Annons

Varför säljer folk sina 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Tycker man ser jättemånga annonser hela tiden nu om folk som säljer sina 350D. Är det bara för att 400D kommer eller? Ok, om man byter från 300D till 400D. Men 350D till 400D verkar ju helt onödigt. Såg nån som köpt sin kamera i juli och skulle uppgradera till 400D. Har det blivit så att digitalkameran har blivit en statusgrej, ungefär som mobilen som ska bytas varje år? Man är egentligen inte så intresserad av fotot utan mer tekniken? Inget fel med det, folk får lägga sina pengar på det dom vill, men jag vill bara höra lite om vad folk har för åsikter om det.

Mvh Axel
 
Är du utvecklingsfientlig eller så? Det fattar du väl att man måste ha det absolut senaste så bilderna blir bättre!
 
Blivit och blivit, fotografering har väl alltid varit en materialsport? De finns fotografer som alltid ska ha det senaste och det finns fotografer som struntar helt i utrustningen. Bland amatörer verkar det finnas två tydliga grupperingar. De som fotograferar och de som inte gör det ;)
 
Jag håller med Axel. Jag tror att de flesta kameror idag är så pass hyfsad kvalitet att det bara är marginella skillnader. Det går även att ta en bra bild med en Instamatic. Det mesta i en bild ligger bakom kameran inte speciellt mycket i den.

Det finns en gammal historia kring detta. Det var när en känd författare var på en fotoutställning med en framgångsrik fotograf. Han sa då till fotografen. Fantastiskt fina bilder du tagit, vad har du för kamera. Varpå fotografen säger. Du, jag läste din senaste bok, en fantastiskt bok, men vad använder du för skrivmaskin.
 
Askel skrev:
Tycker man ser jättemånga annonser hela tiden nu om folk som säljer sina 350D. Är det bara för att 400D kommer eller? Ok, om man byter från 300D till 400D. Men 350D till 400D verkar ju helt onödigt. Såg nån som köpt sin kamera i juli och skulle uppgradera till 400D. Har det blivit så att digitalkameran har blivit en statusgrej, ungefär som mobilen som ska bytas varje år? Man är egentligen inte så intresserad av fotot utan mer tekniken? Inget fel med det, folk får lägga sina pengar på det dom vill, men jag vill bara höra lite om vad folk har för åsikter om det.

Mvh Axel

Ja du... man kan undra. Okej om man byter upp sig till ex 30D eller 5D det hänger jag med på. Dock antar jag att skillnaden till 400D är marginell. Nej, jag har nog inget bra svar på din fråga. Tycker också det är synd att folk inte värdesätter det de köpt för dyra pengar. Å andra sidan kan andra köpa bra saker billigare. Själv skulle jag vilja byta min 350D, men vet inte om jag vill skiljas ifrån den. Min sambo skulle dessutom få frispel. Vissa man ser här på har haft otroligt många annonser. En bra fråga du ställde.
 
Askel skrev:
Tycker man ser jättemånga annonser hela tiden nu om folk som säljer sina 350D. Är det bara för att 400D kommer eller? Ok, om man byter från 300D till 400D. Men 350D till 400D verkar ju helt onödigt. Såg nån som köpt sin kamera i juli och skulle uppgradera till 400D. Har det blivit så att digitalkameran har blivit en statusgrej, ungefär som mobilen som ska bytas varje år? Man är egentligen inte så intresserad av fotot utan mer tekniken? Inget fel med det, folk får lägga sina pengar på det dom vill, men jag vill bara höra lite om vad folk har för åsikter om det.

Mvh Axel

Jag tror egentligen inte att alla i grund i botten är intresserade av fotografi i sig. Kommer alltid finnas dem som tror att deras kamera blir sämre för att en ny modell dyker upp. Håller med om att byte från 350D > 400D känns lite väl "prylbögsinriktat" när det gäller kategorin amatörfotograf.

I det detta tekniknojjiga samhälle fins det nog även många som måste ha nyaste prylen för att inspireras så att de över huvud taget fotograferar. Detta beteende kan ju kameratillverkarna utnyttja och uppgradera modellerna oftare (dock med risk för färre ögonbrynshöjande uppgraderingar).
 
För att fortsätta den ironiska tonen på detta forum: Självklart är dssa människor som säljer sina 350D till förmån för 400D värda en stor eloge.

De har ju tagit på sig det stora ansvaret att göda det fattiga företaget Canon, visserligen till ingen större nytta för sig själva, men svaret på frågan måste ju bli att det handlar om bistånd och välgörenhet

Och vänta bara om 4 månader då de första ryktena om 450D kommer ut. Då är det dags för välgörenhetssällskapet "Canons Vänner" att rycka ut igen och lägga ut sina urgamla 400D till försäljning.

Allvarligt talat: Man må ironisera över ovanstående (och för min del handlar det inte om ironi) men det finns nog några som uppskattar det nya bildstabiliseringssystemet i kamerahuset och kanske rentav verkligen behöver det, liksom sensorskituppsamlaren. men troligtvis inte SÅ många.

Vi får nog leva med de här s k uppgraderingarna som kommer aviseras flera ggr om året.
Samtidigt kan vi här på Fotosidan njuta av jäkligt bra bilder som tagits med digitala slr-kameror tillverkade år 1999-2000. Och som ff är i tjänst hos många duktika fotografer som insett det absurda i pixeljakten och satsar på att utveckla den viktigaste delen i sin fotoutrustning=Ögat!

Därmed inte sagt att vi ska se ned på de som ständigt vill ha det senaste. Många av dem är skickliga fotografer som är ytterligt prylintresserade (som en hobby i hobbyn och är villiga att betal för det. Det kostar att gå i frontlinjen. Tänk bara på de som skaffade de första Pentiumdatorerna i mitten av 90-talet och sedan troget uppgraderade hela tiden)

Men ff säger jag att en kamera inte slutar fungera för att det lanseras en uppföljare nästan i samma stund man promenerar ut från fotoaffären med sin nya kamera. Den är redan gammal innan pengarna dragits från ditt bankkort.

Och det enda vi kan göra åt detta är att sluta intressera oss så förbaskat för de ytterligt små ändringar som en ny kameramodell oftast betyder.

Om allt fler gör det kommer företagen att tröttna på att lansera nya modeller i parti och minut.

Bättre att kräva firmwareuppgraderingar. Pengarna får ju företagen i alla fall eftersom folk då börjar köpa bättre optiker då de slipper bli halvt ruinerade en gång i halvåret i sin ängslan över att inte ha det senaste kamerahuset.

Men ssv: Ibland är sk "uppgraderingar" nödvändiga för vissa kunder, men långt ifrån så många som Canon vill ha det till.
 
Askel skrev:
Såg nån som köpt sin kamera i juli och skulle uppgradera till 400D. Har det blivit så att digitalkameran har blivit en statusgrej, ungefär som mobilen som ska bytas varje år? Man är egentligen inte så intresserad av fotot utan mer tekniken? Inget fel med det, folk får lägga sina pengar på det dom vill, men jag vill bara höra lite om vad folk har för åsikter om det.

Mvh Axel

Hej, det var nog mitt inlägg du såg! :)

När jag köpte min 350D visste jag inte om att 400D var på gång. Jag var jättenöjd med min 350 men jag uppgraderade till 400 eftersom jag verkligen uppskattar den större skärmen. Min syn är inte den bästa och en större skärm hjälper. Att sedan autofokusen är bättre och att man får några miljoner pixlar mer är väl inte fel? Jag inser att skillnaden i bildkvalitén är i stort sett försumbar.

Bytet kostade mig 2500:- i förlust på 350:n (hade nog kunnat få några hundralappar till), visst är det mycket pengar men för min del tyckte jag det var värt det.

Jag är en ganska nybliven fotoentusiast och jag är väl medveten om att en duktig fotograf tar bättre bilder med en skitkamera än vad jag kan göra oavsett material, men vad är det för märkligt med det? Innebär det att jag skall avstå från att köpa grejor jag gillar bara för att jag inte kan utnyttja dem full ut? Vi har bilar som går i 200 trots att vi bara får köra 110, våra hushåll är fulla av DVD-spelare, datorer och annat där vi bara utnyttjar en bråkdel av deras kapacitet och möjlighet.

Jag är övertygad om att "prylbegäret" finns inom nästa vilken hobby som helst - till och med svampplockarna har ju GPS med sig ut i skogen!.

Om vi bara köpte de absolut nödvändigaste prylarna så skulle vårt samhälle stå still. Vem måste egentligen ha en digitalkamera överhuvudtaget?

Det måste väl vara upp till var och en att sätta sin egen nivå på prylhysterin.

Bara min åsikt så fota på och ha kul oavsett årsmodell på kameran!

Mvh
Anders
 
En sista reflektion, roade mig med att kolla profilen på en del av dem som gjort inlägg i denna tråd. Prylhysterin verkar ju vara väl utrbredd även bland dem som kritiserar den ;)

Ha det!

Anders
 
Jag funderar skarpt att byta ner mig till en analog eller som vissa skule ha sagt byta upp mig:) Jag säljer inte min dígitala. Jag tror att vi har blivit för bortskämda i den digitala världen?
 
Askel skrev:
Tycker man ser jättemånga annonser hela tiden nu om folk som säljer sina 350D. Är det bara för att 400D kommer eller? Ok, om man byter från 300D till 400D. Men 350D till 400D verkar ju helt onödigt. Såg nån som köpt sin kamera i juli och skulle uppgradera till 400D. Har det blivit så att digitalkameran har blivit en statusgrej, ungefär som mobilen som ska bytas varje år? Man är egentligen inte så intresserad av fotot utan mer tekniken? Inget fel med det, folk får lägga sina pengar på det dom vill, men jag vill bara höra lite om vad folk har för åsikter om det.

Mvh Axel

Kamerorna blir bättre och bättre. Men skillnaden i resultat märks på mycket få bilder, framför allt om man inte förstorar upp bilderna. 300D är en lysande kamera. Sen blir kameran lite snabbare och får lite högre upplösning för varje modell.

Slutsats, klart det handlar om funktioner... Hur många använder allt som finns i mobiltelefonen???
 
Haha! Känner mig träffad!

AFJ skrev:
En sista reflektion, roade mig med att kolla profilen på en del av dem som gjort inlägg i denna tråd. Prylhysterin verkar ju vara väl utrbredd även bland dem som kritiserar den ;)

Ha det!

Anders

Jättekul! Känner mig lite träffad, faktiskt. Men det är ju så man lärt sig hur lite de där uppgraderingarna ibland betyder.
Om det är så att du kollat min profil, märker du att jag inte uppgraderat min 1DMkII eller 20D. Avser inte heller att göra det. Sedan behöver jag ju mina prylar i jobbet. Men visst fan har det slunkit med en och annan totalt onödig pryl genom åren.

Jag kan ff inte fatta exempelvis varför jag sålde en 10D för en 20D. Har utmärkta bilder från 10D. Dessutom har jag hittat i mina arkiv skitbra bilder (i teknisk bemärkelse) från min Nikontid med D1(kom 1999) o D100 (kom 2001).

Jag bytte system däremot eftersom jag ansåg att Canon år 2002 var överlägset alla andra märken vad gällde digitalbilder när det gäller lite brus och jag plåtar oftast i jobbet på mycket höga isovärden.

SLUTLIGEN: 400D har INTE bildstab! Helt rätt. Däremot större display och sensorrengöring.

Ha det bra!/ MVH Lennart
 
Ut och fotografera grabbar!
Sitta framför datorn och skriva i diverse trådar, är väl inget för riktigt duktiga fotografer?
Iaf inte ofta, det har den intresserade fotografen ingen tid till!
Erfarenheten fås endast genom användandet av redskapet - kameran!
Nördar finns det gott om i alla grenar, men de kommer ingen vart, köper, köper och köper nytt, men blir aldrig nöjda, självklart, de har nästan inte använt sin D-SLR kamera, innan det är dax för att sälja och köpa nytt ... :), :)
 
För mig är det inte intresset för fotografi utan snarare teknikintresset som får mig att byta/skaffa ny utrustning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.