpolera färgerna.
 
Japp, i Sigmas kameror finns det tre receptorer för varje pixel, så de har RGB redan i råfilen. Och därmed större råfiler.
 
Lysmask skrev:
Jag tycker det vore bättre om minneskorten vore så snabba att det inte behövdes nån cache.

Det vore ju lagom trist om du har 300 bilder i cachen och kameran slocknar liksom..för att ta ett extremexempel.

Men det finns ju inga kameror som kan utittja extreme IV korten som skriver 40 megabyte per sekund.
 
Robin Gyllander skrev:
Men det finns ju inga kameror som kan utittja extreme IV korten som skriver 40 megabyte per sekund.
Men det beror inte på att skrivhastigheten till det interna buffertminnet skulle vara för låg, utan på att gränssnittet för minneskorten inte är specificerade för så höga hastigheter (och därmed blir en flaskhals). Som du ser i Andreas Ekboms inlägg är datahastigheten i en 1Ds Mark-III mer än tio gånger snabbare än Extreme IV korten.

Men digitalkompakter utan råformat brukar kunna skriva ned datat i princip direkt till minneskortet utan någon hastighetsbegränsning (dvs. oändlig buffer), men då är datamängderna också betydligt mindre.

/Daniel
 
Robin Gyllander skrev:
Men det finns ju inga kameror som kan utittja extreme IV korten som skriver 40 megabyte per sekund.

Jo, inte mindre än fyra stycken: Canon Eos 1Ds Mk3, Nikon D3, Nikon D300 och Olympus E-3.

Nikon uppger till exempel att D3 skyfflar data till kortet i 35 megabyte per sekund, tester som den här
http://www.e-fotografija.si/templates/?a=1210&z=93&page=2
tyder på att den verkligen utnyttjar de snabba korten.
 
Men varför ha kort med 40 megabyte per sekund om inge kamera utnyttjar det? Det är ju som att sälja 1200 hästars motorer till ford ka bar en handfull skulle var dum nog att köpa det.
 
Robin Gyllander skrev:
Men varför ha kort med 40 megabyte per sekund om inge kamera utnyttjar det? Det är ju som att sälja 1200 hästars motorer till ford ka bar en handfull skulle var dum nog att köpa det.
Det handlar inte bara om i vilken kapacitet kameran har, utan också hur fort bildena kan överföras till datorn.
 
Hej

"The EOS-1Ds Mark III is compatible with UDMA (Ultra Direct Memory Access), a new CF
card specification (CompactFlash Specifications Revision 4.0) enabling high-speed writing
to the CF card. With a UDMA CF card, the high-speed data transfer is about twice as
fast as the EOS-1D Mark III (about 3 times as fast as the EOS-1Ds Mark II). Although the
EOS-1Ds Mark III has twice as many pixels as the EOS-1D Mark III, the writing speed per
file is about the same as the EOS-1D Mark III, which is quite amazing"

http://cpn.canon-europe.com/files/news/pro_lineup/EOS-1DsMkIII-Whitepaper.pdf

Skulle vara trevligt om man kunde få UDMA till 1D MarkIII via firmware, finns andra kameror som fått det via firmware.

"The medium format story is a bit brighter. Several digital back models from Hasselblad and Leaf, including the H2D-39 and the Aptus 75, do support UDMA 4 in the newest firmware revisions and therefore should be able to wring out greater write speed from Extreme IV"

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-7896-8475

Mvh

Omar
 
Enligt testet på http://www.e-fotografija.si/templat...z=93&page=2
......
Canon EOS 40D / RAW + JPEG until buffer full
Card. . . . . . . . . . . .| Shots buffer | flush
A T P Pro Max I I. . . . . . . . . . . |14 |24.5 s
San Disk Extreme IV. . . . . . . . .|14 |21.4 s
San Disk Extreme III. . . . . . . . |14 |24.8 s
Apacer Photo Steno II pro 100X |12 |42.4 s
......
så ser man att t.o.m. 40D har nytta av det snabbaste kortet så varför då påverka kameran negativt med slöare kort som påverkar den buffert som finns negativt?

/Leif
 
Grevture skrev:
Håller med om resonemanget, i nio fall av tio tar man bara korta bildskurar, någon enstaka gång händer det att en händelsekedja fortsätter i ett par sekunder och man hinner ta en längre skur på kanske 15-18 bilder. Men därutöver har i alla fall aldrig jag råkat ut för något intressant som pågår längre än ett par sekunder ...

De gånger som jag slagit i taket på bufferten är på ishockey och då har det varit stök och bök framför mål som sedan följs av råkurr.
 
Olsin skrev:
De gånger som jag slagit i taket på bufferten är på ishockey och då har det varit stök och bök framför mål som sedan följs av råkurr.

En av de få gånger jag lyckats köra bufferten i botten var just i hockey, men där var det nog ändå lika så bra att jag var tvungen att bryta eftersom råkurret snabbt hamnade i skrämmande närhet till där jag stod ... Kameran tömde ned på kortet medan jag låg hopkrupen bakom sargen ;)

I fotboll kan röriga situationer i straffområdet ibland dra ut en del på tiden, men sällan som i hockey (de slåss inte lika mycket i fotboll, veklingarna :) I baseboll händer det att ett spännande spel på en bas snabbt följs av en lika spännande situation på en annan bas eller på hemplattan vilket lätt kan ge sekvenser på 4-5-6 sekunder.

Som jag upplever det så verkar det oftast vara i lagidrotter (=många människor inblandade) som man kan få långa situationer.

Men här är ett exempel på en fotograf som fotar individuell sport och som verkar utmattningstesta buffertminnen (och batterier) åt Canon :)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=25316878
Det finns en förklaring till det sättet att fotografera:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=25319806
och lite till:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=25328343
 
...en annan variant skulle ju kunna vara att man omarbetar skrivprocessen till minneskorten så att buffertminnet inte måste vara så stort...och det är kanske där de lägger sin utveckling??

För det måste väl ändå vara slutresultatet som är viktigast för oss konsumenter...att kameran är redo att göra en exponering närhelst vi vill...

Jag skulle gilla en utveckling där man dockar en/flera mindre HD (idag kanske ~100 GB) i t.ex. vertikalgreppet och bygger in mer processorkraft i kameran för att eliminera "felyttringen" helt.

I själva kameran kunde man ha en eller två kortplatser och en process som automatiskt skriver en backup till HD'n om man så vill...

Det var bara en spontan tanke jag fick när jag läste lösryckta delar av diskussionen här...

/ Magnus
 
Mangepange skrev:
...en annan variant skulle ju kunna vara att man omarbetar skrivprocessen till minneskorten så att buffertminnet inte måste vara så stort...och det är kanske där de lägger sin utveckling??

För det måste väl ändå vara slutresultatet som är viktigast för oss konsumenter...att kameran är redo att göra en exponering närhelst vi vill...

Jag skulle gilla en utveckling där man dockar en/flera mindre HD (idag kanske ~100 GB) i t.ex. vertikalgreppet och bygger in mer processorkraft i kameran för att eliminera "felyttringen" helt.

I själva kameran kunde man ha en eller två kortplatser och en process som automatiskt skriver en backup till HD'n om man så vill...

Det var bara en spontan tanke jag fick när jag läste lösryckta delar av diskussionen här...

/ Magnus

Jag har själv grunnat på en primitiv variant där kameror med dubbla minneskort kunde jobba så att de skrev varannan bild på vardera kortet. Då kunde de ju i teorin skriva två filer i taget vilket då fortfarande i teorin borde kunna ge snudd på dubbla utmatningshastigheten till korten.

Och i det läget borde man ju kunna göra plats för ännu fler kort ... Tänk en kamera med fem-sex SD-kort (de har ju fördelen att vara små).

Men jag misstänker att sådan här utveckling hamnar i kläm mellan kostnad o strömförbrukning å ena sidan och hur långa serier man i praktiken använder å den andra. Kort sagt, än så länge är den typen av teknik för dyr för att vara motiverad med take på hur ofta den skulle utnyttjas. Men vi vet ju vad som händer med kostnader för teknik över tid ... :)
 
Mangepange skrev:
...en annan variant skulle ju kunna vara att man omarbetar skrivprocessen till minneskorten så att buffertminnet inte måste vara så stort...och det är kanske där de lägger sin utveckling??

För det måste väl ändå vara slutresultatet som är viktigast för oss konsumenter...att kameran är redo att göra en exponering närhelst vi vill...

Jag skulle gilla en utveckling där man dockar en/flera mindre HD (idag kanske ~100 GB) i t.ex. vertikalgreppet och bygger in mer processorkraft i kameran för att eliminera "felyttringen" helt.

I själva kameran kunde man ha en eller två kortplatser och en process som automatiskt skriver en backup till HD'n om man så vill...

Det var bara en spontan tanke jag fick när jag läste lösryckta delar av diskussionen här...

/ Magnus

Detta finns väl redan dessa lösningar med wifi batterigrepp t.ex. och dubbla minneskort har de flesta promodeller.

Vill man ständigt vara beredd på att fånga något så är väl enklaste sättet att gå över till jpg i mindre format o kvalitet då man i vissa fall kan hålla avtryckaren nere tills minneskortet är fullt. Nästa steg är en filmkamera.
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
... så ser man att t.o.m. 40D har nytta av det snabbaste kortet så varför då påverka kameran negativt med slöare kort som påverkar den buffert som finns negativt?
Gissningvis tycker inte alla att 14% snabbare tid är värt 40% högre pris.
 
elbe skrev:
Detta finns väl redan dessa lösningar med wifi batterigrepp t.ex. och dubbla minneskort har de flesta promodeller.

Vill man ständigt vara beredd på att fånga något så är väl enklaste sättet att gå över till jpg i mindre format o kvalitet då man i vissa fall kan hålla avtryckaren nere tills minneskortet är fullt. Nästa steg är en filmkamera.

Dubbla kort är ingen sensation i sig...det håller jag med dig om...

Jag kanske uttryckte mig lite väl vagt i mitt uttalande.
Alltså det jag framförallt addresserar här är processorkraft för att kunna skriva till kortet samtidigt som du processar en ny exponering...det övriga var eg. mest "logistik"...och den går att lösa på mängder av sätt...
Men en sådan utveckling skulle i nuläget förmodligen driva upp strömförbrukningen och alstra för mycket värme...

Och steget till JPEG resp. film är logiskt i sig, men båda lider då av kraftigt sänkt bildkvalitet i ref. till t.ex. RAW utan behov av buffertminne...vilket var vad jag lekte med i tanken...

Ursäkta den delvisa urspårningen här...kunde inte låta bli att leka med tanken som tråden triggade hos mig...

/ Magnus
 
P.R. skrev:
Gissningvis tycker inte alla att 14% snabbare tid är värt 40% högre pris.

Kanske de men dessa 40% innebär en skillnad på 185:- mellan 4GB Extreme III och IV på en kamera för runt 11.000:-.

Men medans kompisen bredvid, med det snabbare minneskortet, har fyllt en buffer till med bilder och fått tiotusenkronorsbilden så väntar du fortfarande på att bufferten skall skrivas över till kortet.

Viss snålhet är inte förnuftig...

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.