Annons

Varför lämnar du oftast en positiv kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
Varför lämnar du oftast en positiv kommentar
och uteblir helt med dina åsikter och
kommentarer om en bild irriterar dig/ saknar utläggningsvärde eller bara är helt ointressant

är du rädd för att bli kritiserad tillbaka?
 
Dels av respekt för fotografen, min smak är ju inte nödvändigtvis mer rätt än någon annans, och fotografen måste ju ha tyckt att bilden var bra, annars skulle han/hon inte ha lagt ut den. Och dels för att bilder jag inte gillar, eller snarare känner mig helt likgiltig inför, är i sådan förkrossande majoritet att om jag skulle börja kommentera dem skulle jag inte ha tid för något annat.
 
Jag kommenterar bara bilder jag gillar och oftast bara dom där jag känner att jag kan bidra med något, när det gäller sådana dåliga bilder där man tänker "Varför ligger den här?" så tycker jag att det ofta är svårt att specifiera precis vad som är dåligt, och det känns onödigt att skriva "Dålig bild, varför har du lagt upp den?"
 
..hinner bara med de man tycker riktigt bra om, undantagsvis om bild är så helt uppåt väggarna att man måste kommentera ändå, men det händer inte särskilt ofta. Tror knappast att folk är rädda för att ge kritik men man har bättre saker för sig helt enkelt. Eller vad säger du själv?
 
Jag dras till de bilder jag gillar... oftast. :eek:)
Jag gillar bilder och de flesta sorters bilder också, så för mej är det inte svårt att vara positiv.
Sen är jag inte alltid positiv när jag skriver kommentarer, har jag något som jag vill ändra i bilden så skriver jag det. Som tex. förbättringstips till bilder (men detta är ju bara mina personliga åsikter och dom kan ju gå isär många ggr)

Saknar utläggningsvärde kan jag inte säga att någon bild gör här på fs.
En bild kan vara ointressant för mej, men behöver inte vara det för någon annan.
Om jag tycker den är så ointressant så ser jag den inte, och det jag menar är att jag går vidare att titta på någon annan bild.
 
Jag tittar oftast på bilder där tumnaglarna intresserar mig. Det blir kommenterarerna naturligtvis färgade av.
Däremot gnäller jag ibland på småsaker, förmodligen pga att själv vill ha både positiv och negativkritik.

En bild som inte förmedlar något alls kan jag inte kommentera. Jag undviker också de med många kommentarer. Dels brukar det mesta vara sagt, dels skulle jag själv (återigen) hellre få färre kommentarer på många bilder än många på ett fåtal.
 
Nej, är inte rädd att bli kritiserad, det är ju bara av det jag kan lära mig något.
Att någon tycker att bilden är bra ger ju som bäst en ego boost.

Men för mig själv känner jag att har jag inget konstruktivt negativt att komma med kan jag lika gärna vara tyst. Att bara säga "det irriterar mig" utan att förklara varför är ju helt ointressant för fotografen.

Fast jag säger om jag inte tycker att något är bra och tycker jag inte alls att bilden är bra på något sätt, säger jag inget alls och går vidare till nästa bild.

I grund och botten hänger det nog på att det är lätt att slänga ur sig några "bra", "snyggt" osv, det är helt oengagerade för den som skriver, enkelt alltså.
Men att skriva något konstruktivt och vettigt om något man inte gillar kräver engagemang från den som skriver, och det tror jag ganska få har ett för andras bilder (eller orkar lägga tid nog på det för att få det).
Drar man ur sig några trevliga klyschor så får man kanske besök på sin egen sida och sina egna bilder, och det är nog det många vill med sitt kommenterande.
Så mycket av kommenterandet är nog mycket drivet av folks egenintresse, att egentligen bryr man sig inte om bilden man kommenterar utan gör det bara för att man läst att man får fler egna kommentarer själv då.

Helt enkelt, det är mycket lättare att vara snäll än att faktiskt bry sig.

/Magnus
 
Jag lämnar kommentarer på både bilder jag gillar och inte gillar, men jag försöker att oftast skriva "jag tycker" eller så, och inte "det är så att" tex, det är min bedömning och åsikt, inte vad som är rätt och fel. Men det ger mej mer att våga kritisera bilder, jag lär mig mer av det.
 
Ibanez Magnus skrev:
Nej, är inte rädd att bli kritiserad, det är ju bara av det jag kan lära mig något.
Att någon tycker att bilden är bra ger ju som bäst en ego boost.

Men för mig själv känner jag att har jag inget konstruktivt negativt att komma med kan jag lika gärna vara tyst. Att bara säga "det irriterar mig" utan att förklara varför är ju helt ointressant för fotografen.

Fast jag säger om jag inte tycker att något är bra och tycker jag inte alls att bilden är bra på något sätt, säger jag inget alls och går vidare till nästa bild.

I grund och botten hänger det nog på att det är lätt att slänga ur sig några "bra", "snyggt" osv, det är helt oengagerade för den som skriver, enkelt alltså.
Men att skriva något konstruktivt och vettigt om något man inte gillar kräver engagemang från den som skriver, och det tror jag ganska få har ett för andras bilder (eller orkar lägga tid nog på det för att få det).
Drar man ur sig några trevliga klyschor så får man kanske besök på sin egen sida och sina egna bilder, och det är nog det många vill med sitt kommenterande.
Så mycket av kommenterandet är nog mycket drivet av folks egenintresse, att egentligen bryr man sig inte om bilden man kommenterar utan gör det bara för att man läst att man får fler egna kommentarer själv då.

Helt enkelt, det är mycket lättare att vara snäll än att faktiskt bry sig.

/Magnus

mycket intressant synpunkt


själv tycker jag

att kritik är egentligen - omvänt - ja fAKTISKT GODA RÅD
 
Håller med, kritik är goda råd. Eller bör vara det i alla fall.

För att jag ska engagera mig i en bild måste den väcka mitt intresse på något sätt. När jag då väljer att kommentera brukar jag försöka hitta någonting som i mitt tycke är bra och någonting som kan utvecklas. Observera ordvalet utvecklas, som i de flesta fall uppfattas som att det finns något där, jag har sett något men det kan bli ännu bättre. (Jämför hur du tar emot "skärpedjupet är på tok för kort" kontra " jag tror att modellens kaxiga attityd skulle framhävas om du provade med lite större skärpedjup".) Då tror jag att man lättare tar till sig kritiken som framförs. Sedan finns det såklart varianter av detta, typ "har du provat att...", "bilden skulle vinna på att..." osv. Samtidigt erkännes att jag nog aldrig "letar" efter fel i en bild bara för att hitta något utvecklingsbart. Ser jag det så ser jag det, och då skriver jag ner det. Annars får det vara. Jag brukar också försöka att uttrycka mig i jag-form, det är jag som tycker. Inte "man" eller "de flesta".

Egentligen är det inte konstigare än att ge feedback i andra sammanhang. Men det kan vara svårt nog...och visst gör MAN missar då och då. :)
 
Senast ändrad:
hound skrev:
Varför lämnar du oftast en positiv kommentar
och uteblir helt med dina åsikter och
kommentarer om en bild irriterar dig/ saknar utläggningsvärde eller bara är helt ointressant

Jag skriver kommentarer både på bilder som jag gillar förbehållslöst och sådana som jag skulle kunna se på ett annat sätt. Jag skriver vad jag ser och vad det betyder för mig. Jag kommenterar vad i en bild som fungerar eller inte fungerar ur mitt perspektiv.

hound skrev:
är du rädd för att bli kritiserad tillbaka?

Nej

*

Det händer ofta att jag kommenterar flera bilder hos sådana FS-medlemmar som jag följt en tid. Då skriver jag samtidigt någon positiv vänskaplig hälsning. Det finns också sådana medlemmar som jag definitvt undviker oavsett hur bra bilder de skapar. Det gjorde jag inte första året.

Hela den här diskussionen om hur kommentarer ska vara (som pågått i många månader nu) har kvävt lusten och känslan av FS som ett kreativt rum. Flera av de jag lärt känna under åren har lämnat FS eller slutat lägga upp bilder. Jag är kvar på FS för att följa de intressanta fotografer som jag gillar och som fortfarande är kvar. Jag lägger inte längre ner någon energi på att lära känna nya fotografer även om jag då och då skriver kommentarer till bilder hos sådana som är nya för mig.
 
Jag är inte rädd för att bli kritiserad, och jag ger även en del negativ kritik själv. Oftast blir det nog mer positiv kritik eftersom jag dras till de "tumnaglar" i Poolerna som jag redan tror mig gilla. Då blir en positiv kritik oftast resultatet, alternativt ingen kommentar alls...om jag missbedömt tumnageln och inte gillar bilden alls.
Ibland formulerar sig fotografen så att han/hon verkligen vill ha hjälp/kommentarer på ev förbättringar etc. Då kan jag engagera mig i en bild som jag kanske skulle gått förbi om jag bara tittat på själva bilden.
Den negativa kritik jag ger väver jag oftast in i en någorlunda positiv ton. Man vet ju aldrig riktigt vem det är som "sitter på andra sidan skärmen" och det känns onödigt att såra någon mer än nödvändigt, om man ska vara kritisk till en bild.
Och jag uppskattar nog mer den sortens kommentarer som ger mig själv tips hur jag kan förbättra en bild eller känsla. Att få kommentarer som "Kanonbild" eller "Sådär" ger ju ingenting, även om dte alltid är kul att höra att folk gillar bilden. Men en bra kommentar gör att jag kan se min egen bild genom någon annans ögon och försöka förstå hur andra reagerar inför bilden/upplevelsen som jag själv varit med om.

Blev lite flummiga formuleringar här ;-)

Ha det//Glenn
 
Jag är inte rädd för att bli kritiserad.. herrejisses, detta är ett internetforum.. skulle någon skriva något under en av mina bilder som jag inte gillar.. ja, då får jag väl ta bort bilden då.. så är det glömt :)

Däremot tycker jag att man ibland går för långt i sin strävan att allt ska vara kritiskt, allt ska vara konstruktivt... vad är det för fel med att skriva en positiv kommentar om jag ser en bild som är vacker, som är behaglig att vila ögonen på en stund och där jag inte känner att något behöver förbättras.. ??

Och varför ska allt hela tiden förbättras?? Kan man inte få vara nöjd ibland, med att jag faktiskt lyckats skapa en bild som är OK.. eller är det då man inte får använda fotosidan, utan ska lägga den bilden på sin egna hemsida eller nåt?.. för om jag har strävat länge efter att skapa en viss effekt på en bild, och så har jag äntligen i mina egna ögon lyckats, och lägger ut den här för att kanske få ett uns av bekräftelse att jag lyckades.. ska det inte få vara OK då??

Usch, förlåt mig.. för mina otroligt irriterande toner, men såna här diskussioner gör att det kokar i mig.. samhället idag är så förbenat stressat och om varje bild som läggs ut ska ha bara konstruktiva kommentarer och goda råd om förbättring så ska vi alltid hetsas till att sträva efter den "perfekta bilden" och till slut vänder vi ut och in på oss själva istället för att ha lite skoj med en fotohobby. Såklart vill jag också gå framåt i min utveckling, men inte heeela tiden, inte med varenda bild!

Sen är det väl så här på Fotosidan att vissa gapar högre än andra om att det ska vara si eller så när man ger kommentarer så man törs snart inte ge kommentarer till andra... man får väl börja omvärdera och strunta i att ge kommentarer till de bilder jag tycker om och börja plocka upp alla som jag anser att jag kan ge något konstruktivt till... guuuuud, vad jag kommer att njuta av att titta på bilder då :(

Nej, så tänker jag förstås inte göra.. för jag har en alltjämt positiv inställning till fotosidan och tänker fortsätta ha det och kommentera på det sätt jag redan gör. Med det otroliga bildflöde som strömmar in här så är det omöjligt att titta på ALLA bilder, så jag tänker nog fortsätta klicka på de tumnaglar som verkar intressera mitt öga!
 
ulricahdesign skrev:
Jag är inte rädd för att bli kritiserad.. herrejisses, detta är ett internetforum.. skulle någon skriva något under en av mina bilder som jag inte gillar.. ja, då får jag väl ta bort bilden då.. så är det glömt :)

Däremot tycker jag att man ibland går för långt i sin strävan att allt ska vara kritiskt, allt ska vara konstruktivt... vad är det för fel med att skriva en positiv kommentar om jag ser en bild som är vacker, som är behaglig att vila ögonen på en stund och där jag inte känner att något behöver förbättras.. ??

Och varför ska allt hela tiden förbättras?? Kan man inte få vara nöjd ibland, med att jag faktiskt lyckats skapa en bild som är OK.. eller är det då man inte får använda fotosidan, utan ska lägga den bilden på sin egna hemsida eller nåt?.. för om jag har strävat länge efter att skapa en viss effekt på en bild, och så har jag äntligen i mina egna ögon lyckats, och lägger ut den här för att kanske få ett uns av bekräftelse att jag lyckades.. ska det inte få vara OK då??

Usch, förlåt mig.. för mina otroligt irriterande toner, men såna här diskussioner gör att det kokar i mig.. samhället idag är så förbenat stressat och om varje bild som läggs ut ska ha bara konstruktiva kommentarer och goda råd om förbättring så ska vi alltid hetsas till att sträva efter den "perfekta bilden" och till slut vänder vi ut och in på oss själva istället för att ha lite skoj med en fotohobby. Såklart vill jag också gå framåt i min utveckling, men inte heeela tiden, inte med varenda bild!

Sen är det väl så här på Fotosidan att vissa gapar högre än andra om att det ska vara si eller så när man ger kommentarer så man törs snart inte ge kommentarer till andra... man får väl börja omvärdera och strunta i att ge kommentarer till de bilder jag tycker om och börja plocka upp alla som jag anser att jag kan ge något konstruktivt till... guuuuud, vad jag kommer att njuta av att titta på bilder då :(

Nej, så tänker jag förstås inte göra.. för jag har en alltjämt positiv inställning till fotosidan och tänker fortsätta ha det och kommentera på det sätt jag redan gör. Med det otroliga bildflöde som strömmar in här så är det omöjligt att titta på ALLA bilder, så jag tänker nog fortsätta klicka på de tumnaglar som verkar intressera mitt öga!

Tänkvärda ord! Keep it simple...

Själv har jag nu varit ute och gett en 4-5 kommentarer. Skall försöka att öka min frekvens där. Bättre med ett par enkla kommentarer än ingen alls.

/Arne
 
ulricahdesign skrev:.. samhället idag är så förbenat stressat och om varje bild som läggs ut ska ha bara konstruktiva kommentarer och goda råd om förbättring så ska vi alltid hetsas till att sträva efter den "perfekta bilden" och till slut vänder vi ut och in på oss själva istället för att ha lite skoj med en fotohobby. Såklart vill jag också gå framåt i min utveckling, men inte heeela tiden, inte med varenda bild!

Håller med! Jag vill också utvecklas men inte hela tiden och jag bidrar också gärna till andras utveckling med kommentarer - på mitt vis.
 
Glenn Bark skrev:
Att få kommentarer som "Kanonbild" eller "Sådär" ger ju ingenting, även om dte alltid är kul att höra att folk gillar bilden.
Ha det//Glenn


Jag håller inte med dig här. Saken är den att eftersom de flesta bara skriver kanonbild om sådana bilder de gillar, inte "bara" för att vara snälla så kan man faktiskt dra slutsatser även av detta. Skillnaden är att man kanske får göra analysen själv. Typ, varför fick den här bilden 20 positiva kommentarer, men den där ingen.
 
Arne S skrev:
Tänkvärda ord! Keep it simple...

Själv har jag nu varit ute och gett en 4-5 kommentarer. Skall försöka att öka min frekvens där. Bättre med ett par enkla kommentarer än ingen alls.

/Arne

Jag håller med dej fullt i det här.
 
Jag tittar på de bilder jag gillar, och det genererar i regel positiva kommentarer.

Har för lite tid för att titta på bilder som inte tilltalar mig helt enkelt.
 
Jag fastnar för bilder som JAG tycker är bra, det är nåt visst med dom som jag fastnar för, men jag har svårt att liksom formulera det i text när jag lämnar kommentarer, men ska försöka bli bättre på det.

Själv lägger man ju upp bilder för att få åsikter om vad som kunnat göras bättre, det var tanken i alla fall när jag började lägga upp bilder här, man vill ju försöka utvecklas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.